استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اکنون با توجه به اين که در شرايط نزديک به انتخابات هستيم، سياست هاي انتشار اخبار اهميتي مضاعف پيدا کرده است و رسانه ها بايد حواسشان باشد که چه خبري را با چه رويکردي منتشر مي کنند و صحت آن چقدر قابل اتکاست.
به گزارش عطنا، علی اصغر کیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشته که متن آن را در ادامه میخوانیم:
اطلاع رساني از جمله وظايف اصلي رسانه هاست. اين اطلاع رساني در حوزه هاي مختلفي انجام مي شود و معمولا مخاطبان از رسانه ها اين توقع را دارند که اطلاع رساني دقيقي را درخصوص اتفاقات و موضوعات داشته باشند و به مخاطبان شان آگاهي ببخشند. شکي نيست که در زمان هايي چون انتخابات، اين اطلاع رساني و آگاهي بخشي اهميتي دوچندان مي يابد و انتظارات بيشتري هم از رسانه ها وجود دارد.
امروزه با پيشرفت فناوري هاي جديد و روي کار آمدن شبکه هاي اجتماعي، مي بينيم که اين اطلاع رساني دستخوش تغييراتي شده و با فاصله گرفتن از اطلاع رساني هاي قديمي و سنتي، وظايف و مسئوليت رسانه ها و دقتشان را در قبال پخش اخبار و وقايع سنگين تر کرده است. امروزه رسانه ها بايد بکوشند از هر واقعه اي که به وقوع مي پيوندد، با سرعت و دقت مطلب تهيه کرده و نگاه مخاطبان را به خودشان جلب کنند.
اکنون با توجه به اين که در شرايط نزديک به انتخابات هستيم، سياست هاي انتشار اخبار اهميتي مضاعف پيدا کرده است و رسانه ها بايد حواسشان باشد که چه خبري را با چه رويکردي منتشر مي کنند و صحت آن چقدر قابل اتکاست. بنابراين مي توان اين طور گفت که وظيفه خبررساني و اطلاع دهي اخبار در رسانه ها بويژه در ايام نزديک به انتخابات مي تواند اهميت بيشتري پيدا کند و رسانه ها در کنار کارکردهاي آموزشي و سرگرمي سازيشان، رويکرد جامعه پذيري و آموزش آن به شهروندان و نيز انتشار درست اطلاعات سياسي و اجتماعي به افراد را برعهده مي گيرند. شهروندان هم از اين رسانه ها درس گرفته، نحوه انتخاب درست از نادرست را تشخيص مي دهند و با قدرتي بيشتر نقششان را در حوزه انتخابات ايفا مي کنند.
بهترين راه تشخيص اخبار درست از نادرست براي مردم، افزايش سواد رسانه اي است. ازجمله موضوعاتي که امروزه مطرح شده و توجه بسياري از کارشناسان ارتباطي را به خود جلب کرده، بحث آموزش سواد رسانه اي و افزايش آن براي مخاطبان است. مخاطبان بايد ياد بگيرند که نبايد در مقابل رسانه ها منفعل باشند؛ بلکه مي توانند کاملا فعال عمل کنند و از ميان رسانه هاي گوناگون دست به گزينش بزنند.
از ديگر اتفاقات رسانه اي که در اين دوره از انتخابات شاهدش بوديم و تاثيري ترديدناپذير در انتخابات داشت، بحث مناظره ها بود که از رسانه ملي روي آنتن رفت و باعث افزايش اطلاعات و شناخت مردم نسبت به نامزدها شد. نحوه اجرا، نوع سوالات و حتي حضور مجري از مواردي است که مي تواند در کيفيت برگزاري مناظره ها تاثيرگذار باشد. امسال دومين تجربه برگزاري مناظره ها به اين شکل را در کشور شاهد بوديم و به نظرم هنوز مي توانيم گام هايي را در جهت هرچه بهتر شدن کيفيت اين مناظره ها برداريم که اين خود موضوعي جداگانه است و جاي بحث و کارشناسي دارد.