۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۳:۵۳
کد خبر: ۷۹۲۱۷
Din-Parast-4

همزمان با آغاز کارگاه‌های مدرسه روش تحقیق، فائز دین‌پرست، رئیس پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه گفت: بهتر است سطح زبان انگلیسی دانشگاهیان ما تقویت شود، زیرا تنها مانع جدی که در بستر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاهیان ‌‌می‌بینیم همین ضعف زبان انگلیسی است.


به گزارش عطنا، دوره دوم مدرسه روش تحقیق دانشگاه علامه طباطبائی با مشارکت استادان ایرانی (از دانشگاه علامه طباطبائی) و یک استاد غیر ایرانی در حال برگزاری است.


در این‌باره فائز دین‌پرست، رئیس پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با عطنا اظهار کرد: ‌مدرسه روش تحقیق دانشگاه علامه طباطبائی با هدف تقویت بنیان‌‌های تکنیکی پژوهش‌های دانشگاهی و دانشجویی است که قرار است به عنوان سنت علمی‌دانشگاهی این امر را ارائه دهیم.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: امسال دوره دوم این کلاس‌ها برگزار شده و با توجه به پتانسیل خوبی که در استادان دانشگاه و دانشجویان برای برگزاری دوره‌‌های با کیفیت وجود دارد، امید است که بتوانیم باز هم این کلاس‌ها را برگزار کنیم.


وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که مجموعه‌ کارگاه‌‌هایی برگزار شود که هم بیشتر مورد نیاز است و هم استادان دانشگاه علامه طباطبائی در آنها سرآمد هستند. به همین دلیل سعی ‌‌می‌شود، ارزش افزوده‌ای بیش از کارگاه‌‌های معمولی، به مخاطبان خود ارائه کنیم.


دین‌پرست با بیان اینکه امسال نیز این کارگاه در قالب سنت پژوهش‌های کیفی طراحی شد، گفت: در مجموع پنج کارگاه طراحی شد که همه به هم مرتبط هستند و می‌تواند به عنوان یک پودمان تلقی شود.


وی افزود: نخستین کارگاه، تحلیل داده‌‌های کیفی بود که توسط یکی از برجسته‌ترین استادان بین‌المللی این حوزه برگزار شد و مورد استقبال خوبی نیز قرار گرفت. دومین کارگاه تحلیل داده‌‌های کیفی نیز کار با  نرم‌افزار nvivo  است که کارگاهی دو روزه بود.


رئیس پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی خاطرنشان کرد: کارگاه اول، بنیان‌‌های مشترک و فرایند عمومی تحلیل کیفی را با جزئیات و دقت خوبی ارائه کرد و کارگاه دوم نیز اجرای این مراحل را در قالب یک نرم افزار ارائه کرد.


وی تصریح کرد: سه کارگاه بعدی هرکدام به صورت مفصل به یکی از روش‌های تحلیل داده‌‌های کیفی و یکی از روش‌شناسی‌‌های خاص خواهد پرداخت که شامل تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و تحلیل داده‌بنیاد است.


دین‌پرست در پاسخ به این سوال که نخستین دوره این کارگاه‌‌ها در چه زمانی برگزار شد، گفت:


دوره نخست در هفته پژوهش سال 1394 برگزار شد، دوره دوم نیز بنا بود در سال 95 برگزار شود که برنامه امسال کارگاه، به تاخیر افتاده همان کارگاه سال 95 است.


وی ادامه داد: علت این تاخیر نیز این بود که فرایند صدور ویزای استاد خارجی مد نظر طول کشید و امکان صدور ویزا ممکن نشد.



برگزاری دو کارگاه دیگر در سال96


وی درباره وضعیت استقبال از این کارگاه‌ها هم گفت: تقریبا همه کارگاه‌‌های ما دارای تکمیل ظرفیت هستند که در این بین حتی افرادی را نیز بیش از ظرفیت پذیرفتیم، ولی باز هم شرمنده افرادی شدیم که نتوانستیم آنها را ثبت‌نام کنیم.


رئیس پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام‌کنندگان این کلاس‌ها، دانشجویان و اساتید دانشگاه علامه و دانشگاه‌‌های دیگر هستند. برای اینکه بقیه شرکت‌کنندگان بتوانند استفاده لازم را از کارگاه‌ها ببرند و کارگاه‌ها به صورت کارگاهی اداره شود، از پذیرش افراد زیاد امتناع کردیم.


دین‌پرست با اشاره به اینکه کارگاه نخست، بدون ترجمه برگزار شد، اذعان کرد: مدرس این کلاس‌‌ها چندین‌بار به من گفتند که شرکت‌کنندگان این کلاس‌ها، یکی از  بهترین گروه‌‌هایی است که من تا به حال داشتم که به نظر من نیز اغراق نبود.


وی ادامه داد: وقتی سال گذشته در کنسرسیوم پژوهش‌های علوم سیاسی اروپا شرکت کردم، کارگاه‌هایی برگزار شد که به جرات می‌توانم بگویم کارگاه‌‌های ما بسیار قوی‌تر از آنها است.


این مسئول اضافه کرد: این امر امیدبخش است که دانشجویان و استادان دانشگاهی ما دارای توان بالایی هستند و ‌‌می‌توانند ظهور و بروز بیشتری نیز پیدا کنند.


دین‌پرست با با بیان اینکه در سال 96 دو مدرسه روش تحقیق خواهیم داشت، گفت: نخستین مدرسه روش تحقیق که هم اکنون در حال برگزاری است وکارگاه‌‌های بعدی نیز که هماهنگی‌‌های لازمش صورت گرفته در خردادماه برگزار ‌‌می‌شود، منتها این کلاس‌ها مختص استادان دانشگاه‌‌های افغانستان است.


وی تصریح کرد: یک مدرسه عمو‌‌می ‌هم خواهیم داشت که در نیم‌سال تحصیلی آینده برگزار ‌‌می‌شود. هم اکنون نیز سعی داریم که برای دوره جدید این مدرسه را گسترده‌تر کنیم که در آن به کارگاه‌‌های سنت کمی ‌نیز نیز خواهیم پرداخت.



ضعف زبان انگلیسی؛ مانعی بر سر راه دانش‌افرایی



وی درباره وضعیت زبان انگلیسی دانشگاهیان، اظهار کرد: بهتر است سطح زبان انگلیسی دانشگاهیان ما تقویت شود، زیرا تنها مانع جدی که در بستر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاهیان ‌‌می‌بینم، ضعف زبان انگلیسی است.


رئیس پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی، ادامه داد: ما اگر بتوانیم به این ضعف غلبه کنیم، بدون هیچ تردیدی اساتید و دانشجویانمان ‌‌می‌توانند در مجامع و کنفرانس‌‌های بین‌المللی حضور بیشتری داشته باشند و متناسب با آن، دانشگاه‌‌های ما  هم در رتبه‌‌های بالاتری قرار بگیرند.


وی افزود: ما از حیث دانش، فاصله‌ای با دیگران نداریم و می‌توانیم همپای آنها مشارکت کنیم، تولید کنیم و بنویسم، اما آن‌ چیزی که مارا عقب نگه می‌دارد، ضعف دانش زبان انگلیسی است که نمونه‌اش در همین کارگاه‌‌ها نیز مشهود بود.


وی با بیان اینکه در این کارگاه‌‌ها افرادی که به زبان انگلیسی آشنایی داشتند، به صورت خوبی ظاهر شدند و توانستند از این کلاس‌ها بهره لازم را ببرند، گفت: ما اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه زبان انگلیسی داشته باشیم، می‌توانیم شاهد چشم‌اندازهای بهتری برای دانشگاه‌‌ها باشیم.


دین‌پرست تصریح کرد: نکته جالب دیگر کارگاه‌‌ها این است که علی‌رغم اینکه کارگاه‌ها دارای طراحی ویژه‌ای برای استادان نبود، بسیاری از اساتید دانشگاه‌های ما حاضر شدند برای یادگیری بیشتر، در کنار دانشجویان خود قرار بگیرند، دانش خود را به اشتراک بگذارند و چیزهایی نیز فرا بگیرند.


وی ادامه داد: این حس دانشجویی در محیط‌‌های دانشگاهی ما که همه فعالان اعم از دانشجو و استاد را در بر ‌‌می‌گیرد و آنها را علاقمند به کسب دانش جدید می‌کند، بیسار امیدبخش است.


دین‌پرست در پایان بیان کرد: یکی از دست‌آوردهای این کارگاه‌‌ها این است که توانسته فضایی ایجاد کند که استادان ما نیز این مدرسه را آموزنده تلقی کنند.


گفتنی است علاوه بر یک کارگاه با تدریس خانم ماری هلن پِیر، سه کارگاه نظریه مبنایی، روش تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان به ترتیب توسط آقایان دکتر محمدسعید ذکایی، دکتر احمد گل‌محمدی، دکتر محمدجواد غلامرضاکاشی بر اساس بنیان‌های مطرح شده در کارگاه نخست، به ارائه تفصیلی یکی از روش های تحلیل داده ی کیفی و چگونگی اجرای آن می پردازند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار