۱۰ دی ۱۳۹۵ ۱۹:۴۹
کد خبر: ۶۲۶۴۶
tahlil-entekhabat-amrika-11

یک استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر در آمریکا حدود 40 میلیون بیکار فاقد بیمه وجود دارد، بحران اقتصادی در آمریکا منجر شد از ناحیه دموکرات‌ها و مهاجران نسبت به برنامه‌های اوباما که کلینتون تصمیم بر ادامه آنها داشت عدم پذیرش صورت گیرد.


به گزارش عطنا، نشست«مهارت‌های تحلیل سیاسی با تاکید بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا»  عصر دیروز، 28 آذر در تالار دفاع دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.


عباسعلی رهبر، مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و محسن اسلامی، استاد دانشگاه تربیت مدرس از مهمانان حاضر در این نشست بودند که به ارائه سخنرانی پرداختند.


عباسعلی رهبر ضمن ارائه مقدماتی در خصوص معانی و تفاوت‌های تحلیل سیاسی گفت: زمانی که وارد جریان‌های سیاسی می‌شویم بیشتر تفسیر سیاسی مورد توجه قرار می‌گیرد درحالی که در رسانه‌های خارج از کشور، بعد تحلیلی موضوع بسیار قوی است و به گونه ای ساماندهی می‌شود که تفسیر مدنظر آنها منتقل شود.


مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه علامه اظهار کرد: فرق جدی بین تحلیل و توصیف (یا تاویل) قائل هستیم. زمانی که با توصیف روبه‌روییم صرفا به بیان آنچه موجود است می‌پردازیم. بعد از توصیف به تحلیل یافته‌ها می‌پردازیم و درنهایت وارد عرصه تفسیر می‌شویم.


او در پاسخ به این سوال که تحلیل و یافته‌های جمع‌آوری شده بر چه مبنایی می‌تواند به صحت و درستی نزدیک باشد؟ گفت: زمانی که وارد یک تحلیل می‌شویم اولین نکته این است که مقدمات یک تحلیل چه باشد و مهم ترین نکته در تحلیل سیاسی آگاهی سیاسی و تاریخی است.


وی افزود: ارزش‌های داورانگارانه ما نسبت به موضوع نکته‌ دیگری است که در این راستا مهم تلقی می‌شود. ما باید فارغ از ارزش‌های سیاسی و ایدئولوژی خود وارد عرصه نگاه به پدیده‌ها شویم به همین دلیل چون در کشور ما در بعضی از رسانه‌ها این ارزش‌ها بر تحلیل غلبه دارد، سعی می‌کنیم اقناع سیاسی و فرهنگی خود را بر جامعه مخاطب اعمال کنیم.


رهبر به اهمیت نگاه فرد بر موضوع مورد تحلیل اشاره کرد و گفت: در زمان تحلیل باید از زاویه کلان پدیده اجتماعی به موضوع نگاه کنیم، همچنین باید در نسبت حاشیه به متن توجه کنیم. در بحث‌های تحلیلی معمولا حاشیه بر متن غالب می‌شود درحالی‌که در تحلیل مناسب باید میان متن و اصل فضای اجتماعی و پدیده سیاسی با حاشیه موضوع فاصله وجود داشته باشد، به عبارتی در تحلیل سیاسی حاشیه را بر متن غالب نکنیم.


او همچنین خاطر نشان کرد: جهان‌بینی نسبت به موضوع اهمیت بالایی در این راستا دارد. در فضای جهان‌بینی و شناخت عام آمریکا می‌توانیم بحث‌های سیاست داخلی و خارجی آنها را بشناسیم و آن چیزی جز انباشت سرمایه نیست.


مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه با بیان نکاتی در خصوص فن و مهارت تحلیل سیاسی گفت: ازجمله  مهارت‌های تحلیل سیاسی این است که ما بتوانیم از ابزار استفاده کنیم. هر پدیده اجتماعی و سیاسی برای اینکه مورد تحلیل مناسب قرار گیرد باید از ابزار مناسب بهره ببرد که این ابزار ممکن است با ابزارهای پدیده‌های دیگر متفاوت باشد.


او به اهمیت دلالت لفظ بر معنا در تحلیل‌های سیاسی اشاره کرد و اذعان کرد: از نظر ما در قانون بحث زبان آنچه از لفظ خارج می‌شود در قالب یک معناست. زمانی که از تحلیل صحبت می‌کنیم لفظ و معنا برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.



اسلامی: مردم به یک تغییر رأی دادند


tahlil-entekhabat-amrika-2


در ادامه این نشست، محسن اسلامی به ارائه تحلیلی درباره انتخابات آمریکا پرداخت و گفت: انتخابات امسال از انتخابات سال‌های گذشته بسیار متفاوت بود و شور و هیجان حاکم بر انتخابات بیشتر از گذشته بود.


استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بعد از فروپاشی نظام دو قطبی و تحلیل توان آمریکایی‌ها دربرابر مسائل مختلف جهانی طبعا انتخابات گذشته چندان پرشور نبود و مردم به سیاست تمایلی نشان نمی‌دادند.


او به شرایط نامساعد آمریکا در چند سال اخیر اشاره و اذعان کرد: بحران‌های اقتصادی آمریکا از یک طرف و ورود اوباما به قدرت به جهت رنگین پوست بودن او، موجی از حقوق مهاجران مورد توجه قرار گرفت. این موج سبب شد حرکت دیگری در برابر این موج مهاجران در آمریکا ایجاد شود که ما آن را نئوناسیونالیسم می‌نامیم که توسط سفیدپوستان در آمریکا شکل گرفت.


اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 40 میلیون بیکار فاقد بیمه وجود دارد. بحران اقتصادی و وضعیت نابه‌سامان اقتصادی در آمریکا منجر شد از ناحیه دموکرات‌ها و مهاجران نسبت به برنامه‌های اوباما که کلینتون تصمیم بر ادامه آنها داشت عدم پذیرش صورت گیرد. از طرف دیگر جمهوری‌خواهان هم از ابتدا مخالف برنامه‌های دولت اوباما بودند. همین دو عامل سبب رقم خوردن انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ شد.


وی به آمارهای مشارکت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: چیزی حدود 6 درصد به تعداد حضور دموکرات‌ها در انتخابات اخیر اضافه شده در حالی که حضور جمهوری‌خواهان حدود 22 رشد پیدا کرده است.


این استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: اوباما در دوران ریاست جمهوری خود درگیر مسائل سیاست خارجی شد و اوضاع داخل از دستش خارج شد و نتوانست توانمندی لازم برای یک مدیر موفق را در داخل کشور پیاده کند. همین عامل سبب نارضایتی دموکرات‌ها و درنهایت پیروزی جمهوری‌خواهان شد.


او ادامه داد: نکته‌ای که ترامپ در انتخاباتش بسیار مورد توجه قرار داد ادبیات چپ جمهوری‌خواهان بود. ترامپ یک نگاه انتقادی را وارد عرصه کرد؛ چیزی که در آمریکا جواب خواهد داد. برای مثال در جمعی از سیاه‌پوستان حضور پیدا کرد و تنها از آنها یک سوال پرسید" شما چیزی برای از دست دادن دارید؟ اگر اینطور است به من رأی ندهید"


اسلامی خاطر نشان کرد: دست گذاشتن ترامپ بر روی نقاط ضعف و تحقیر آمریکا بسیار به او کمک کرد و درنهایت منجر شد مردم به یک تغییر رأی بدهند. اتفاقاتی که در سیاست خارجه اوباما رغم خورده بود به جهت اینکه داعش در آمریکا غلظت پیدا کرده بود، همگی رنگ باخت و هیچکس با کلینتون همراهی نکرد.


وی افزود: ترامپ فردی اقتصادی است و افرادی را در منصب قدرت قرار خواهد داد که زمینه اقتصادی داشته باشند. شکی نیست که ترامپ فرد موفق اقتصادی است اما در آمریکا برای کسب این موفقیت باید روش‌مند دروغ گفت و دیگران را حذف کرد.


این استاد دانشگاه در پایان سخنانش یادآور شد: اینکه گفته می‌شود ترامپ چهره سخت و خشنی نسبت به ایران دارد، صحت دارد اما چون ترامپ شخصیتا و از ناحیه مختلف مطلع اوضاع داخلی و خارجی است و از طرف دیگر نقش روسیه به عنوان یک میانجی برای آمریکا مفید است، باید صبر کرد و دید چگونه متغیر تفاوت کانال‌های خط‌دهی ترامپ و نقش روسیه دربرابر ایران عمل می‌کند.


 

گوشه هایی از این نشست:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار