۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۳:۳۷
کد خبر: ۷۹۹۱۵
Kargah Haye BeynolMelali Takhassosi Hoghooghi (32)

دکتر فیلیپ لاگرانژ، رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه پواتیه فرانسه در افتتاحیه نشست حقوق جزا و جرم شناسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: یک رابطه قوی بین دانشگاه‌های علامه طباطبائی و پواتیه فرانسه وجود دارد به گونه‌ای که وضعیت روابط سیاسی در سال‌های گذشته بر آن تأثیری نگذاشته است.


به گزارش عطنا، پروفسور لاگرانژ که روز دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه نشست حقوق جزا و جرم شناسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی سخنرانی می‌کرد به بیان مختصری از تاریخچه دانشگاه پواتیه فرانسه پرداخت و گفت: از اینکه به عنوان نماینده دانشگاه پواتیه و در سطحی بالاتر یعنی از طرف کشور فرانسه در این نشست حضور دارم، بسیار خرسندم.


وی با بیان اینکه دانشگاه پواتیه از دانشگاه‌های قدیمی‌ اروپا است که تاریخ تأسیس آن به قبل از کشف قاره آمریکا بر ‌می‌گردد، گفت: دانشگاه پواتیه توسط «پاپ» و «شارلمانی هفتم» تأسیس شد که در آن موقع پنج دانشکده داشت و در نهایت دانشگاه پواتیه در هنگام تأسیس با چهار هزار دانشجو، دانشگاه دوم فرانسه بود.


لاگرانژ با اشاره به حضور فراوان دانشجویان در شهر پواتیه فرانسه، بیان کرد: جمعیت پواتیه 130 هزار نفر است که 26 هزار نفر از آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند و به این دلیل گفته ‌می‌شود پواتیه اولین شهر دانشجویی فرانسه است. ضمن‌آنکه در دانشگاه پواتیه، سه هزار نفر کارمند مشغول فعالیت هستند که از این نظر هم در کشور فرانسه در رتبه اول است.




جمعیت پواتیه 130 هزار نفر است که 26 هزار نفر از آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند و به این دلیل گفته ‌می‌شود پواتیه اولین شهر دانشجویی فرانسه است. ضمن‌آنکه در دانشگاه پواتیه، سه هزار نفر کارمند مشغول فعالیت هستند که از این نظر هم در کشور فرانسه در رتبه اول است.



وی اضافه کرد: پواتیه یک شهر بین‌المللی است که چهار هزار دانشجو خارجی با 136 ملیت در آن مشغول تحصیل هستند و 47 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه فعالیت ‌می‌کنند و هر سال 180 رساله دکتری در آن دفاع ‌می‌شود و 10 رشته مهم شامل اقتصاد، حقوق، هنر و پزشکی در پواتیه تدریس می‌شود.


رئیس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه پواتیه فرانسه خاطرنشان کرد: رشته حقوق از رشته‌های مهم دانشگاه با سه هزار دانشجو و 90 استاد است که نمایندگان آن‌ها در اینجا حضور دارند و در دانشکده حقوق پواتیه هرساله بین 15 تا 30 رساله دکتری دفاع ‌می‌شود.


وی تعطیلی دانشگاه پواتیه را از ثمرات انقلاب فرانسه خواند و گفت: بنیان‌گذار دانشکده حقوق پواتیه ناپلئون است و تا قبل از او این دانشگاه به علت حوادث انقلاب فرانسه تعطیل شده بود اما با قدرت گرفتن ناپلئون در کنار راه‌اندازی مجدد دانشگاه، دانشکده حقوق آن هم تأسیس شد.


لاگرانژ با مثبت ارزیابی کردن رابطه دانشگاه پواتیه و دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: این رابطه در اواخر دهه هشتاد میلادی، بصورت شخصی میان استاد نجفی و چند نفر از اساتید فرانسوی شکل گرفت و روابط بین دو دانشگاه بعد‌ها با ارسال دانشجویان ارشد و دکتری از صورت شخصی به صورت نهادی ارتقاء یافت.



وی با بیان اینکه وضعیت روابط سیاسی در این سال‌ها تفاوت خاصی در رابطه علمی‌ ما با دانشگاه‌های ایران ‌ایجاد نکرده است، گفت: در سال 2015 همایشی شکل گرفت که از دانشگاه ما چند نفر به ایران آمدند و تفاهم نامه‌ای را امضا کردند و بعد از آن در سال 2016 نماینده‌ای از طرف دانشگاه علامه برای امضای یک قرارداد اصلاحی به پواتیه آمد.


رئیس دانشکده حقوق دانشگاه پواتیه فرانسه با اشاره به اینکه هدف از این مراودات تقویت فعالیت‌های علمی‌است، افزود: یک رابطه قوی بین دانشگاه‌های علامه طباطبائی و پواتیه وجود دارد و هم اکنون سه استاد از دانشگاه علامه در پواتیه حضور دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار