به گزارش عطنا، مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص اهمیت توسعه روابط اقتصادی در حوزه سیاست خارجه در دولت دوازدهم گفت: متاسفانه تاکنون نتوانستیم روابطمان با کشورهای دیگر را براساس منافع متقابل انجام دهیم.


وی ادامه داد: به هر حال مذاکرات با کشورهای 1+5 پایان یافته است وزمان آن رسیده که از نتیجه آن برداشت کنیم. با وجود این که شکی در کیاست و درایت محمد جواد ظریف نیست اما آقای روحانی در دولت جدید باید برنامه ویژه‌ای در وزارت امور خارجه داشته باشد. در واقع مدیریت وزارت امور خارجه ما  نیاز به تحول اساسی دارد، خصوصا در مورد انتخاب سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف دنیا که لازم است تجدید نظر جدی صورت گیرد.


پازوکی با اشاره به ضعف سفرا در کشورهای مختلف عنوان کرد: متأسفانه سفرای ما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از وضعیت اقتصاد ایران نتوانسته اند آن گونه که باید و شاید به تجارت ایران با کشورهای محل ماموریت خود کمک کنند. در واقع آن ها با توجه به اطلاعات کافی که از کشور محل ماموریت خود دارند، می توانستند تجارت بین ما و کشورهای محل ماموریت خود را برقرار کنند. فلذا با توجه به پتانسیلی که در فضای پسا برجام وجود دارد لازم است سفرایی انتخاب شوند که با داشتن اطلاعات کافی از فضای اقتصادی کشور و منطقه محل ماموریت، به توسعه روابط تجاری کشورمان کمک کنند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع این سفرا هستند که می بایست مرکزیت روابط تجاری با کشورهای مختلف باشند و اطلاعات لازم را در اختیار مسئولین هر دو کشور قرار دهند.