۱۵ دی ۱۳۹۵ ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۳۷۶۶
honari

حبیب هنری در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا اظهار کرد: نگاه، نگاه کمی نیست و خود دکتر سلیمی هم، شخصاً دنبال بالا بردن اعداد نیست، ما فقط دنبال فراهم کردن هر چه بهتر بسترهای لازم برای ایجاد فضای نقد و نظریه‌پردازی هستیم.


حبیب هنری، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در حاشیه اجلاس سراسری کرسی‌های نظریه‌پردازی که در این دانشگاه برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا گفت: اینکه دانشگاه علامه به عنوان سرآمد در کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی مطرح است به زعم بنده چیز عجیبی نیست و این همان انتظاری است که از دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه سرآمد در حوزه علوم انسانی می‌رود.


هنری ادامه داد: دانشگاهی که هر کدام از استادان و اعضای آن در تخصص خود جایگاه شناخته شده‌ای دارند باید هم در حوزه نقد و نظر جایگاه بالایی داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق افتاده است.


او با بیان اینکه محور اصلی این موضوع به دیدگاه رئیس دانشگاه بازمی‌گردد، افزود: با توجه به اشراف و اهلیتی که دکتر سلیمی بر موضوع داشتند از حوزه پژوهشی دانشگاه خواستند که در این چند ساله روی آن اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشیم که با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت این اتفاق میسر شد.


وی درباره سازوکارهای این برنامه‌ریزی هم گفت: ابتدا ابعاد آموزشی و اجرایی این کرسی‌ها مدون شد، سپس شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه در اختیار استادن و پژوهشگران قرار گرفت.


هنری در این‌باره تاکید کرد: در این برنامه‌ریزی هدفدار، یک کار منسجمی صورت گرفت و از هر دانشکده یک نماینده به عنوان نماینده کرسی‌های نظریه‌پردازی با حکم رئیس دانشگاه انتخاب شد که مرتباً در جلسات حوزه پژوهشی دانشگاه شرکت می‌کنند و به شور، بحث و تبادل نظر می‌پردازیم، کسانی که نماینده دانشگاه در دانشکده‌های خود هستند و به سوالاتی که استادان دانشکده‌ها در زمینه پژوهشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی برایشان ایجاد می‌شود پاسخ داده و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: دانشگاه یک رویکر بسیار منسجم و هدفدار را دنبال کرد که حاصل آن این است که اکنون دارای رتبه بالا و با فاصله خیلی زیاد، در صدر دانشگاه‌های فعال در حیطه نظر‌یه‌پردازی هستیم.


هنری یادآور شد: نگاه، نگاه کمی نیست و خود دکتر سلیمی هم، شخصاً دنبال بالا بردن اعداد نیست، ما فقط دنبال فراهم کردن هر چه بهتر بسترهای لازم برای ایجاد فضای نقد و نظریه‌پردازی هستیم.


هنری با اشاره به سخنان سلیمی در نخستین اجلاس کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی مبنی بر اینکه «کرسی‌های نظریه‌پردازی باید در حوزه آموزش و پژوهش ترویج داده شود» هم اظهار کرد: ببینید تاکید ایشان متوجه این است که این مسئله را نباید صرفا در یک جلسه که با عنوان کرسی پژوهشی، ترویجی یا نظریه‌پردازی عنوان می‌شود، خلاصه کرد که بعد از آن امتیازی برای دانشگاه یا ارائه‌دهنده ثبت شده و همه چیز تمام شود تا کرسی بعدی. بلکه باید این موضوعات و چالش‌هایی که در یک کرسی مطرح می‌شود وارد فضای آموزشی شده و در متن آموزش قرار بگیرد، اساتید در مورد آن گفت‌وگو و دانشجویان درباره آن اظهار نظر کنند.


هنری با اشاره به سخنان سخنرانان اجلاس ملی کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی ادامه داد: همان‌طور که در صحبت‌های حضرت آیت الله رشاد هم دیدیم، تاکید داشتند که این مسئله را رها و محدود به یک جلسه کرسی نکنیم.


وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه و حوزه پژوهشی چه برنامه‌ای برای نظریه‌پردازی دارد، بیان کرد: بیشتر اولویت ما در حوزه آموزش و معرفی این مهم برای اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان علاقه‌مند دردانشگاه است.


او در این‌باره ادامه داد: اینکه راهکارهای مطرح کردن این نظریه‌ها و نقد آن در کلاس‌های درس چگونه باشد، اینکه‌ نشست‌هایی برای حضور استادان و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کنار نظریه‌پردازان و صاحبان کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی ترتیب بدهیم تا تجارب این استادان با علاقه‌مندان به نقد و بررسی گذاشته شود و به این شکل بتوان کرسی‌های نظریه‌پردازی را وارد حیات آموزشی دانشگاه کرد.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که عملکرد کدام دانشکده در حوزه کرسی‌های نظریه‌پردازی را بهتر دیدید، هم گفت: به لحاظ کیفی همه کسانی که در این کرسی‌ها سهیم بودند کارنامه خوبی از خود به جای گذاشتند، اما اگر به لحاظ کمی نگاه کنیم دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، رتبه اول در برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، تولیدات علمی، مجله و کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی را از آن خود کرده است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار