۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ۱۷:۱۳
کد خبر: ۳۰۵۴۱۱

عطنا- نشست بین المللی "محاصره رسانه در غزه"، با توجه به نقش رسانه ها در پوشش اخبار جنگ اسرائیل با غزه و فلسطین، به همت انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور حسن فلحه؛ مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران، ناصر ابوشریف؛ نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران، مازن السریع؛ خبرنگار شبکه فلسطین الیوم و به دبیری دکتر قدسی بیات؛ عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست که سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات برگزار شد، ریاست دانشکده علوم ارتباطات؛ دکتر علی اصغر کیا، تنی چند از اساتید هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند که با ایجاد فضای پرسش و پاسخ در پایان این نشست، در محیطی نشاط آور و علمی، به ابهامات بسیاری در خصوص پوشش خبری و نقش خبرنگاران در این جنگ، پاسخ داده شد.

در ابتدای این نشست، نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر هیچ مکانی در کره زمین بدتر از غزه نیست، به عدم تناسب بزرگی این جنگ با مساحت کوچک غزه اشاره کرد و گفت: "در هفت روز اول جنگ، ۷هزار تن مواد منفجره روی این خاک ریخته شد و تمام دسترسی ها و تدارکات غزه از همان روز اول قطع شد".

وی با بیان این نکته که دشمن به جای هدفگیری مناطق نظامی، بیمارستان ها را هدف گرفته بود، به بیان برخی از شرایط بسیار سخت مردم در این جنگ پرداخت.

ناصر ابوشریف، همچنین به خبرنگارانی که در این شرایط سخت، خبر تهیه می کنند اشاره کرد و گفت: "خبرنگاران برای کوچک ترین کارهای خود برای مخابره یک خبر در تنگنا قرار دارند و حتی برای شارژ کردن موبایل، دوربین و سایر تجهیزات خود، به شدت با مشکل مواجهند و دسترسی بسیار سختی دارند چراکه دشمن همه امکانات خبرنگاران را از بین برده و آنها مجبورند با سطحی ترین امکانات موجود، خبرتهیه کنند".

وی از جمله مشکلات خبرنگاران، به شهید شدن اعضای خانواده پیش چشمانشان اشاره کرد و به عنوان نمونه از "وائل دحدوح؛ خبرنگار خبرگزاری الجزیره در غزه" نام برد که وقتی روی خط خبر، درحال گفتن اخبار بود، خبر شهادت همسر و دو فرزندش به او رسید.


ابوشریف همچنین از کشته شدن عامدانه ۱۴۰ خبرنگار در نوار غزه خبر داد و گفت: "این بزرگترین کشتار خبرنگاران در طول تاریخ جهان بوده است".


وی در پایان صحبت های خود بر اهمیت اطلاع رسانی درست از وضعیت مردم غزه به جهان تاکید کرد و گفت : "تهیه این خبرهایی که به دست شما می رسد، به سختی و مکافات صورت می گیرد. بنابراین به عنوان امانتی در دستان شما و تکلیفی بر دوش شما و به خصوص بر دوش دانشجویان ارتباطات است که به درستی این امانت را به دست و گوش مردم جهان برسانید".

در ادامه این نشست، حسن فلحه؛ مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران، به سرامدی جنگ رسانه ای نسبت به جنگ نظامی علیه غزه، در جهان توسط اسرائیل و هم پیمانان آن اشاره کرد و گفت: "در غزه، جنگ، تنها جنگ اسلحه نیست، بلکه اینجا، جنگ خودکار و دوربین و پیام است".

وی سپس با اشاره به چالش ها و سختی هایی که خبرنگاران در پوشش اخبار غزه دارند و شرایط سختی که در آنجا کار می کنند گفت:" از ۷ اکتبر که نبرد غزه به دست افسران اسلامی افتاد، المیادین نیز علی رغم تمام خطرات و سختی های شرایط جنگی، به پوشش اخبار این جنگ پرداخت و آمادگی خبرنگاران خود برای پوشش اخبار این جنگ را اعلام کرد.

از این جهت، خبرگزاری "المیادین" از ابتدای جنگ در میدان بوده و خبرنگاران آن همواره در صف اول بوده و خودشان صدای مقاومت بودند". وی افزود:" ما با دقت و تلاش بسیار سعی کردیم آن عکس های ویران شده را بازتاب کنیم و به دست همه برسانیم".
وی المیادین را صدای بلند مردم غزه نامید و گفت: "بازتاب قتل عام فلسطینی ها و صدای بیش از ۳ هزار شهید آن را به گوش گردم رساندیم".

وی سپس با اشاره به این نکته که در این جنگ، "المیادین" ابتکار های زیادی داشته و هزینه های زیادی را نیز متحمل شده است، افزود:" ما در این جنگ شهیدانی مانند فرح عمر و ربیع المعماری ؛ خبرنگار و عکاس خبری خود را داشتیم که توسط اسرائیل شناسایی و با جی پی اس موبایلشان مکانشان ردیابی شد و عامدانه به دست صهیونیست ها کشته شدند. این دو، خبرنگاران صف اول جنگ بودند که درحال پوشش خبری و انجام کار و حرفه شان بودند که جانشان را تقدیم به کشور و مردم فلسطین کردند. این دو برای کلمه "حق" جان خود را فدا کردند".


●حمله به خبرنگاران المیادین تصادفی نبود، زیرا پهباد های اسرائلی آنهارا هدف قرار داده بودند و حمله شان حمله عمدی بود برای اینکه خبرآنها پخش نشود !

وی سپس به حملات سازمان یافته و عامدانه اسرائیل به خبرنگاران، برای قطع پوشش خبری فلسطین و انعکاس واقعیت های جنگ در غزه اشاره کرد و گفت: "حمله به خبرنگاران المیادین تصادفی نبود، زیرا پهباد های اسرائیلی آنها را بطور دقیق مورد هدف قرار داده بودند و حمله شان حمله عمدی بود، برای اینکه خبرآنها پخش نشود !
این حمله هدفش این است که صدای خبرنگاران را خفه کند و این حمله به خبرنگاران المیادین نیز بازتاب ناراحتی صهیونیست ها از انتقال اخبار قتل عام وحشیانه صهیونیست ها در غزه و در حقیقت، هشداری برای سایر خبرنگاران و ایجاد رعب و وحشت برای متوقف کردن آنان در پوشش اخبار غزه و فلسطین بود".
 
در ادامه این نشست، مازن السریع؛ خبرنگار شبکه فلسطین الیوم، با اشاره به این موضوع مهم که از سال ۲۰۰۶ تا امروز، حدود ۱۸ سال است که غزه در محاصره جنگی اسرائیل است، گفت:" جنگی وجود دارد به نام جنگ روایت. حتما این‌ جمله معروف را شنیده اید که می گویند: اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند".
وی سپس با اشاره به تکنیک های جنگ رسشانه ای، به تکنیک "توهم حقیقت" اشاره کرد و گفت: " وقتی بدون اشاره به واقعیت محاصره 18 ساله غزه توسط اسرائیل، چیزی یا جمله ای مانند این جمله که "اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند"، به میزان بسیار زیاد توسط رسانه های مختلف همسو با رژیم صهیونیستی تکرار می شود، تاثیر خود را بر ناخودآگاه مردم و مخاطبینش می گذارد و با وجود این که مردم آن را ندیده اند و درستی آن را نمی دانند، ولی چون زیاد شنیده اند، آن را قبول می کنند و واقعیت می پندارند".
وی ادامه داد: " اکنون ۱۵۱ روز از این جنگ در غزه می گذرد. محاصره نظامی از ۷ اکتبر دو وجه دارد :۱- سانسور خبری که اجازه نمی دهند چیزی خلاف آنچه می خواهند به مردم نشان داده شود . ۲- سعی می کنند نشان دهند خبری که درحال رخ دادن است، خیلی نرمال است و شرایط مردم در غزه بسیار طبیعی است! ".

●طوفان الاقصی کاری کرده که آن روزها دوباره تکرار شوند. 
 
در ادامه، مازن السریع، با اشاره به این موضوع مهم که کشتار مردم بی دفاع فلسطین که از سالها پیش همچنان ادامه داشت، به قدری عادی سازی شده بود که دیگر پوشش خبری داده نمی شد و سایر وقایع منطقه، به گونه ای مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بودند که مردم غزه و فلسطین به دست فراموشی سپرده شده بودند، بر این نکته تاکید کرد که عملیات طوفان الاقصی، باعث شد نگاه رسانه ها و مردم دنیا به سمت مردم مظلوم فلسطین و ظلمی که به آنها می رود متوجه شود. وی همچنین به آمار شهدای غزه تا کنون اشاره کرد و گفت: " از ۳۵۳۴ شهید غزه که تا امروز به شهادت رسیده اند، ۱۳۴۲۰ نفر آنها کودک هستند. همین امروز ۱۷ کودک بر اثر گرسنگی فوت شدند".
 
خبرنگار شبکه فلسطین الیوم، سپس به حق وتوی آمریکا در سازمان ملل که مانع آتش بس و پایان یافتن این کشتار جمعی می شود اشاره کرد و گفت: " تا کنون سه بار طرح آتش بس فلسطین و اسرائیل به سازمان ملل برده شده اما هر سه بار آمریکا از حق وتوی خود استفاده کرده و جلوی آتش بس را گرفته است" .
 
وی با اشاره به نحوه عملکرد رسانه های آمریکایی و اسرائیلی در پوشش اخبار غزه و ساده سازی وقایع بسیار تلخ در غزه گفت: " رسانه های غربی و وابسته به اسرائیل، از جنایات جنگی هر روزه در غزه نسبت به غیرنظامیان و کودکان چیزی نمی گویند، بلکه کشتار عامدانه کودکان و غیرنظامیان را نیز عادی سازی می کنند و مثلا از تعداد مرگ کودکان می گویند، بدون آن که به جنایت اسرائیل در کشتار عامدانه آن ها اشاره کنند".
 
وی به عنوان نمونه به خبر تلخی درباره دختربچه ۶ ساله ای اشاره کرد و گفت: " این دختربچه ۶ ساله، همراه با دختر دایی اش در ماشینی مورد محاصره قرار گرفته بودند که کمی قبل تر، صهیونیست ها این ماشین را هدف قرار داده و دایی و زن دایی اش را کشته شده بودند و آن آمبولانسی که برای نجات آنها می رفت هم تحت حمله صهیونیست ها قرار گرفت و جوری ماشین را مورد محاصره قرار داده بودند و هرکس به آن نزدیک می شد را هدف می گرفند، که در نهایت، آن کودک دراثر گرسنگی و تشنگی و نرسیدن امداد، به شهادت رسید".
 
وی درباره نحوه پوشش خبری اخبار در اسرائیل گفت: "آنها می گویند اگر شما بی طرفانه کار کنید یعنی بر علیه ما کار می کنید".
خبرنگار شبکه فلسطین الیوم، همچنین از مورد هدف قرار دادن عامدانه ۲ دفترخبرگزاری در فلسطین خبر داد و گفت: " این ۲ دفترخبرگزاری، به همراه ماشین ها و سایر امکاناتشان مورد هدف قرار گرفتند و منهدم شدند".
وی همچنین از دو خبرنگار شهیدی که همراه با خانواده شان شهید شدند خبر داد و گفت: "آنها خبرنگاران را تهدید می کنند که اگر تمام نکنید ما خانواده شما را هم خواهیم کشت ! آنها با یافتن شماره تلفن خبرنگاران که به راحتی در دسترس همه است و در اینترنت وجود دارد، از طریق جی پی اس یا مکانیاب گوشی تلفن همراه خبرنگاران، به راحتی محل سکونت و رفت و آمد آنها را به دست می آورند و با پهباد، محل زندگی آنان را بمباران می کنند و حتی به این کاری ندارند که در این آپارتمان، افراد بی گناه دیگری هم زندگی می کنند. برای کشتن و هدف قرار دادن یک نفر، به راحتی دیگران را نیز می کشند تا از کشته شدن او مطمئن شوند".
وی در پایان گفت:" هم اکنون در قدس و کرانه باختری، دفترهای خبرنگاری منفجر شده و افراد زیادی از خبرنگاران به اسارت گرفته شده اند".
 
خبرنگار: مبینا یاری؛ دانشجوی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                         روبینو

 تلگرام             بله              ایتا             روبیکا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار