۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۸:۳۴
کد خبر: ۳۶۵۲۷
Doctor-Forghani

forghani (7)


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدمهدی فرقانی گفت:‌ در تاثیرگذاری شبكه های اجتماعی شكی نیست، ولی با توجه به این كه تاثیرسنجی در حوزه ارتباطات فقط از طریق تحقیقات آزمایشی و تجربی ممكن است، بر همین اساس نمی توان برآوردی از میزان تاثیرگذاری شبكه های اجتماعی ارائه داد.


وی تاكیدكرد: هر ابزار ارتباطی می تواند روی تبلیغات و جلب مشاركت ها تاثیر بگذارد ولی این تاثیر از منظر ارتباطی بستگی به منبع و ابزار تبلیغات و محتوا دارد.


این استاد دانشگاه با تاكید بر اقتضائات زمینه های اجتماعی جامعه شناختی گفت: افزایش یا كاهش مشاركت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی بستگی به زمینه های اجتماعی و نظریه استحكام دارد كه این زمینه ها تا چه اندازه با نگرش های پیشینی مردم تطبیق دارد و تا چه اندازه مغایر یا سازگار با فرهنگ سیاسی آنهاست و لذا دامنه تاثیرگذاری آن نوسان دارد.


فرقانی بیان داشت: از آنجا كه شبكه های اجتماعی بازتاب دهنده گفتمان های غیررسمی هستند، تاثیر بیشتری از رسانه هایی دارند كه گفتمان رسمی را دنبال می كنند.


وی افزود: اگرچه شبكه های اجتماعی هیچ الزامی برای بازتاب گفتمان رسمی ندارد بلكه در مواجهه و نقد گفتمان رسمی و در گفتمان سازی های جدید عمل می كند و از طرف دیگر مقبولیت عمومی در جامعه دارد.


این استاد دانشگاه حضور كاربران در شبكه های اجتماعی را نوعی همدلی و هم رای شدن مردم برای شكل گیری جماعت های جدید در پای صندوق های رای دانست و گفت: در انتخابات اسفند سال گذشته نمونه هایی از این گفتمان را دیدیم و لذا شبكه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در نقد گفتمان رسمی و در تولید گفتمان های غیررسمی و در تولید پیام های مردمی دارند.


این استاد دانشگاه در ادامه افزود:‌ وجود شبكه های اجتماعی از یك منظر می تواند سلامت انتخابات را تضمین كند. چون یك نوع افكارسنجی غیررسمی در این شبكه ها جریان دارد و از طریق پیام این شبكه ها می توان به بافت و ساخت افكار عمومی پی برد.


وی افزود:‌ درنتیجه نوعی نظارت عمومی بر فرایندهای سیاسی از جمله انتخابات اعمال می شود و لذا می توان گفت یك مكانیزم نظارت اجتماعی از این طریق شكل می گیرد كه مهم و موثر است و این احساس را به مردم می دهد كه بیش از گذشته می توانند در رفتارهای سیاسی نقش ایفا كنند و این به معنی توانمندشدن شهروندان است.


این استاد علوم ارتباطات درمزایای شبكه های اجتماعی گفت: این شبكه ها نشانه توانمند شدن شهروندان است و یك فرصت مغتنمی است كه در گذشته وجود نداشت.


وی افزود: شهروندان تا پیش از این، قدرت تولید پیام و تبادل پیام در میان خود را نداشتند و حالا هم گفتمان های رسمی را به نقد می كشند و گفتمان های موازی تولید می كنند كه چون بخشی از آنها مقبولیتی برای پذیرش دارند، روی نگرش مردم و سپس رفتار آنها مانند رفتار انتخاباتی تاثیر می گذارد.


این استاد دانشگاه تاكید كرد: نه می توان شبكه های اجتماعی را قادر مطلق در این زمینه دانست و نه می توان نقش آنها را انكار كرد و نه می توان زمینه های اجتماعی را نادیده گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار