۰۷ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۳۵
کد خبر: ۷۱۵۵۷
dr-jamshid-pazhuyan

نظام بانکی مسئول تخصیص منابع مالی در اقتصاد است. یکی از عدم کارایی‌های اقتصاد ما همین است که منابع مالی ما که باید صرف سرمایه‌گذاری شود، به موارد درست و مورد نیاز، تخصیص پیدا نمی‌کند.


به گزارش عطنا، جمشید پژویان، اقتصاددان و استاد دانشگاه یادداشتی در روزنامه آرمان نوشته است که متن کامل آن را در زیر می‌خوانیم:


در ایران با اتلاف منابع روبه‌رو هستیم. این مساله ناشی از عدم کارایی سیاست‌های اقتصادی است. یکی از علل عقب‌ماندگی اقتصاد همین اتلاف منابع است. از دیرباز هم چنین مساله‌ای در رابطه با اتلاف منابع بوده و اکنون هم هست و شاید در حال حاضر بیشتر هم شده است. مهم‌ترین دلیل این اتلاف منابع به هم ریختگی قیمت‌های اسمی در ایران است. این امر یک علامت‌ دهنده به نظام اقتصادی است که علامت درست و صحیحی به اقتصاد برای رفتن به راه درست نمی‌دهد. وقتی علامت درست و صحیح به اقتصاد داده نشود، نمی‌توان غیر از این تخصیص نامناسب منابع را انتظار داشت. راه رهایی از این وضع و جلوگیری از اتلاف منابع انجام اصلاحات ساختاری است. اول از همه اینکه قیمت‌های اسمی باید اصلاح شوند. دوم اینکه بازارها را از حالتی که در آن رانت‌های فراوان و انحصار وجود دارد و گروه‌های خاصی کنترل آن را در دست دارند، خارج و آن را به سمت بازار رقابتی هدایت کنیم. بازار باید از کنترل گروه‌های انحصار طلب خارج شود و همه بتوانند به سرمایه‌گذاری و کسب و کار در بخش‌های مختلف آن بپردازند. سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در این مورد جزو سیاست‌هایی کلی است که باید در کشور اجرا شود. ما می‌توانیم بگوییم در مجموع وزارت امور اقتصادی و دارایی اولین متولی و مهم‌ترین نهاد عامل و موثر در تخصیص منابع مناسب و درست است. نظام بانکی هم مسئول تخصیص منابع مالی در اقتصاد است. یکی از عدم کارایی‌های اقتصاد ما همین است که منابع مالی ما که باید صرف سرمایه‌گذاری شود، به موارد درست و مورد نیاز، تخصیص پیدا نمی‌کند. این را می‌توان از نقص نظام بانکی دانست. یکی از راه‌‌های تامین منابع مالی هم می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی باشد. سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند عاملی باشد که فناوری‌های جدید را وارد کشور کند. پس سرمایه‌گذاری خارجی برای خروج از این بحران حتما موثر است و اثرات مثبتی دارد ولی برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی باید موانعی که در سر راه این امر هست برطرف شود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. مهم‌ترین مانع ما همان اقتصاد ناکارآمد است. نه تنها یک سرمایه‌گذار خارجی، بلکه سرمایه‌گذارهای داخلی هم در این اقتصاد و در بازارهایی که تحت سلطه گروه‌های خاص هستند، در آنها رقابت وجود ندارد و رانت‌های مختلف بازار فعالیت‌های مختلف اقتصادی را دچار مشکل می‌کند، اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. تخصیص منابعی که در حال حاضر داریم باید در بخش‌هایی از اقتصاد مصرف شوند که کارایی بیشتر در آن وجود دارد. انتظار این است که بخش صنعت بتواند در دریافت منابع پیشرو باشد. دلیل این امر ضعفی است که در نظام صنعتی کشور ما و اقتصاد بازار وجود دارد. این ضعف موجود در صنعت عامل مهمی است که کارایی اقتصاد را دچار مشکل می‌کند و به تبع مانع جذب سرمایه‌های خارجی خواهد شد. پس توجه به بخش صنعت و تخصیص منابع مالی موجود به این بخش هم می‌تواند یکی از راه‌های خلاصی از اقتصاد ناکارآمد باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار