۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۰۲
کد خبر: ۹۰۹۸۹
Shabe Ghadr - Masjed Daneshgah Allameh (13)

همزمان با سراسر کشور، مراسم معنوی شب سوم قدر (۲۳ رمضان)، شنبه ۲۷ خرداد‌ماه در مسجد امام علی(ع) دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، حجت‌الاسلام حسین مظفری، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم با اشاره به اهمیت مسئله پذیرش اشتباه، گفت: اگر می‌بینیم امام خمینی(ره) و یا رهبر انقلاب در جایی اعتراف می‌کنند که ما اشتباه کردیم، نشان دهنده بزرگی و عظمت روحی آن‌ها است.


وی با بیان اینکه اگر فرهنگ پذیرش اشتباه شکل بگیرد، زندگی بسیار شیرین‌تر و راحت‌تر می‌شود، بیان کرد: خداوند متعال فیض دائمی دارد اما در شب‌هایی این رحمت به صورت خاص به زمین می‌رسد و ما فقط باید خودمان را در مقابل این رحمت قرار دهیم.


این استاد حوزه و دانشگاه درباره معنای شب احیا، اظهار کرد: احیا یعنی زنده کردن و ما با رحمتی که در این شب نازل می‌شود باید خودمان را زنده کنیم و موانعی را که در وجودمان بوده و مانع این بهره‌مندی است، کنار بگذاریم.


وی با اشاره به اینکه شاخصه مهم شب قدر نزول قرآن است پس باید در این شب از قرآن بهره ببریم، افزود: از آیات قرآن این‌گونه استفاده می‌شود که بعضی صفاتی که مانع رسیدن ما به خدا است، صفات شیطانی است و رفع این صفات شیطانی در ارتباط خود با خدا و جامعه بسیار مؤثر است.


مظفری درباره این صفات شیطانی، خاطرنشان کرد: این صفت شیطانی که مانع رشد انسان می‌شود، نپذیرفتن خطا و توجیح آن است و اگر در ارتباط‌مان با خداوند متعال دچار لغرش شدیم و می‌خواهیم مشمول رحمت شویم، قدم اول آن پذیرش نیز خطا است.


وی افزود: اگر پذیرش خطا نباشد، بخششی هم نخواهد بود و همچنین اگر ما خطاهایمان را نپذیریم، رشدی نیز به وجود نخواهد آمد.


این استاد حوزه و دانشگاه داستان آدم و حوا را شاهدی بر این مسئله دانست و بیان کرد: در داستان خلقت انسان، شیطان و انسان هر دو دچار لغزش شدند.


وی درباره همین موضوع افزود: وقتی ابلیس مقام و منزلت خود را از دست داد، می‌توانست توبه کند تا دوباره بازگردانده ‌شود اما با جسارت در برابر خداوند متعال ایستاد و تهدید به تلافی کرد که من همه بندگان‌ را از راه راست، منحرف می‌کنم مگر بندگانی که خود را برای تو خالص کرده باشند پس خداوند هم به او وعده عذاب سختی داد.


مظفری تصریح کرد: اینکه انسان اگر خطا کرد، خطای خود را توجیح کند و دیگران را مقصر بداند از صفات شیطانی است. ضمن‌آنکه قرآن در سوره صافات، آیه 30 می‌گوید، اهل جهنم هم به همین دلیل در عذاب هستند.



وی درباره همین موضوع گفت: این آیه، مجادله‌ای را نقل می‌کند از اصحاب جهنم که در آن پیروان به رهبران خود می‌گویند شما ما را به دوزخ انداختید، بعد رهبران می‌گویند که مشکل از خودتان بود که از ما تبعیت کردید.


مظفری گفت: یکی از عذاب‌های جهنمی‌ها همین درگیری‌ها و دعواهای آن‌ها است و برخلاف بهشتی‌ها که در صلح تمام به سر می‌برند.


وی اضافه کرد: قرآن خطاب به رهبران منحرف می‌گوید که آن‌ها دو گناه دارند، نخست اینکه منحرف بودند و دوم این که شما را منحرف کردند و خطاب به پیروان می‌گوید بر عهده شما نیز دو گناه است، نخست اینکه منحرف بودید و دوم اینکه کمک به تقویت باطل کردید.


این استاد حوزه و دانشگاه درباره ریشه‌های این صفت، بیان کرد: این برون فکنی‌ها از دنیا در درون این افراد بوده است، چراکه قرآن هم در این باره می‌گوید اگر در دنیا، خوبی به آن‌ها می‌رسید از خودشان می‌دانستند و اگر سختی به آن‌ها نیز می‌رسید از دیگران می‌دانستند.


وی گفت: قرآن کتاب شفا است، اگر مثال‌های بد را برای عبرت معرفی می‌کند، مثال‌های خوب را هم نشان می‌دهد و یکی از ویژگی‌های خوب انبیاء توبه سریع و اعتراف به خطا است و نمونه این رفتار هم خود حضرت آدم و حوا هستند.


مظفری افزود: در همین داستان خلقت، شیطان لغزش را نپذیرفت و در هبوط ماند اما حضرت آدم و حوا گفتند که خدایا قطعاً و قطعاً، با چند بار با تأکید گفتند که ما کوتاهی و ظلم کردیم، اگر تو به ما رحمت نکنی ما زیان کار خواهیم بود و اینجا خداوند هم به همه آن‌ها لطف کرد و توبه‌شان را پذیرفت.


وی گفت: اولیاء الهی آنقدر در این مورد توجه داشتند که حتی در مواردی که مشکلی پیش می‌آمد و در آن هیچ تقصیری نداشتند، بازهم تقصیر‌ها را می‌پذیرفتند و توبه می‌کردند.


مظفری افزود: برای مثال حضرت سلیمان هر روز از لشکریان‌اش سان می‌دید، قرآن می‌گویید یک بار دید که هدهد در جای خود نیست پس حضرت سلیمان فرمود مرا چه شده است که هدهد را نمی‌بینم، یعنی اول گفت نکند به خاطر قصوری که در من وجود دارد، هدهد را نمی‌بینم که بعد مشخص شد اینگونه نیست.



وی اظهار کرد: اگر به این مسئله در زندگی خود توجه کنیم، زندگی‌مان متحول می‌شود و این روحیه در ما هست که اگر مشکلی برایمان پیش می‌آید آن را از چشم دیگری می‌بینیم و اگر خوبی باشد آن را از خودمان می‌بینیم و متأسفانه فرهنگ پذیرفتن اشتباه در زندگی ما جایی ندارد.


این استاد حوزه و دانشگاه پذیرش اشتباه از ناحیه بزرگان را نشانه عظمت آن‌ها خواند و بیان کرد: اگر می‌بینیم حضرت امام خمینی(ره) و یا رهبر انقلاب در جایی اعتراف می‌کنند که ما در فلان مسئله اشتباه کردیم ، نشان دهنده بزرگی و عظمت روحی آن‌ها است و اگر در زندگی فرهنگ پذیرش اشتباه ایجاد شود، زندگی بسیار شیرین‌تر و راحت‌تر می‌شود.


وی افزود: نمونه دیگر قرانی برای این موضوع داستان حضرت یونس است، حضرت یونس مدت‌ها در میان قوم خود تبلیغ می‌کرد و بعد از آنکه کسی هدایت نشد آن‌ها را نفرین کرد و از سوی خداوند، دستور آمد شما که از شهر خارج شوید اما زمان خروج مشخص نشد.


مظفری گفت: یونس که خارج شد، نشانه‌های عذاب ظاهر شد و قوم سریعاً توبه کردند و این قوم تنها قومی بود که عذاب بر آن نازل نشد، بعد از پذیرش توبه این قوم، خداوند حضرت یونس را تنبیه کرد برای اینکه پیش از مشخص شدن زمان، شهر را ترک کرد.


وی افزود: حضرت یونس در طی ماجرایی به دریا افتاد و بعد در شکم ماهی قرار گرفت. در آن ظلمات حضرت یونس به خود آمد و توبه کرد و گفت، خداوندا من به خودم ظلم کردم، پس خداوند هم توبه او را پذیرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار