۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۰۰
کد خبر: ۸۰۷۷۳
rahbar (9)

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در کارگاه تخصصی روش تحلیل سیاسی، اظهار کرد: جهان‌بینی اشخاص در تحلیل‌هایشان تأثیر گذار است، برای مثال وقتی می‌خواهیم رفتار سیاسی پوتین، رئیس جمهور روسیه را در سوریه تبیین کنیم، باید بتوانیم تشخیص دهیم که او جهان‌بینی ارزش‌مدارانه دارد یا جهان بینی منفعت‌مدارانه.


به گزارش عطنا، عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در کارگاه تخصصی روش تحلیل سیاسی بسیج دانشجویی که روز یکشنبه، 3 اردیبهشت ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزارشد، گفت: کشور بدون خط قرمز وجود ندارد و ارتباطات یک علم مدرن است که می‌تواند چارچوب ذهنی ما را تغییر دهد.


وی با با بیان اینکه فراگیری تحلیل سیاسی به خصوص برای دانشجویان از عوامل مهم توسعه سیاسی است، درباره ضرورت این یادگیری گفت: اگر ملتی نتواند تحلیل سیاسی مناسبی داشته باشد، قطعا فریب خواهد خورد؛ ضرورت تحلیل سیاسی در الگوی مردم‌سالاری دینی امری ضروری و حیاتی است و راه رسیدن به تحلیل سیاسی مناسب نیز استفاده از منابع آگاهی‌بخش و روش‌های علمی است.


رهبر درباره تعریف تحلیل سیاسی بیان کرد: تحلیل و بررسی یک رویداد سیاسی در واحد کل و با اهتمام به تجزیه امور جزئی است به همین دلیل در تحلیل، کمیت امری بسیار مهم است و باید آمار درست و مطمئن در اختیار داشت.



آگاهی از جهان‌بینی بازیگران عرصه سیاست و زمان‌شناسی از مقدمات ورود به تحلیل سیاسی است



وی افزود: مقدمه ورود با تحلیل اطلاعات کمی مناسب است و این در حالی است که امروزه در مطبوعات کشور، تفسیر بدون تحلیل وجود دارد و درصد اقناع‌کنندگی مطبوعات پایین است، به همین دلیل جهان‌بینی در تحلیل امر بسیار مهمی است.


رهبر یکی از مقدمات ورود به تحلیل سیاسی را آگاهی از جهان‌بینی بازیگران عرصه سیاست خواند و افزود: جهان‌بینی اشخاص در تحلیل‌هایشان تأثیر گذار است، برای مثال وقتی می‌خواهیم رفتار سیاسی پوتین، رئیس جمهور روسیه را در سوریه تبیین کنیم، باید بتوانیم تشخیص دهیم که او جهان‌بینی ارزش‌مدارانه دارد یا جهان بینی منفعت‌مدارانه.


این استاد دانشگاه مقدمه دیگر ورود به تحلیل سیاسی را زمان‌شناسی معرفی کرد و گفت: در تحلیل، درک پیچیدگی‌های شرایط در هر زمانه، مهم است به عنوان مثال شرایط هر دوره انتخابات با دوره دیگر متفاوت است و به همین دلیل نمی‌شود تحلیل‌ها را به یکدیگر تعمیم داد.


وی ادامه داد: مطالبه مردم در دهه هفتاد سیاسی بود و مطالبه مردم در دهه نود اقتصادی است و این نشان از تغییرات شرایط و پیچیدگی‌های آن دارد.



خودآگاهی تاریخی؛ لازمه تحلیل سیاسی



عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه خودآگاهی تاریخی امر مهم دیگری است که می‌تواند در فرایند تحلیل سیاسی تأثیر بگذارد، بیان کرد: نکته دیگر برای ورود به تحلیل کسب آگاهی‌های تاریخی لازم است، البته با تطبیق تاریخی نباید دچار سوء استفاده از‌این علم شویم.


وی تصریح کرد: شجاعت در فهم، یکی دیگر از مقدمات تحلیل سیاسی است، البته این شجااعت باید در چهارچوب خطوط قرمز معنا شود زیرا هیچ کشوری در جهان بدون خطوط قرمز وجود ندارد.


عباسعلی رهبر خاطرنشان کرد: توجه به این خطوط قرمز می‌تواند موجب نفوذ بیشتر کلام شود، به گونه‌ای که اولین تحلیل تبدیل به آخرین تحلیل شود


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با اشاره به یک نمونه تحلیل سیاسی از توماس فریدمن، گفت: توماس فریدمن، روزنامه نگار آمریکایی، تحلیلی را مبتنی بر صحنه‌های کشاکش مذاکرات ایران با 1+5 با عنوان «توافق خوب یا بد» ارائه داده است، در این باره فریدمن می‌گوید که پس از دیدن سخنان رهبر ایران و تأمل در مذاکرات، برنده بازی را ایران و بازنده را کشور‌های مقابل می‌دانم.


رهبر ادامه داد:  فریدمن می‌گوید درست است که ایران نداشتن جنگ افزار هسته‌ای را پذیرفته  است اما نکته مهم این است که در برابر آن، تحریم‌ها را شکسته و زیرساخت‌های هسته‌ای خود را نگه داشته است.


این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: فریدمن مدعی است که ایران با برگه ضعیف خود در برابر شش قدرت جهانی، ثمره زیادی کسب کرده، به همین دلیل این توافق بدترین توافق حاصل شده برای غرب است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار