۱۷ فروردين ۱۴۰۳ ۰۳:۱۱
کد خبر: ۳۰۵۴۲۴

عطنا- به مناسبت روز جهانی قدس، حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه و همچنين حمله تروریستی گروهک جیش الظلم به پاسگاه های مرزی ایران در سیستان و بلوچستان، گفتگویی داشتیم با دکتر مجید عباسی؛ رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی که در ادامه، مشروح این مصاحبه را می خوانید. همچنین می توانید فایل‌های صوتی این مصاحبه را نیز بشنوید.

- تحلیل و نقطه نظرات خود در رابطه با وقایع اخیر را در پاسخ به سوالات زیر، بیان بفرمایید.

- آیا از نظر شما ارتباطی بین حمله تروریستی جیش العدل به پایگاه های سپاه در سیستان و بلوچستان (به خصوص اینکه تهدید کرده‌اند این حملات به مقرهای سپاه ادامه خواهد داشت)، با حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه وجود دارد؟ هدف هرکدام را به‌صورت جداگانه، یا اگر مرتبط هستند، به عنوان قطعه هایی از یک جورچین، چگونه می بینید؟

  • ابتدا درمورد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، نکته‌ای را عرض می کنم و آن این که طبق کنوانسیون های وین، اماکن دیپلماتیک، مورد حمایت حقوقی هستند و از مصونیت کامل برخوردارند چون بمثابه خاک آن کشور محسوب می شوند و هرنوع حمله به خاک دیپلماتیک یک کشور، مخصوصا حمله ای که در قالب سلاح و با استفاده از موشک و بمب انجام بگیرد، بمثابه حمله به خاک کشور مقابل محسوب می شود.
  • اما در ارتباط بین جیش الظلم که خودش را جیش العدل می نامد با دستگاه های جاسوسی غربی، به خصوص با موصاد اسرائیل، شک و تردیدی وجود ندارد. زمانی که عبدالمالک ریگی توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد، به صراحت به این مسئله اشاره کرد که نیروهای موصاد با او در ارتباط بودند، به او پول و اسلحه می دادند، برنامه هایش را مشخص می کردند و عملا این گروه تروریستی، اجرا کننده سیاست های آنها بود.
    اقداماتی هم که این گروه تروریستی انجام می دهد که در چارچوب دامن زدن به اختلافات قومی و ناامن سازی مرزها و همچنین حمله به نیروهای امنیتی و حافظ امنیت جمهوری اسلامی ایران است، دقیقا در چارچوب سیاست ها و برنامه هایی است که رژیم صهیونیستی درنظر گرفته و تدبیر کرده برای ایجاد ناامنی در استان هایی که قابلیت این امر را دارند.
    لذا به نظر بنده می شود بین اقداماتی که این گروه تروریستی در سیستان و بلوچستان انجام داده و برنامه‌های رژیم صهیونیستی، این ارتباط را دید.
  • بنابراین همانگونه که گفته شد، گروه‌هایی مانند جیش الظلم، گروه هایی هستند که با هدف ایجاد شکاف های قومی و ایجاد ناامنی در حوزه داخلی جمهوری اسلامی ایران و با پول های موصاد و سازمان سیا ایجاد شدند. به نظر بنده به طور حتم بین اقدامات ایذایی که این گروه تروریست در سیستان و بلوچستان انجام داده و اقدام غیرحقوقی، غیرقانونی، جنایتکارانه و غیر انسانی رژیم صهیونیستی که در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد، ارتباط مستقیم وجود دارد.
  •   این رژیم به اعتقاد بنده، با دادن چراغ سبز به گروه هایی مثل جیش الظلم، در انجام این اقدام تروریستی، این مسئله را خواسته یادآوری کند که اگر چنانچه اقدامی از جانب جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد، که به اعتقاد بنده طبق گفته مقام معظم رهبری مبنی بر این که سیلی به این رژيم حتما است و حتما اتفاق خواهد افتاد،  تلاش داشته از این طریق، این مسئله را هم به جمهوری اسلامی ایران یادآوری کند که درصورت هرنوع اقدامی علیه این رژیم، این رژیم هم می تواند گروه‌های تجزیه طلب مثل جیش الظلم و گروه‌هایی مثل گروه های دموکرات و کومله در کردستان را فعال کند و در حوزه امنیت داخلی برای ما مشکل ایجاد کند.
    ولی این ما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که فارغ از این که این گروه‌ها وابستگی به موصاد و رژیم صهیونیستی دارند و حتما یک معضل امنیتی در حوزه امنیت داخلی ما محسوب می شوند، اقدامی که این رژیم در حمله به کنسولگری ما در سوریه انجام داده، اقدامی کاملا غیرقانونی، غیرحقوقی و غیرانسانی بوده و حتما جمهوری اسلامی ایران باید انتقام خودش را به موقع و در زمان مناسب و حسب تدبیر شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری انجام داده و بگیرد.

- آیا شرکت در راهپیمایی روز قدس، تاثیری در شرایط مردم غزه خواهد داشت؟ چه کمکی می تواند به بهبود وضعیت مردم فلسطین کند؟

  • درمورد شرکت در راهپیمایی روز قدس و تاثیر آن بر تداوم مبارزه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین، این امر مسئله‌ای واضح است.

اگر مصاحبه مردم فلسطین در شش ماه مقاومتی که انجام داده‌اند را نگاه کنیم، یکی از نکاتی که بعضاً در مصاحبه ها مطرح می‌شود، این است که می گویند: ای ملت دنیا، ای ملت های مسلمان، فلسطین را فراموش نکنید!

روز قدس و حضور میلیونی مردم در این راهپیمایی، دو پیام را به اعتقاد بنده برای مردم بی دفاع فلسطن دارد.

  • اولین پیام این است که ملت های مسلمان، فلسطین را فراموش نکرده اند. اگرچه ممکن است برخی دولت های وابسته به غرب و ریاکار، به ظاهر این ملت را فراموش کرده باشند، اما ملت های مسلمان همچنان پشت فلسطین هستند.
  • پیام دیگری که به مردم فلسطین می دهد این است که تداوم مقاومت و پایداری، می تواند پیروزی آنها را تسهیل کند و اگر روزنه ای گشوده شود و زمينه‌ ای فراهم شود، حتما همه ملت های مسلمان با حضور در کنار فلسطینی ها به دفاع از آن ها و ریشه کنی رژيم صهيونيستي اقدام خواهند کرد.

وقتی اين روحیه امیدواری به ملت مظلوم فلسطین منتقل شود، حتما مقاومت آن‌ها بیش‌تر خواهد شد و حتما صبر آن‌ها در مقابل این جنایات بیش‌تر خواهد شد و طبیعتاً تداوم مقاومت، شکست رژيم صهيونيستی را به بار خواهد آورد.

مبینا یاری

کد
کد
کد
کد

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار