۲۷ تير ۱۳۹۵ ۱۳:۵۵
کد خبر: ۴۴۰۴۹
mohamad soltani far


یک سال از امضای برجام گذشته است، توقعی که در این مدت از رسانه‌ها می‌رفت، این بود که در حوزه برجام بتوانند به دستگاه دیپلماسی کمک کنند، اما این اتفاق آن طور که باید و شاید نیفتاد. رسانه‌ها بیشتر انعکاس‌دهنده اخبار مربوط به دستگاه دیپلماسی بودند. به این معنا که ابعاد مختلف برجام را مورد بررسی قرار نداده و دیدگاه‌های مختلف و نگاه‌های مشترک این حوزه را به ابعاد پنهان و آشکار برجام جلب نکردند.


به گزارش عطنا به نقل از اعتمادآنلاین، در حوزه طرفداری و مخالفت هم دست به نوآوری و کار جدیدی نزدند. در حوزه برجام مسائل بسیاری مغفول واقع شد. اتفاقاتی که پیامد برجام بود و اتفاقاتی که منجر به امضای برجام شد، جریان‌های مختلف و دیدگاه‌های مختلفی که در این راستا وجود داشت.


ابعاد تاثیر‌گذاری برجام در زندگی روزانه مردم و آرامشی که بعد از امضای برجام شکل گرفت، ناآرامی و ناامنی که مردم در دوران قبل از برجام احساس می‌کردند، هجوم مردم به بازارهای ارز و کالا در مقطعی قبل از برجام که البته در جهت تسکین نگرانی‌هایی که داشتند صورت می‌گرفت از جمله مواردی بود که در حوزه برجام مغفول واقع شد. بهتر بود رسانه‌ها این موضوعات را دوباره در پس زمینه خبری خودشان به تفسیر بکشانند و یادآوری کنند که در سال‌های گذشته چه اتفاقاتی افتاد که منجر به ماجرای برجام شد.


رسانه‌های ما در حوزه برجام دچار نوعی روزمرّگی شدند و بیشتر به خبرمداری و ابعاد مختلف خبرهای مرتبط با این موضوع پرداختند تا اینکه بخواهند به شکل عمقی حوزه‌های مختلف تاثیرگذار بر جریان برجام را بررسی کنند. در ثانی کاری که رسانه‌ها در ماجرای برجام نکردند، این بود که بگویند تبعات نپذیرفتن برجام چه بود؟ و اگر ما برجام را نمی‌پذیرفتیم دچار چه مسائلی می‌شدیم؟ و چه شرایطی پیش می‌آمد و کشور ما را به چه جهنمی سوق می‌داد، این موارد را در رسانه‌ها ندیدیم.


 به طور کلی باید گفت که عمق این قضیه را بررسی نکردند و به مسائل سطحی برجام پرداختند به همین جهت احساس ما بر این است که رسانه‌ها رسالت اصلی خود را در مورد برجام دنبال نکردند. متاسفانه رسانه‌ها با دو دیدگاه به برجام پرداختند. رسانه‌های ما جریان‌ها و دیدگاه‌های سیاسی خودشان را در برخورد با برجام دخیل کردند. هیچ یک از رسانه‌های مخالف دولت به ابعاد مثبت برجام حتی در کوچک‌ترین موارد، نپرداخت.


در عین حال هیچ یک از رسانه‌های طرفدار دولت هم به ابعاد منفی نپرداختند. هرچند همان طور که همه به این موضوع اذعان داشتند، برجام یک جریان برد- برد بود که ما در آن به طرف مقابل امتیازاتی دادیم و در مقابل از او امتیازاتی گرفتیم. دادن این امتیازات به نوعی هزینه‌هایی بود که ما پرداختیم. اما حتی رسانه‌های طرفدار دولت این احساس ضرورت را نداشتند که باید به ابعاد مختلف از جمله ابعاد منفی موضوع برجام بپردازند. رسانه‌های جناح‌های مختلف یا یکسره بر اساس دیدگاه جناحی خودشان به موضوع برجام نگاه.

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار