پیش از شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه سال ٩٤ برای همه مسلم شده بود که در این انتخابات ابزارهای مجازی از جمله شبکههای پیامرسان موبایلی یک نقش عمده و تأثیرگذار را در تعیین نتایج انتخابات میتوانند بر عهده داشته باشند.
به گزارش عطنا، روزنامه شرق در مطلبی که در روز 20 فروردین ماه به چاپ رساند به بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی بر انتخابات پرداخت که در ادامه با یکدیگر میخوانیم.
موضوع شبکههای اجتماعی موضوعی است که به نوبه خود میتواند تأثیر بسزایی در تغییر چهره انتخابات و فضای سیاسی در ایران بازی کند. به نحوی که رئیس پلیس فتا اعلام کرد ٧٩ درصد از کل فعالیتهای انتخاباتی در فضای مجازی در تلگرام انجام شد و مابقی شبکهها همچون فیسبوک، توییتر و... نقش جدی نداشتند. الجزیره در همین راستا گزارشی نیز منتشر کرد مبنی بر اینکه گروهها و کانالهای تلگرام منجر به آن شده است که کاربران و رأیدهندگان ایرانی بهشدت بهروز باشند و اخبار و آرایشهای سیاسی انتخابات را بهدقت و با جزئیات دنبال کنند. تاجاییکه به نقل از یکی از مقامات وزارت ارتباطات بيان شده که تعداد افرادی که از تلگرام استفاده میکنند از تعداد بینندگان تلویزیون بیشتر است.
در همین راستا مدیران شرکت تلگرام میگویند حدود ٢٠ درصد کاربران فعال آن ایرانی هستند. اینگونه به نظر میرسد که تنها ایالات متحده تعداد کاربران بیشتری از ایران روی این برنامه پیامرسانی دارد. اما در کنار اهمیت شبکه اجتماعی تلگرام در فضای سیاسی ایران، مواردی نیز به وجود آمد که مسئولان را بر آن داشت که به فکر استفاده از ابزارهای جایگزین برای آن باشند. از طرفی راهاندازی ابزار صوتی رایگان برای تلگرام، مسئولان وزارت ارتباطات را بر آن داشته تا به طور جدی فکری برای این برنامه بیرقیب در ایران کنند.
خبرگزاری فارس در اینباره گزارش میدهد: «پس از انتشار شایعاتی درباره تلاش دولتی در آستانه انتخابات برای جایگزینکردن پیامرسان تلگرام با یک پیامرسان جدید چینی به نام ویسپی (Wispi) با مشارکت یک شرکت خصوصی ارائهدهنده اینترنت، چیزی نگذشت که عدلههایی مبنی بر رزروشدن آدرس اشخاص و کانالهای پرمخاطب، این شایعات را تقویت کرد. حتی گفته شده برای سرمایهگذاری و انتقال سرورهای این پیامرسان به ایران ٨٠ میلیارد تومان بودجه دولتی پیشبینی شده است».
البته وزارت ارتباطات چنین موضوعی را تکذیب و در اطلاعیهای بیان کرده است: «سیاست حمایتی دولت از پیامرسانهای بومی شفاف و برای همه یکسان بوده و درخصوص تعامل با سرویسدهندگان بینالمللی نیز تاکنون هیچ مذاکرهای از سوی وزارت ارتباطات با پیامرسان مذکور انجام نشده است». در پیگیری این موضوع خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل این سازمان در رأس موضوعات مهم در سازمان، فناوری اطلاعات گفته است: «طبق برنامههای حمایتی سازمان یا در مقام مشورت، در جریان موضوعات اینچنینی قرار میگیریم که برای مثال شرکت ایرانی مطرح میکرد که برای خرید یک پیامرسان خارجی به مبلغ ٤٠ میلیارد تومان مذاکره کرده است؛ اما یقین دارم هیچ مذاکرهای درباره پیامرسان ویسپی یا حمایت دولتی از این پیامرسان از سوی سازمان فناوری انجام نشده است».
او ادامه داده است: «نام پیامرسان ویسپی را از رسانهها شنیده است». پیامرسان Wispi یکی از تازهواردان قدرتمند این حوزه محسوب میشود؛ محصول یک توسعهدهنده نهچندان شناختهشده چینی که با امکاناتی ایدهآل همچون برقراری تماسهای رایگان اینترنتی، با جدیت بازار نقاط مختلف دنیا بهویژه ایران را هدف قرار داده و برای کنارزدن رقبای قدرتمندی همچون تلگرام و واتساپ تلاش میکند.
این اپلیکیشن نهتنها امکان چت و گفتوگوی معمولی همچون تلگرام و واتساپ را برای اعضای شبکهاش مهیا کرده، بلکه امکان برقراری تماسهای اینترنتی و ارسال پیامک رایگان با بسیاری از کشورهای دنیا را در اختیارتان میگذارد. ویسپی ضمنا به طور کامل از زبان فارسی هم پشتیبانی میکند و در تنظیمات اپ میتوانید نوشتههای انگلیسی محیط اپ را تماما به زبان مادریمان تغییر دهید. این اپ به غیر از رابط کاربری گمراهکنندهای که دارد، فضای رم زیادی هم اشغال میکند.
برای مثال حجم فایل نصب اپ در نسخه اندروید حدودا ٥٠ مگابایت است، پس از نصب به صد مگابایت میرسد و هنگام فعالبودن در پسزمینه چیزی در حدود ٢٠٠ مگابایت از رم را به خود اختصاص میدهد که همین میتواند عامل افزایش مصرف باتری و کندی سیستمعامل شود. اما با وجود این مشکلات، شکی نیست که امکانات خوب و رایگان ارتباطی ویسپی برگ برندهاش محسوب شده و میتواند عامل استقبال کاربران ایرانی از آن در آیندهای نزدیک باشد.