۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۰۹
کد خبر: ۷۸۵۸۵
Pajoohesh (28)

دوره دوم مدرسه روش تحقیق دانشگاه علامه طباطبائی به مدرت دو روز و با تدریس «ماری هلن پِیر » در پژوهشکده فرهنگ پژوهی این دانشگاه برگزار شد. در این کارگاه که به زبان انگلیسی و با حضور تعدادی از استادان و دانشجویان دانشگاه علامه برگزار شد، منطق کلی و مباحث مشترک مراحل مختلف یک پژوهش کیفی گردید.


به گزارش عطنا، دوره دوم مدرسه روش تحقیق با مشارکت استادان ایرانی(از دانشگاه علامه طباطبائی) و یک استاد غیر ایرانی برگزار می شود. مدرسه زمستانه روش تحقیق صرفا بر روش های کیفی متمرکز است. برای این دوره مجموعه ای از کارگاه های مجزا اما به هم پیوسته طراحی شده اند. کارگاه نخست که به مدت ۱۶ ساعت و به عنوان زیربنای بحث قلمداد می شود منطق کلی و مباحث مشترک  مراحل مختلف یک پژوهش کیفی را ارائه می کند. استاد این کارگاه خانم «ماری هلن پِیر» ( Marie-Hélène Paré ) است که  به صورت مستمر در مدرسه تابستانه و زمستانه روش تحقیق کنسرسیوم پژوهش های علوم سیاسی اروپا به ارائه این کارگاه و کارگاه تحلیل نرم افزار Nvivo  می پردازد. شرکت در این کارگاه(که به زبان انگلیسی ارائه می شود) به استادان و دانشجویان مقاطع دکتری رشته های علوم اجتماعی،علوم تربیتی، مدیریت، علوم سیاسی، بهداشت توصیه می شود.


سه کارگاه نظریه مبنایی، روش تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان به ترتیب توسط آقایان دکتر دکتر محمدسعید ذکایی، دکتر احمد گل‌محمدی، دکتر محمدجواد غلامرضاکاشی بر اساس بنیان های مطرح شده در کارگاه نخست، به ارائه تفصیلی یکی از روش های تحلیل داده ی کیفی و چگونگی اجرای آن می پردازند. در این کارگاه ها تلاش می شود ماکتی از تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش موضوع کارگاه انجام شود.


کارگاه تحلیل داده کیفی با نرم افزار Nvivo  هم حلقه پایانی این مدرسه و مجموعه کارگاه هاست. این کارگاه به شما کمک می کند تا آنچه را که در کارگاه های پیشین آموخته اید با استفاده از رایانه و نرم افزار انجام دهید.استاد این کارگاه دکتر فائز دین پرست است که دوره تخصصی Nvivo  را در مدرسه تابستانه ECPR  گذرانده است.


می توان گفت کارگاه اول و سوم نیاز مشترک همه پژوهشگران کیفی است و یک یا چند مورد از کارگاه های تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان یا نظریه مبنایی هم نیاز علاقمندان را برآورده می کند. از این رو، توصیه ما اینست که مجموعه ای از کارگاه ها را برای ثبت نام انتخاب کنید.


گزارش کامل این نشست به زودی در سایت عطنا منتشر می‌شود.


در این گزارش تصویری، تصاویر مربوط به دو روز نخست این مدرسه با حضور ماری هلن پِیر را مشاهده می‌کنید.


عکس: افشین عزیزی – عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار