۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۰:۵۷
کد خبر: ۸۱۸۳۲
rahbar (1)

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه سه نفر از کاندیدا‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات خود نام سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را بیان کرده‌اند، گفت: این نشان‌ دهنده اهمیت موضوع برای جلب نظر مردم است.


به گزارش عطنا، عباسعلی رهبر در جلسه دوم کارگاه تخصصی روش تحلیل سیاسی بسیج دانشجویی که روز یکشنبه، 10 اردیبهشت‌ماه در این دانشکده برگزارشد، ضمن تفکیک آگاهی سیاسی از تحلیل سیاسی، گفت: ما یک آگاهی سیاسی داریم و یک بینش سیاسی و وجود بینش بسیار پراهمیت‌تر است از دانش و آگاهی است.


وی افزود: اگر هسته مرکزی بینش تفکر باشد ما چند عامل اساسی تأثیرگذار مانند هوش، علم و تجربه داریم و بنابراین آگاهی یکی از پایه‌های بینش است.


رهبر در ادامه با بیان اینکه امروز تمام امور زندگی ما سیاسی شده است، بیان کرد: ما بین امر سیاسی و سیاست یک اختلاف مبنایی قرار می‌دهیم چرا‌که در امر سیاسی موضوعات کم و بیش به سیاست ربط پیدا می‌کنند اما ذاتاً سیاسی نیستند.


وی درباره همین موضوع تصریح کرد: برای مثال، طلاق، گورخوابی‌های اخیر و رخوت جوانان، همه این موارد پدیده‌های ذاتاً غیرسیاسی هستند که به سیاست ربط پیدا می‌کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه امروزه ما چیزی خارج از امر سیاسی نداریم، گفت: همه چیز ما از پوشاک و خوراک گرفته تا سیل و گرد و غبار تبدیل به امر سیاسی شده است.


وی درباره نتایج تحلیل سیاسی، افزود: تحلیل سیاسی دو نتیجه مثبت به دنبال خود می‌آورد به این شرح که در درجه نخست به تصمیم‌گیری مناسب کمک می‌کند و در درجه بعد، موجب رشد بصیرت در بین جامعه می‌شود. برای نمونه ما در اندیشه سیاسی یاد می‌گیریم که زمان مانند رودخانه است، چنانچه گذشت، دیگر نمی‌توان آب آن را برگرداند و بعد از همین استفاده می‌کنیم و می‌گوییم برای ارائه تحلیل مناسب باید زمان را لحاظ کرد.




آمریکا با وجود داشتن قوی‌ترین دستگاه‌های امنیتی در انتخابات اخیر گفت، احتمال خرابکاری روسیه در انتخابات وجود دارد و با این حال کشور ما که در وسط دریایی از آتش محاصره شده است باید بیشتر به این موضوع توجه کند.



رهبر اضافه کرد: در انتخابات‌هایی که آقای خاتمی و احمدی‌نژاد برای بار دوم برگزیده شدند، شاهد رشد چند درصدی آرای کسب شده توسط آن‌ها بودیم اما به علت منحصر به فرد بودن هر پدیده مختص به یک زمان خاص نمی‌شود و نمی‌توان این را به انتخابات کنونی تعمیم داد.

وی با اشاره به تفسیر به رای آمار، گفت: نکته مهم در تحلیل این است که آمار بخشی از آن را شکل می‌دهد نه کل تحلیل را چرا‌که امروزه جیب مردم خود گویای حقایق فراوانی است.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان ضرورت توجه به امور فرامرزی در تحلیل، بیان کرد: این امور بُعدی است که باید در تحلیل به آن توجه شود و از جمله آن درنظر گرفتن شرایط بین‌المللی کشور است، چرا که امسال سه نفر از کاندیدا‌ها به صورت آشکار اسم سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را برده‌اند و این نشان دهنده اهمیت این موضوع برای جلب نظر مردم است.


رهبر یکی از موارد سلبی در تحلیل را پرهیز از تعصب دانست و گفت: پرهیز از قبیله‌گرایی یکی از خطوط قرمزی است که باید در تحلیل رعایت کرد و برای مثال در همین مناظره اخیر، طرفداران تمام نامزدها هر کدام نامزد خود را پیروز معرفی کرده‌اند این در حالی است که رهایی از تعصبات وسیله‌ای برای کمک به ارائه تحلیل صحیح است.


وی توجه به واقعیت‌ها را یکی از لازمه‌های تحلیل سیاسی برشمرد و بیان کرد: برای مثال شورای پارلمانی اتحادیه اروپا در جلسه اخیر خود اعلام کرد که تحریم‌ها هنوز پابرجا است و دیدن همین واقعیت کافی است تا بسیاری از تحلیل‌های کنونی کنار گذاشته شود.



رهبر درباه سنجش ذائقه مردم در تحلیل، گفت: مسئله مهم دیگر در تحلیل سنجش ذائقه مردم است و برای مثال درمورد ذائقه، مردم با رسوایی سیاسی به معنای افشاگری علیه اقدامات اشتباه مدیریتی همراهی دارند اما افشاگری اخلاقی، خلاف ذائقه مردم است.


وی از جمله مقدمات دیگر مهم تحلیل را اصلی و فرعی کردن موضوعات دانست و افزود: شنیدن تمام سخنان و مفهوم پردازی به منظور ارائه کامل‌تر تحلیل مهم است و وقتی کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌گوید عقل ما کار نمی‌کند، دیگر نمی‌شود از او انتظار تحلیل داشت.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر شناخت دشمن در تحلیل، اذعان کرد: یکی از نکات مهمی که در تحلیل نباید از آن غفلت کرد، شناخت نقشه دشمن است. برای مثال آمریکا با وجود داشتن قوی‌ترین دستگاه‌های امنیتی در انتخابات اخیر گفت، احتمال خرابکاری روسیه در انتخابات وجود دارد و با این حال کشور ما که در وسط دریایی از آتش محاصره شده است باید بیشتر به این موضوع توجه کند.


وی با اشاره به مناظره اخیر و علت حضور اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در تحلیل باید از سطحی‌نگری پرهیز کرد، برای نمونه تفسیر علت حضور آقای جهانگیری در حمایت از روحانی و ارائه آمار به او بسیار اولیه و سطحی است و شاید اگر عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم به نتایج فراوانی برسیم.


رهبر خاطرنشان کرد: برای نمونه با پاسخ به این پرسش که آیا ما امیدی به پیروزی دولت فعلی داریم یا خیر در تحلیل ما از این قضیه تأثیر می‌گذارد و یا توجه به این پدیده که آقای جهانگیری با سابقه کارگزارانی، خود را امروز نماینده اصلاحات معرفی می‌کند نیز مهم است، بنابراین نباید به صورت سطحی بگوییم که معاون اول رئیس‌جمهور برای ارائه آمار آمده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار