۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ۰۳:۳۴
کد خبر: ۷۵۴۵۱
daneshgah pooli

یکی از معضلات اصلی که دامن نظام آموزشی دانشگاهی را گرفته است، تعدد و فراگیر شدن دانشگاه‌های غیر دولتی است که با گرفتن هزینه‌های کلان از دانشجویان، بدون آنکه سطح کیفی کلاس‌ها را ببرند، باعث تخدیر و دلزدگی آنها از دانشگاه و در نتیجه آسیب به فضای دانشگاهی می‌شوند. این اتفاق که در حال افزایش یافتن است، باعث شد تا اعتراضات زیادی را نسبت به دانشگاه‌های غیردولتی شکل دهد. به همین دلیل نیز وزارت علوم، سعی کرد تا به نقد عملکرد این نهادها پرداخته و با آنها اتمام حجت کند.


به گزارش عطنا، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به هشدار وزارت علوم به این نهادهای غیراستاندارد پرداخت و به صحبت‌های مجتبی شریعتی نیاسر وزیر علوم اشاره کرد که در ادامه می‌خوانیم؛


وزیر علوم چندین بار یکی از مهمترین اولویت‌ها‌ی این وزارتخانه را کیفی سازی و ساماندهی گسترش آموزش عالی در کشور عنوان کرده است.واقعیت این است که گسترش بی رویه آموزش عالی در کشور ظرف چند سال گذشته موجب شده تا کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها‌ افت کند.


موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها‌ی غیر دولتی به ویژه در چند سال اخیر نارضایتی‌ها‌ی زیادی را در میان دانشجویان و خانواده‌ها‌ی آنها ایجاد کرده اند. این موسسات با شهریه‌ها‌ی کلانی که می‌گیرند خدمات آموزشی و تحصیلی ضعیفی ارائه می‌کنند. شاید به همین دلیل باشد که وزارت علوم تعارف را با این موسسات کنار گذاشته و با آنها اتمام حجت کرده است.


معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص سیاست این وزارتخانه در خصوص موسسات آموزشی، گفت: از ارتقاء موسسات آموزشی استقبال می‌کنیم؛ اینکه یک دانشکده به مرکز آموزشی یا مرکز آموزشی به مجتمع آموزشی و مجتمع آموزشی به دانشگاه بخواهد تبدیل شود، قطعا مورد استقبال ما قرار می‌گیرد اما شرط‌هایی هم دارد و این شروط این است که این موسسات شاخص‌های مدنظر ما را داشته باشند. شریعتی نیاسر تاکید کرد: اصلاً قرار نیست که هیچ مرکزی بنا بر سفارش، توصیه یا رابطه‌بازی توسعه یابد؛ موسساتی هم که در سطح خود نمی‌توانند به‌خوبی عمل کنند، حتماً با آن‌ها برخورد خواهیم کرد و نمونه‌های برخورد مثبت و منفی هم داشته‌ایم.


معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی از موسسات غیردولتی که از استانداردهای لازم و کافی برخوردار نبودند و نتوانستند خود را بالا بکشند، منحل شدند که بارزترین آن پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان بود که دستور انحلال آن دو هفته پیش ابلاغ شد. بنابراین در برخورد با این‌گونه موسسات که از استانداردها خارج می‌شوند هیچ تعارفی نداریم.



به ارتقاء موسسات کمک خواهیم کرد


وی افزود: مراکز و موسسات آموزشی را که مستعد رشد باشند و شاخص‌ها را نیز رعایت کنند قطعاً کمک می‌کنیم تا ارتقاء یابند. در طول این 3.5سال از عمر دولت تدبیر و امید، در حال حاضر نزدیک به 30 مرکز غیردولتی کشور در سطح دانشگاه هستند؛ نمونه‌های موفقی از ارتقاء این موسسات آموزشی نظیر دانشگاه‌های علم و فرهنگ، شیخ بهایی، سجاد، خیام، خاتم و... هم داشتیم و قطعا به ارتقاء موسسات کمک خواهیم کرد.


معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: متولیان این موسسات و مراکز باید بدانند که در دوره فعلی اخذ شاخص‌ها و رعایت استانداردها ملاک است. شاخک‌ها و ابزارهای نظارتی ما بسیار قوی‌تر از گذشته عمل می‌کنند و در قالب مرکز نظارتی و ارزیابی وزارت علوم، شورای عالی نظارت ارزیابی، کمیسیون ماده 9 و... دستگاه نظارتی دنبال خواهد شد.




طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی 


وی با تاکید بر اینکه سیاست آموزش عالی در دولت فعلی بسیار شفاف و روشن است، گفت: 18 اسفندماه94، طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی که روی آن کار کرده بودیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد.


در این طرح، به هیچ‌وجه انحلال و حذف موسسات آموزشی مطرح نیست، مگر اینکه خود این مراکز سقوط کنند.


شریعتی نیاسر افزود: سیاست وزارتخانه به هیچ صورت حذف موسسات آموزشی نیست چون متاسفانه در دهه گذشته مراکز و موسسات آموزشی رشد بی‌رویه‌ای داشتند و تعداد مراکز دولتی از 40 یا 50 مرکز به‌طور ناگهانی به 143مرکز رسید و تعداد مراکز غیردولتی نیز از 60 یا 70 مرکز به 150مرکز افزایش پیدا کرد؛ ما اساس و بنا را بر ساماندهی این مراکز گذاشته‌ایم؛ البته خود این ارقام نیز نشانگر رشد بی‌رویه مراکز و موسسات آموزشی در یک بازه زمانی کوتاه است.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح‌بندی مراکز دولتی در فاز آزمایشی اعلام شده و هیچ تاثیری نخواهد داشت و وضعیت دانشگاه شهید چمران یا هر دانشگاه دیگر فعلا به این سطح‌بندی ارتباطی ندارد؛ در آینده با جمع‌بندی نهایی سطح‌بندی دانشگاه‌ها، ممکن است دانشگاه شهید چمران در سطح یک یا سطح دیگری قرار بگیرد.



تفویض اختیارات موجب تقویت دانشگاه‌ها خواهد شد


وی در پاسخ به این سوال که آیا تفویض اختیارات وزارت علوم به دانشگاه‌ها در رابطه با برنامه‌ریزی درسی موجب تضعیف برخی دانشگاه‌ها نخواهد شد، عنوان کرد: اصلاً موجب تضعیف دانشگاه‌ها نمی‌شود بلکه موجب تقویت این دانشگاه‌ها خواهد شد زیرا با این تفویض اختیارات، دانشگاه‌ها را نه بالا و نه پایین آوردیم، بلکه این تفویض اختیارات را فقط به دانشگاه‌های قوی و در حوزه رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه‌ها، تصویب کردیم.



شیوه آموزش در کلاس‌های دانشگاه باید وارونه شود


معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: آنچه امروز در کلاس‌های دانشگاه می‌بینیم، مانند کلاس سخنرانی است؛ گاهی استاد در کلاس درس حاضر می‌شود و مطالب درسی را از روی جزوه یا تخته سیاه و... به دانشجو ارائه می‌دهد و دانشجو هم بعد از آن به منزل خود بازمی‌گردد.


این روند باید وارونه شود و دانشجو درس را در خانه بخواند و رفع اشکال، پرسش و تعامل و گفتگو با استاد را به کلاس بیاورد. اگر اساتید بتوانند از چنین شیوه‌ای استفاده کنند، دانشجوها سرزنده می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار