۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۴۴
کد خبر: ۳۰۵۶۱۸

چگونه در برابر اسرائیل، سیستم اطلاعاتی ایران را تقویت کنیم؟ (یادداشت دانشجویی)

عطنا- چگونه در برابر اسرائیل، سیستم اطلاعاتی ایران را تقویت کنیم؟

ایران کشوری مهم در خاورمیانه و اصلی‌ترین دشمن اسرائیل است. این رژیم نیز خوب می‌داند که برای رفع همه‌ی تهدید‌های خود باید خطر ایران را از بین ببرد. به همین دلیل تصمیم گرفته تمرکز اطلاعاتی و امنیتی، بودجه و منابع خود را بیش‌تر صرف ایران کند. گروه‌های عربی مانند حماس، اولویت‌های بعداز ایران هستند.

نتانیاهو در سخنان خود در طی مصاحبه‌ای که با یکی از خبرگزاری‌های خارجی داشت در جواب به سوال آن خبرنگار که گفته بود مهم‌ترین تهدید شما چیست؟ سه بار برنام ایران تاکید کرد! اهمیت و قدرت ایران باعث شده تا اسرائیل به دنبال هر روشی برای نفوذ به ایران باشد؛ از جمله این روش‌ها می‌توان به همکاری اطلاعاتی با دیگر سازمان‌های جاسوسی، استفاده از هک و شنود به وسیله واحد ۸۲۰۰، دادن پول و رشوه به افراد مهم داخل ایران، استفاده از ماهواره‌های جاسوسی و... اشاره کرد.

با توجه به اهمیت موضوع امنیت اطلاعاتی در ایران و این که کمترین نفوذی در این زمینه اهمیت زیادی دارد، نیازمند انجام اقدامات دقیق‌تری هستیم، چرا که در پی اتفاقات اخیر، به نظر می رسد برخی حفره‌های اطلاعاتی در سیستم‌های اطلاعاتی ایران وجود دارد که لازم است برای رفع آن ها اقداماتی انجام پذیرد.

ایران نباید فراموش کند که اسرائیل از نظر قدرت اطلاعاتی توانمند است و کمک آمریکا را نیز در این زمینه با خود دارد، بنابراین برای این‌که ایران بتواند در برابر بلوک غرب و اسرائیل قوی ظاهر شود، باید خلأهای اطلاعاتی خود را رفع کند.

هرچند سطوح امنیتی در کشور ما نیز مانند هر کشوردیگری در لایه های پنهان حفاظت از اطلاعات و در اختیار نیروهای امنیتی کشوراست و ممکن است برخی از اقدامات پیشنهادی این یادداشت قبلا صورت پذیرفته باشند، اما به طور کل می توان به برخی موارد که به نظر نیاز به تقویت بیش تری دارند، اشاره کرد.

به طورمثال، اقداماتی از جمله تأسیس یک سرویس امنیت داخلی ویژه و مجزّا مانند mi۵ می تواند کمک کند تا خطرات موجود در داخل، سریع‌تر کشف و شناسایی شوند. البته این واحد نباید انتزاعی کار کند بلکه باید با واحدهایی همچون اطلاعات خارجی همپوشانی اطلاعاتی داشته باشد. علاوه بر آن، سازمان‌هایی مانند حفاظت اطلاعات نهاد‌ها باید دقیق‌تر و جدی‌تر کار کنند تا افراد مشکوک از لحاظ امنیتی به خصوص افراد جدیدالورود به سازمان ها مورد شناسایی دقیق قرار بگیرند. برای حفاظت از اشخاص نیزحتی جاده و راه شخص تحت حفاظت و نقاط مشرف بر آن نیز باید بطور دقیق بازرسی شود.

محل اسکان شخص برای امنیت بیش‌تر باید عاری از هرگونه راه دررو یا درِپُشتی، پنجره دارای مشرف، ماهواره، موبایل و تلفن پیشرفته باشد. خیلی مهم است که محل اسکان افراد مهم فاقد کاغذ دیواری باشد چراکه سیستم های شنود به طور معمول پشت کاغذ دیواری‌ها کارگذاشته می‌شوند. یا مثلا داخل بالش و دکوری، سیستم شنود یا دوربین کار می‌گذارند. بطور مثال، قبلا اسرائیل در یکی از عملیات‌های ترور خود در تلفن هتل بمب کار گذاشته بود و به محض زنگ خوردن و جواب دادن تلفن توسط فرد مورد هدف، بمب منفجر شد، یا مثلا در تخت خواب فرد بمب گذاشته و به محض نشستن فرد، بمب منفجر شده است.

یکی از شیوه‌های معروف‌ اسرائیل برای تروراشخاص، بسته‌های پستی انفجاری هستند که با پست به درمنزل فرد یا محل اسکان سوژه مورد نظر فرستاده می شوند. این‌ها مشتی از خروارها ترفند‌های سازمان کیدون اسرائیل برای ترور سوژه‌های خود است.

درمورد اتفاقی که برای شهید اسماعیل هنیه افتاد نیز باید بگویم که ردپای واحد ۸۲۰۰ که واحد سایبری و هک و امنیت که زیر نظر اطلاعات ارتش اسرائیل قرار دارد کاملاً مشهود است، چراکه خط قَطَریِ او به وسیله یک بدافزار، دسترسی‌های لازم را برای نهاد‌های اطلاعاتی اسرائیل ایجاد کرده و این رژیم توانسته بود با ردیابی تلفن شهید هنیه به وسیله واتساپ او که احتمالا با بدافزار معروف پگاسوس بوده، به مکان اسکان او دسترسی پیدا کند، علاوه بر آن‌که طبق گفته برخی منابع اسرائیلی، اسماعیل هنیه از قطر زیر نظر آن‌ها قرار داشت.

یکی از نقاط ضعف یا شاید بهتر است بگویم بی احتیاطی امنیتی دیگری که می توان به آن اشاره کرد، این است که معمولا تمام اشخاص مهم را خلاف قواعد امنیتی، یک جا قرار می‌دهند. به طور مثال، در ساختمانی که آقای هنیه قرار داشت و در نهایت آنجا به شهادت رسید، اشخاص دیگری نیز بودند مانند خالد مشعل؛ رئیس فعلی حماس، به غیر از این رئیس جمهور فعلی ایران نیز از محل حادثه فقط ۷۵۰ متر فاصله داشت؛ همانند اشتباهی که در حادثه بالگرد شهید رئیسی اتفاق افتاد و چند نفر از اشخاص مهم داخل یک بالگرد بودند، اینجا نیز بیش‌ترِمهمانانِ محور مقاومت و حتی رئیس جمهور کشورمان، در یک مجموعه و ساختمان بودند.

ضمن آن‌که نیرو‌های اطلاعاتی اسرائیل تمام تلاش خود را می کنند که در نیرو‌های مسلح ایران یا محور مقاومت نیز نفوذ کنند و این را علی یونسی؛ وزیر اطلاعات سابق نیز تایید کرده است. جدیدا هم محسن رضایی فرمانده سابق سپاه، فضای امنیتی کشور را آلوده توصیف کرده است و این می تواند تلنگری باشد تا درمقابل تهدیدات نیروی اطلاعاتی و نظامی خود را تقویت کنیم، چراکه مثلا اگر ارزیابی درست اطلاعاتی صورت می‌گرفت، بهتر بود هنیه در خانه‌ای در زیرزمین و بدون پنجره، با استفاده از امواج‌های ضد پهپاد و موشک محافظت می‌شد، چرا که اسرائیل بار‌ها نشان داده که با استفاده از پهپاد و هواپیما به ساختمان‌ها حمله می‌کند. حتی در ترور صالح العاروری نیز شاهد این ماجرا بودیم. البته نکته قابل توجه این که این رژیم یکسری بمب‌های نفوذ کننده به زیر زمین را دارد، از این جهت بهتر است که مکان اسکان افراد تحت حفاظت، در عمق زیاد این طور پناهگاه‌ها ساخته شوند.

از طرفی دیگر باید بتوانیم سیستم‌های اطلاعاتی و پدافندی خارج از مرزهای خود مثلا در محور مقاومت در سوریه، عراق و لبنان را تقویت کنیم. چرا که به طور مثال، بعد از اینکه ما جواب تجاوز به کنسولگری خود در سوریه را دادیم، اسرائیل با استفاده از موشک‌های دور ایستا خارج از ایران واقع در مرز‌های ایران با هواپیما‌های خود یک سیستم پدافندی ما را هدف قرار داد.

از این جهت، هراندازه که ما بتوانیم نیروی هوایی خود را تقویت کنیم، به همان نسبت می توانیم به راحتی با اسرائیل پنجه در پنجه شویم، چراکه آن‌ها بیش‌تر با نیروی هوایی خود به همه جا یورش می‌برند. به عنوان مثال، استفاده از جنگنده‌ای که بتواند پهپاد‌ها را با خود برای حمله لینک کند، می تواند بسیار چشمگیر و کمک کننده باشد.

ماهواره‌ها نیز همواره ازنظر جمع آوری خبر و اطلاعات و عکسبرداری مفید بوده‌اند و همواره در جاسوسی از ما نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. ما نیز اگرچه در زمینه هوافضا و ارسال ماهواره پیشرفت‌های چشم گیری داشته‌ایم و قدرت بسیاری داریم، اما مسلماً افزایش سرعت پیشرفت در عرصه تکنولوژی های فضایی، می تواند کمک شایانی در این زمینه باشد چراکه درحال حاضر اسرائیل با داشتن ۱۳ ماهواره نظامی در تلاش است تمامی تحرکات ایران را زیر نظر بگیرد و دست به دامن آمریکا نیز شده است که در این زمینه از او قوی تر است.

محمدحسین واحدی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.