۰۲ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۵۶
کد خبر: ۷۰۹۱۳
hamayeh nezam banki (1)

یک کارشناس اقتصادی در نشستی تخصصی در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در شرایط تورمی، تزریق پول محیاکننده رشد اقتصادی و تولید نیست، زیرا انتظارات افراد نسبت به حجم پول، خود را در سطح قیمت‌ها منعکس می‌کند در حالی که این انتظارات در سطح درآمد افراد قابل دست‌یابی نیست.


به گزارش عطنا، محمود اللهیاری، کارشناس اقتصادی در نشست «نظام بانکی و فضای کسب و کار» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی،  به بررسی ابعاد و مشکلات پیش روی نظام بانکی کشور و ارائه راه‌حل‌هایی برای پیشبرد وضع موجود پرداخت.


در این نشست اللهیاری با طرح چند سوال، گفت: آیا بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید در جایگاه واسطه‌گر وجوه شناخته شود یا به عنوان حداکثرکننده سود؟ آیا پول بد، پول خوب را کنار می‌زند؟ آیا ساختار عقود اسلامی ما جوابگوی نیازهای تامین مالی کنونی ما است یا خیر؟


این کارشناس اقتصادی با بررسی عوامل اصطکاک بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، افزود: یک سری از مسائل و مشکلات ما در حوزه تامین مالی و بانکداری منبعث از عدم شناخت مسائل پایه‌ای در حوزه اقتصاد، پول و بانک است.


وی با تاکید بر اینکه نظام تامین مالی ما یک «نظام بانک‌محور» است، ادامه داد: برخلاف ماموریتی که به عهده این مجموعه قرار دارد، نظام بانکی ما در این مدت نه تنها تامین مالی کوتاه مدت بلکه تامین مالی بلند مدت را نیز عهده‌دار بوده است.


اللهیاری به ظرفیت‌های این بخش اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حدود 33 بانک و موسسه اعتباری، 110 هزار خودپرداز، با بیش از 23 میلیون تراکنش در ماه و نزدیک به چهار میلیون و پانصد هزار پایانه فروش در کشور ما وجود دارد.


او با بیان اینکه کارایی نظام بانکی با این اعداد و ارقام در مقابل سازمان‌های دیگر به طور معناداری بالاست، تصریح کرد: 15 هزار تریلیون ریال حجم تراکنش‌های این نظام یعنی چیزی حدود شش برابر تولید ناخالص داخلی است.


hamayeh nezam banki (6)


این کارشناس اقتصادی این روند را در بخش تولیدی تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: ارتباط بین بخش پولی با بخش حقیقی اقتصاد در رابطه بین حجم تراکنش‌های مالی با سرعت گردش پول در جامعه تداعی پیدا می کند به عبارت دیگر تزریق پول به تنهایی به معنی افزایش تولید نیست.


اللهیاری با بیان اینکه در شرایط تورمی، تزریق پول محیاکننده رشد اقتصادی و تولید نیست، افزود: انتظارات افراد نسبت به حجم پول، خود را در سطح قیمت‌ها منعکس می‌کند در حالی که این انتظارات در سطح درآمد افراد قابل دست‌یابی نیست چراکه در کشورهای جهان سوم به دلیل تورم‌های بالا، سطح درآمد افراد بسیار پایین است.


وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در حوزه بانکی مربوط به قوانین و مقررات نظام بانکداری اسلامی است، خاطرنشان کرد: یک مشکل اساسی ما در حوزه بانکداری همین عقود اسلامی است که باید در قالب اجتهاد و تدبیر حل شود.


او با اشاره به دیگر مشکلات نظام بانکی کشور ادامه داد: ارائه محصول مبتنی بر نیاز مشتری یکی دیگر از مشکلات پیش روی ماست و ما اکنون با نوآوری‌هایی در حوزه بانکداری و تامین مالی روبه رو هستیم که عملا بانک‌ها بستر اجرای آن را ندارند.


این کارشناس اقتصادی یادآور شد: بانک‌ها در سالیان اخیر به دلیل عدم توجه به وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات بسیاری درگیر هستند از جمله اینکه علی رغم حجم وسیع کارایی این نظام، در بخش تامین مالی پروژه‌های جدید با مشکل مواجه اند.


او در پایان سخنانش به یکی دیگر از مشکلات نظام بانکداری هم اشاره کرد و گفت: عدم یکپارچگی اطلاعات از موانع موجود برای این نظام است، این مفهوم به این معنی است که اطلاعات مشتریان و نهادهای ما باید یکپارچه باشد تا دسترسی به آنها و کمک به تصمیم‌گیری راحت‌تر انجام شود که متاسفانه در این زمینه علی رغم سرمایه‌گذاری‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم.


گفتنی است نشست تخصصی «نظام بانکی و فضای کسب و کار»  26 بهمن‌ماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار