۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۳۹۰۲۷
Ghodrat ertebatat (9)

در مراسم نقد کتاب «قدرت ارتباطات» نوشته مانوئل کاستلز، قرائت متن کامل پیام این اندیشمند ارتباطات درخصوص ترجمه این کتاب به فارسی قرائت شد.


به گزارش عطنا، مراسم نقد کتاب «قدرت ارتباطات» نوشته مانوئل کاستلز، ترجمه حسین بصیریان‌جهرمی با حضور استادان علوم ارتباطات دانشگاه‌های علامه طباطبائی و تهران سه‌شنبه، ۲۱ شهریورماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.


متن کامل پیام کاستلز درخصوص ترجمه این کتاب به فارسی به این شرح است:


همکاران گرامی جامعه ایرانیِ کارشناسان ارتباطات


با درود


من بابت ترجمه کتاب قدرت ارتباطات به زبان فارسی، بسیار مفتخرم. اگر جسارت نباشد باید بگویم که این کتاب، مهمترین اثر در مسیر پژوهشی من محسوب می‌شود. این کتاب نشان می‌دهد که روابط قدرت چگونه پایه‌های همه جوامع را بنیان می‌نهند، و از این رو، نهادهای حاکم بر زندگی، ما را تحت کنترل خود در می‌آورند. همچنین نشان می‌دهد که قدرت اساساً در اذهان مردم، معطوف به اراده می‌گردد. [و به همین خاطر است که] شیوه تفکر انسان‌ها، در نهایت رفتار آنها را تعین می‌بخشد.


اگر گروه کثیری از مردم با نهادهایی که زندگی آنها را کنترل می‌کنند، موافق نباشند، هیچ نیروی سرکوب‌گری نخواهد توانست برخلاف میل و ارادۀ آنها به سلطۀ خود ادامه دهد. این همان مسأله‌ای است که به وضوح در انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ شاهد آن بودیم. دستگاه‌های سرکوب‌گر رژیم شاه، با همه تلاش‌هایشان، نتوانستند مردم ایران را از مطالبه حقوق خود و باز کردن عصری جدید در پیشگاه ایرانیان متوقف سازند. آنچه در آن زمان مصداق داشت، در هر زمان و مکان دیگری نیز مصداق دارد، که نمونه آن را در بهار عربی شاهد بودیم.


تحقیقات من نشان می‌دهد که ارتباطات، فرایندی اساسی است که مردم، از طریق آن نشانه‌ها و کالاهای فرهنگی که شیوۀ تفکرشان را می‌سازد، دریافت می‌دارند. پژوهش‌های من همچنین گویای این واقعیت است که فنآوری‌های نوین در سایه ارتباطات افقی، اینترنت و شبکه‌های ارتباطی موبایل، فرایند‌های ارتباطی عمدتاً خودگردانی را میسر ساخته‌اند که تا حد زیادی مستقل از سلطه و کنترل رسانه‌های جمعی بزرگ قرار دارد و کنترل آنها نیز با بروکراسی‌های دولتی دشوار می‌نماید.


بنابراین، حق تعیین سرنوشت برای مردم جهان به طور بالقوه، به مراتب بیش از گذشته فراهم است. دولتی که ادعا می‌کند نماینده مردم است، باید بداند که مردم در حال حاضر، امکان سازماندهی نظام ارتباطی و بسیج سازی منحصر به فردی را در اختیار دارند و این همان چیزی‌است که در پنج سال گذشته در جهان، آشکارا تجربه کرده‌ایم.


تنها دولت‌های مشروع، که حقیقتاً نمایندۀ اراده مردم باشند در درازمدت باقی خواهند ماند. کتاب قدرت ارتباطات، چرایی و چگونگی آن را، بر اساس مطالعات تجربی و تطبیقیِ من، به تفصیل بیان کرده است


]در پایان] امیدوارم که همکاران من در ایران از تلاش تحقیقاتی من بهره‌مند شوند. صمیمانه‌ترین و خالصانه‌ترین درودهای خود را به جامعه ارتباطات و مردم شریف ایران تقدیم می‌دارم.



مانوئل کاستلز


استاد کرسی علوم ارتباطات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی


منبع: www.lisna.ir

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار