عطنا - نشست کرسی آزاداندیشی «پایان انحصار رسانهها در ایران» توسط انجمن علمی روابط عمومی با همکاری انجمن مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات و بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید.
این نشست با حضور رضا نصیری؛ تهیه کننده صدا وسیما و تهیه کننده برنامههای کودک شو، تهمتن و مردان آهنین، مهران ده نمکی؛ مدیر رسانه آریو و اسپرت پلاس برگزار شد. دبیری این نشست را دکتر لیلا وصالی؛ مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران و عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برعهده داشت.
مهران ده نمکی در ابتدای این نشست گفت: از سال ۱۳۹۴ با دستور مقام معظم رهبری بال جدیدی با عنوان مدیریت فضای مجازی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اضافه گردید و از سال ۱۳۹۶ ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر) که یکی از نهادهای وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و مسئولیت تنظیم گری رسانه های صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی ایران را بر عهده دارد فعالیت خودش را شروع کرد و تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی را با حکم مقام معظم رهبری به صدا و سیما واگذار کردند و بخش تولیدات برحسب حاملهای تصویر به وزارت ارشاد واگذار گردیده است.
وی ادامه داد: از ابتدا سازمان صدا وسیما تولیدات بصری و سریال را مدیریت مینمود. به همین دلیل واگذاری برحسب تولیدات به عهده صدا و سیما گذاشته شد. مدیریت فضای مجازی هم به صورت انحصاری به ساترا واگذار شد که به صورت تعریف شده از طرف مقام معظم رهبری فعالیت خود را آغاز کردند. در ایران با حضور ساترا و ساپرا (سامانه پایش مردمی) مردم در صورت نارضایتی از پلتفرم مورد استفاده، می توانند از طریق سامانه ساپرا اعتراض کنند و بعد از اعتراض مردم، سامانه ساترا موضوع را پیگیری میکند. به عنوان مثال، پس از اعتراض مردم به سریال حشاشین ساخت کشور مصر، ساترا به موضوع رسیدگی نمود و مجوز پخش آن با وجود هزینه های بسیار زیاد بایت خرید و ترجمه و زیر نویس و دوبله لغو شد و پخش آن در سراسر پلتفرم ها هم لغو شد.
ده نمکی افزود: امروزه در کشور ما بالغ بر ۴۹۹ رسانه مجوز تولید و انتشار محتوا و فعالیت دارند که همه این برنامهها در یک شورای ۱۶ نفره بررسی میشود که مدیران صدا و سیما هم در آن حضور دارند.هر پلتفرم باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا بتواند مجوز یا پروانه تولید یا پروانه انتشار از ساترا دریافت کند. با توجه به حساسیتهای موجود و توجه سازمانها به پلتفرمهای داخلی کشورمان، در کشورهای همسایه ایران شبکهای به نام نت فیلیکس در حال فعالیت است که هیچگونه نظارتتی شبیه به نظارت ساترا و ساپرا بر آن وجود ندارد ومردم هم نمیتوانند در مورد محتوای آنها اظهار نظر نمایند و پیگیری و نظارت بر برنامه های آنها وجود ندارد.
در ادامه رضا نصیری در مورد دغدغه امروز تهیه کنندگان و سازندگان برنامهها گفت: باید محصولاتی تولید شود که خانواده در آن مهم باشد و همین طور فرزند آوری و چند فرزندی و الگوی مناسب پرورش ترویج شوند تا تولیدکنندگان محتوا با این محوریت راه خودشان را پیدا کنند و بتوانند حرکت رو به جلو داشته باشند تا به سمت تولید محتواهایی که میخواهند حرکت کنند.
اوادامه داد: اما ما در حال حاضر مشکلی که داریم، کیفیت کم محصولات است و باید دید با توجه به هزینههایی که صرف میشود و بودجهای که بابت اثر بخشی یک اثر صرف میشود آیا اثر مذکور تاثیر مناسب را داشته است؟
وی به عنوان نمونه به برنامه مردان مردان آهنین که خود تهیه کنندگی آن را برعهده داشت اشاره کرد و گفت: این برنامه با استقبال خوب مردم روبه رو شده است. اسم این برنامه هم برای مردم جا افتاده است و به همین دلیل نیازمند تبلیغات گسترده نیست. اما اگر کیفیت برنامه نسبت به گذشته تغییر یا افت کند دیگر مورد لطف و توجه بیننده قرار نمی گیرد. پس تبلیغات و کیفیت محتوا مکمل یکدیگر هستند .
وی گفت: در آثار نمایشی فعلی به دلیل شباهتهای زیاد فیلم نامهها با هم و نداشتن خلاقیت از سوی نویسندگان؛ با کمبود محتوا مواجه شده ایم. اما مورد بعدی که در ساخت برنامه ها باعث ایجاد مشکل شده، این است که به علت برخی محدودیت های فنی در ایران نسبت به کشورهای دیگر عقبتر هستیم و این مشکل باعث می شود مدت زمان تولید کمی داشته باشیم ، اما در حال حاضر مسائل فنی و تجهیزات کار را به سمتی میبرند که با استفاده از آنها کارگردان بتواند زمان اختصاص داده شده به تولید کار را در طول روز افزایش دهد و ما باید از این تکنیک ها استفاده مطلوبی داشته باشیم .
نصیری افزود: از لحاظ فنی هم ما در زمینه گروههای پشت دوربین، نگارش متن و فیلم نامه و کارگردانی دچار ضعف هستیم و نیازمند نیروی های جوان و دانشجویان خلاق با ایده های خوب در عرصه تولید هستیم. تولید محتوا، توسل به کار کارشناسی و استفاده از فناوریهای نوین به رسانههای نوپا کمک شایانی خواهد کرد و از دانشجویان میخواهیم که در این عرصه ها همکاری لازم را داشته باشند.
در پایان سوالاتی در مورد رسانه های داخلی و مخاطبان آن ها، تغییر ذائقه مخاطبان رسانه ها و نحوه مقاومت در برابر سلطه جویی رسانه های جمعی، استفاده خانوادگی از رسانه ها و مدل جهانی شبکه نتفیلیکس مطرح شد که سخنرانان به این سوالات پاسخ دادند.
عکاس و خبرنگار: عطیه انصاری
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: