۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۲۲
کد خبر: ۸۹۰۰۴
shafiabadi

تولید، امکانات و شرایطی را می‌طلبد وچنانچه این امکانات و شرایط تأمین نشوند، تولیدی حاصل نخواهد شد. بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و ماهر اولین و اساسی‌ترین عامل موثر در تولید است.


به گزارش عطنا، عبدالله شفیع‌آبادی استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی، چهارشنبه 17 خرداد در یادداشتی در روزنامه جام‌جم به بررسی عوامل رونق تولید و اشتغال در کشور پرداخته است:


اشتغال اولین و مهم‌ترین عامل اثرگذار در ایجاد زندگی سالم فردی ـ اجتماعی است که درنهایت به رشد و خودکفایی کشور نیز می‌انجامد. از سوی دیگر، بیکاری عامل مهم در گسترش فساد و ناامنی و وابستگی اقتصادی ‌ـ فرهنگی به حساب می‌آید. نامگذاری سال 1396 توسط مقام معظم رهبری با عنوان (اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال) نگارنده را بر آن داشت که به طور مختصر درباره این موضوع و تأمین زندگی موثر و کارآمد و سالم نکاتی را یادآوری کند.


1ـ در شعار مذکور، تولید عامل کلیدی و اساسی و موثر در ایجاد اشتغال محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، برای تحقق شعار مطرح شده باید برنامه‌ریزی دقیق و اقدام جدی از جانب متخصصان ذی‌ربط با همکاری مسئولان در زمینه (تولید) انجام گیرد؛ زیرا اشتغال زمانی حاصل می‌شود که تولید رونق پیدا کند و بدون تولید هیچ شغل و شاغلی به‌وجود نخواهد آمد.


2ـ تولید، امکانات و شرایطی را می‌طلبد و چنانچه این امکانات و شرایط تأمین نشوند، تولیدی حاصل نخواهد شد. بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و ماهر اولین و اساسی‌ترین عامل موثر در تولید است. به عبارت دیگر، سپردن کار به کاردان و به‌کارگیری نیروهای متخصص در حیطه‌های مربوطه، عامل بلامنازع تولید به شمار می‌رود. چنانچه این مورد در فرآیند تولید به هر دلیلی نادیده انگاشته شود، تولیدی در کار نخواهد بود و شعار مطرح تحقق نخواهد یافت.


3ـ عامل موثر دیگر در تولید، تأمین سرمایه و امکانات ضروری برای شروع و ادامه کار است. در این زمینه برنامه‌ریزی و تلاش مدبرانه دولت در استفاده بهینه از امکانات کشور و ارائه تسهیلات مالی و کمک‌های تخصصی به متقاضیان تولید با شرایط معین نقش بنیادی را ایفا می‌کند.


4ـ نیازسنجی در زمینه تولید نوع کالای مورد نیاز و تقاضای جامعه نقش مهمی در موفقیت آغاز و ادامه تولید دارد. به این معنی که کالای تولید شده باید مورد نیاز مردم و با سلایق و نیازهای آنان هماهنگ و سازگار باشد. در غیر این صورت فرآیند تولید با ضرر و زیان فراوانی مواجه خواهد شد.


5ـ بازاریابی برای جلب مشتری و فروش کالای تولید شده از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید به شیوه‌ای عملی آغاز و پیگیری شود. اگر برای فروش کالای تولید شده مشتری‌یابی نشود و افراد از ورود کالا به بازار مطلع نشوند، به ورشکستگی تولیدکننده خواهد انجامید.


6ـ نظارت جدی و مستمر نظام و دستگاه‌های نظارتی بر کیفیت کالای تولید‌شده باید در دستور کار مسئولان مملکتی قرار گیرد. متأسفانه در مواردی به دلایل گوناگون از کیفیت کالاهای تولید شده به مرور زمان کاسته می‌شود. این اتفاق علاوه بر آن‌که موجب کاهش مشتریان می‌شود، نوعی بدبینی نسبت به کل کالاهای تولید شده داخلی نیز به وجود می‌آورد.


7ـ به موازات نظارت جدی بر کیفیت کالاهای تولید داخلی، مسئولان مربوطه باید از ورود هرگونه کالای مشابه خارجی به کشور جلوگیری کنند و با افراد خاطی بدون اغماض برخورد شود.


امید می‌رود با اقدام جدی و مصمم تولیدکنندگان عزیز و نظارت و کمک‌های عالمانه و قانونمند مسئولان ذی‌ربط، موجبات تحقق عملی هرچه دقیق‌تر و بهتر شعار سال 1396 فراهم آید و شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشورمان باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار