۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۷۱۸۱۱
نشست «تروریسم و رسانه» در دانشگاه علامه

این استاد زبان ایتالیایی و فعال رسانه‌ای با بیان اینکه آمریکایی‌ها دروغ بزرگ «صدام بمب شیمیایی دارد» را با کمک رسانه‌ها باورپذیر کردند گفت: در چند سال اخیر یک خط در تمامی رسانه‌های اصلی غربی دنبال شده و آن انسانی و عقلانی جلوه دادن «همجنس‌گرایی» است، چنین نگاه ضدارزشی هویت جنسی به عنوان یکی از مهمترین منابع هویتی انسان را هدف گرفته و در راستای پازل بزرگتر پارادایم جهانی‌شدن صورت می‌گیرد.


به گزارش عطنا، نشست «تروریسم و رسانه» دوشنبه، 23 بهمن به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری کانون ایران‌شناسی دانشگاه تهران با حضور راضیه امانی‌همدانی، استاد زبان ایتالیایی، پروفسور کارلو کربوچی، حقوقدان ایتالیایی و سپهر ضیائی، دبیر کانون گردشکری دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


راضیه امانی خبرنگار برتر سال 89 و نویسنده و خبرنگار سیما که در رشته زبان ایتالیایی تحصیل کرده، سال‌ها است که به تحلیل در حوزه مسائل سیاست و روابط بین‌الملل مشغول است.


راضیه امانی در پاسخ به سوال یکی از حضار که اعتقاد داشت هویت و انسجام اروپایی با ایجاد «اتحادیه اروپا» تقویت شده و این نافی نظر کربوچی در مورد هویت تضعیف شده اروپائیان است؛ گفت: «اتحادیه اروپا معادل اروپای متحد نیست و از آنجا که سیاست خود را در راستای منافع آمریکا و عوامل پشت پرده قدرت تعریف کرده است، منافع آن‌ها را تامین می‌کند. در مورد اینکه با چین مداراهایی صورت می‌گیرد، هم باید گفت که این مسئله ناشی از قدرت اقتصادی فوق العاده چین است و این باعث می‌شود که غربی‌ها این عامل را در تعاملات خود با این کشور در نظر بگیرند.»


در بخش بعدی مراسم کلیپی از فعالیت‌های کارلو کربوچی در دادگاه‌های ایتالیا پخش شد و مجری مراسم از راضیه امانی خواست که درباره ابعاد رسانه‌ای و نقش آن در تروریسم و جهانی شدن صحبت کند.


امانی با اشاره به نقش انکارناپذیر رسانه و نام بردن از رسانه‌های جریان سازی مانند BBC, CNN  و Fox News  می‌گویدکه یک نگاه و تحقیق اجمالی از فعالیت‌ها و روند کاری آن‌ها نفوذ خانواده‌های بزرگ صاحب نفوذ در تامین مالی و تصمیم گیری برای آن‌ها نشان می‌دهد.


امانی با اشاره به نقش پررنگ این رسانه‌ها در قضیه 11 سپتامبر و پیشایندها و پیامدهای مربوط به آن، نقش بمباران تبلیغاتی و موج‌سازی خبری این رسانه‌ها در ایجاد خوراک و آمادگی ذهنی برای جنگ‌های عراق و افغانستان، انکارناپذیر می‌داند.


امانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها دروغ بزرگ «صدام بمب شیمیایی دارد» را ساخته و پرداخته و با کمک رسانه‌ها باورپذیر کردند، این رسانه‌ها را مسئول جهت دهی به افکار عمومی در راستای منافع صاحبان قدرت و ثروت می‌داند.


امانی در مورد نقش رسانه‌ها در پیشبرد پارادایم جهانی سازی، این بنگاه‌های خبری را مسئول موجه و عقلانی جلوه دادن این روند هژمونیک و ضد ارزش برای افکار عمومی می‌داند. امانی می‌گوید:«در چند سال اخیر یک خط در تمامی رسانه‌های اصلی غربی دنبال شده و آن انسانی و عقلانی جلوه دادن« همجنس‌گرایی» است؛ چنین نگاه ضدارزشی و غیر انسانی، هویت جنسی به عنوان یکی از مهمترین منابع هویتی انسان را هدف گرفته و در راستای پازل بزرگتر پارادایم جهانی شدن صورت می‌گیرد.


این خبرنگار سیما با بیان اینکه در کشور باقدمتی همچون ایتالیا که مقر واتیکان در آن واقع شده و انتظار مذهبی بودن از مردم آن می‌رود، عملا مذهب مرده و مذهبی بودن کسر شان محسوب می شود؛ «مذهب» را به عنوان یکی دیگر از منابع هویت که مورد حمله روند جهانی سازی قرار گرفته، معرفی کرد.


امانی با تاکید به نقش رسانه، به برنامه پرطرفدار «برادر بزرگ» که در اروپا پخش می‌شود اشاره کرد و گفت: «چند دختر و پسر در خانه‌ای قرار می‌گیرند و از خصوصی‌ترین لحظات آن‌ها فیلم گرفته شده و به خاطر این لحظات شکنجه آور جایزه به آن‌ها تعلق می‌گیرد! این برنامه نمادی است از کنترل و تسلط چشم‌های نهادهای حاکم بر مردم و نشان از سلب هویت و اراده و قدرت تفکر از مردم این جوامع و سرگرم سازی آن‌ها به مسائل پوچ برای فراموشی مشکلات اصلی دنیا دارد.»


امانی با اشاره به حوادث تلخ سوریه و اینکه ناگهان ورق برگشت و از بشار اسد چهره‌ای هیولایی در رسانه‌ها ساخته شد، می‌گوید بشار اسد رهبری دموکرات‌ترین کشور خاورمیانه که وضعیت خوبی نیز داشت را بر عهده داشت و با دیگر رهبران عرب تفاوت عمده داشت، چه شد و چه دست‌هایی در کار بود که سوریه نابود و بشار اسد در ردیف بدترین جنایتکاران قرار گرفت و رسانه‌ها در این تصویر سازی چه نقشی داشتند؟


امانی در نهایت صحبت‌های خود را با اشاره به مفهوم «خانواده سنتی» که تا مدت‌ها منشا حفظ ارزش‌ها و ضامن قوام جامعه بود به پایان برد. وی می‌گوید: «امروز کار به جایی رسیده که وقتی یک کارخانه پاستاسازی در ایتالیا مصرف محصولش را در چارچوب خانواده سنتی تبلیغ می‌کند، تحمل نمی‌شود و نهاد‌های حامی همجنس‌گرایی آن را بر خلاف ارزش‌های مدرن می‌دانند!»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار