۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۹۴۶
زهرا جامه‌بزرگ، عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت : سیاست های جمعیتی مجموعه تدابیری را شامل می شود که با توجه به شرایط جمعیتی برای بهبود وضعیت رفاهی در نظر گرفته می شود.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر زهرا جامه بزرگ، استاد تکنولوژی آموزشی با اشاره به این که موضوع کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در کشور برای اولین بار در سال ۱۳۳۷ شروع شده است، گفت: واحد بهداشت و تنظیم خانواده برای اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان یک واحد مجزا وارد بدنه وزارت بهداشت ایران شده است.




وی همچنین اضافه کرد: در دهه ۴۵ تا ۵۵ شمسی در ایران سیاست ها و شعار فرزند کم تر زندگی بهتر میزان رشد جمعیت در کشور را به ۷ و ۲ دهم درصد کاهش داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این که موضوع کنترل جمعیت در سال های دفاع مقدس متوقف بود، اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت در سال های بین ۵۵ تا ۶۵ شمسی رقمی حدود ۹ و ۳ دهم درصد را نشان می دهد، در حالی که رشد میزان بیکاری در کشور در آن زمان رقمی حدود ۲۴ درصد داشت.
وی همچنین در ادامه تصریح کرد : جمعیت ۹۰ میلیونی کشور ایران با ایراد سیاست های کنترل جمعیت در دهه ۷۰ به حدود هفتاد میلیون نفر کاهش پیدا کرد.
زهرا جامه بزرگی با اشاره به این که جمعیت ایران در دهه ۹۰ شمسی در حال رشد است، بیان کرد : در حالت کلی در کشور سیاست های جمعیتی همواره با موضوع تنظیم خانواده ارزیابی می شود، در حالی که سیاست های جمعیتی مجموعه تدابیری را شامل می شود که با توجه به شرایط برای بهبود وضع رفاهی جمعیت در نظر گرفته می شود.
وی با اشاره به این که متاسفانه کشور ایران مدیریت جمعیتی مناسبی ندارد، گفت : فقر مدیریت جمعیت به صورت مطلوب پیامدهای منفی بسیاری را در حوزه میزان باروری متوجه جامعه خواهد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین در ادامه اضافه کرد : سالخوردگی و تغییر ساختار جامعه از مهم ترین پیامدهای منفی است که می تواند از میزان باروری کم در کشور نشات بگیرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار