۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۱:۳۰
کد خبر: ۸۸۷۳۷
VEZARAT

به گزارش عطنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.



افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی شهریه متغیر دانشگاه‌های غیر انتفاعی


علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت:تعیین شهریه را وزارت علوم برعهده هیات امناء موسسات غیرانتفاعی قرار داده است.


وی ادامه داد: اما برای اینکه شهریه نوسان پیدا نکرده و افزایش زیادی پیدا نکند، اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی توصیه کرده است افزایش شهریه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد و موسسات براساس مصوبه هیات امنا اقدام کنند.



پارک‌های خصوصی محل درآمد دانشگاه‌ها محسوب می‌شود


خسرو پیری مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت:پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند در حوزه IT یک کریدور ایجاد کند تا با دیگر پارک‌های علم و فناوری خارج از کشور که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند از طریق همین کریدور در ارتباط باشند و فناوری‌های فناوری اطلاعات را در کشور ارتقا دهند.



ایران همچنان در خط مقدم رشد کمی تولید علم دنیا قرار دارد


محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:ایران در سال ۲۰۱۶ رشد علمی ۱۸ درصدی و بالاترین میزان در پنج سال اخیر را تجربه کرد و در مقایسه با ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا رتبه نخست رشد علمی دنیا همچنان در اختیار ایران است.


وی ادامه داد:سهم جمهوری اسلامی ایران از کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱.۷۲ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا ۱.۴۹ درصد بوده است.



زمان اعلام نتیجه آزمون دکتری و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد گفت:نتایج دوره دکتری تخصصی سال ۹۶ دانشگاه آزاد به وزارت علوم ارسال شده و در حال پردازش است.


وی افزود: نتایج پس از تائید وزارت علوم اعلام می‌شود.



 راه اندازی9 دانشگاه دوره مشترک دکتری خارجی 


محمد فرهادی وزیر علوم گفت: ۹ دانشگاه کشور دوره‌های مشترک دکتری را با دانشگاه‌های برتر دنیا راه اندازی کرده اند.


وی به انعقاد ۲۳۰ پروژه تحقیقاتی مشترک با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و افزود: در این راستا هشت و نیم میلیون یورو قراردادهای تحقیقاتی با اتحادیه اروپا منعقد شده است.



شهریه دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید گران می‌شود؟


علی آهون‌منش رییس دانشگاه غیر‌انتفاعی و مؤسسات غیردولتی گفت:بخاطر جلوگیری از نوسانات شدید در بین واحدهای دانشگاهی و مؤسسات غیردولتی کلیه مراکز باید میزان افزایش شهریه خود را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد که خوشبختانه این میزان متناسب با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی کشورمان است.


آهون‌منش تأکید کرد: دانشگاه غیرانتفاعی رقابت زیادی در جذب دانشجو با دیگر مراکز آموزش عالی مثل دانشگاه آزاد با پیام نور دارد و به همین خاطر سعی می‌کنیم یک شهریه معمول را از دانشجویان در سراسر کشور اخذ کنیم.



شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی سند ۲۰۳۰ تاخیر داشته است


محمود محمدی عراقی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:ابلاغ سند ۲۰۳۰ از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها بیش از یک سال و نیم می‌گذرد و این سند به تازگی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است که مقام معظم رهبری حق دارند که شورا را مورد عتاب قرار دهند، زیرا با تاخیر به موضوع وارد شده‌ایم و هنوز هم به نتیجه نرسیده‌ایم.


محمدی عراقی افزود: سند ۲۰۳۰ مورد تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته و ما امروز جلسات مختلف ستاد نقشه جامع علمی کشور، از دی ماه ۹۵ تاکنون را بررسی کردیم که در جلسات مداوم در رابطه با این سند اعلام نگرانی کرده بودیم و تناقضات سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی نظام بارها اعلام شده بود.



بهره برداری از 2 میلیون متر مربع فضای دانشگاهی با حمایت خیرین


محمد فرهادی وزیرعلوم گفت: با حمایت خیرین دو میلیون متر مربع فضای آموزشی، پژوهشی، رفاهی و خدماتی در دانشگاه ها ساخته شده است.


وزیر علوم همچنین دانشگاه کاشان را به لحاظ توسعه علمی و ارتباطات بین المللی و جذب دانشجویان خارجی دارای رتبه نخست در کشور عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها با ۱۴۱ شاخص طبقه بندی شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند که دانشگاه کاشان در بسیاری موارد شاخص بوده است.



ماجرای حذف واژه «غیرانتفاعی» از عنوان دانشگاه ها به کجا رسید؟


علی آهون‌منش‌ رییس دانشگاه غیرانتفاعی و مؤسسات‌ غیردولتی‌ گفت: با حذف عنوان غیرانتفاعی‌ از مؤسسات غیردولتی‌ اعضای هیأت مؤسس سرمایه‌گذاری بیشتری در دانشگاه‌های خصوصی انجام می‌دهد.


وی تأکید کرد: با حذف عنوان غیرانتفاعی‌ سرمایه‌گذاری بیشتری در جهت توسعه علمی کشور می‌شود و در دنیا تمام دانشگاه‌های خوب به صورت غیرانتفاعی‌ و با کمک بخش خصوصی اداره می‌شوند.



ارایه تسهیلات جدید به دانشجویان مقطع دکتری


ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: دانشجویانی که به هر دلیلی نتوانند از وام ویژه دکتری استفاده کنند، و یا تضامینی نزد صندوق رفاه دانشجویان دارند و می‌خواهند از آن استفاده کنند، ما برای این دانشجویان وام تحصیلی ماهانه ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی کرده‌ایم که این وام با تضامینی که نزد صندوق دارند پرداخت می شود.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش خصوصی خیرین و همچنین تسهیلاتی با تبصره در اختیار دانشگاه قرار داده می‌شود تا در زمین دانشگاه خوابگاه درست کنند و بخش عمده سود بانکی این تسهیلات را صندوق پرداخت می‌کند.



شرایط دریافت وام ویژه دکتری تغییر کرد


مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان گفت:با هم افزایی بانک عامل تسهیلات به دانشجویان دکتری به میزان ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار