۲۰ دی ۱۴۰۱ ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۵۸۰

عطنا - عباس اسدی مدیر گروه آموزشی روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با خبرنگار عطنا اظهار کرد: قدمت مطبوعات در ایران به دو قرن می‌رسد اما هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل از ظرفیت‌های این حوزه بهره ببریم. این در حالی است که مطبوعات جایگاه والایی در آگاهی بخشی به مردم دارند و از سوی دیگر مطالعه تاریخ در سرنوشت و آینده جوامع بسیار موثر است؛ بنابراین زمانی که این دو مفهوم ادغام می‌شوند، ترکیب برجسته تاریخ مطبوعات را شکل می‌دهند.

اسدی تصریح کرد که اگر به تاریخ مطبوعات بنگریم متوجه می‌شویم که در زمان‌های گذشته روزنامه نگاران در راستای هدفی والا به فعالیت در این حوزه می‌پرداختند، اما امروزه می‌بینیم که این حوزه جایگاه اصلی خود را از دست داده و به ابزار و سکوی پرتابی برای رسیدن به منافع شخصی و قدرت تبدیل شده است.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات تاکید کرد: اهمیت تاریخ مطبوعات باعث شد تا رویدادی در همین راستا برای اولین بار در ایران توسط دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شود. از مهم‌ترین اهداف ما برای طراحی این همایش این بود که غباری از تاریخ مطبوعات ایران بزداییم، به صورت شفاف آن را در جامعه بازتاب دهیم، چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه را بررسی کرده و بتوانیم از تاریخ مطبوعات ایران برای بهبود و ارتقاء کیفیت روزنامه نگاری در کشور بهره ببریم.

وی به برخی از موضوعات مورد بحث در این همایش اشاره کرد و گفت: همچنین در این همایش به سبک روزنامه نگاری در ایران می‌پردازیم و برخی از کسانی را که از زمان شکل‌گیری مطبوعات در این مسیر جان خود را از دست داده و در راستای رسالت حرفه‌ای و اهداف والا قلم می‌زدند را به نوعی معرفی خواهیم کرد. در واقع روزنامه نگاری در ایران همواره تحت سیطره و کنترل قدرت‌ها بوده است و به همین دلیل نتوانسته‌ایم رسالت حرفه‌ای این حوزه را به صورت درست در پیش بگیریم.

اسدی همچنین با اشاره به اینکه همایش تاریخ مطبوعات ایران در تاریخ 16 اسفند برگزار می شود، توضیح داد: در این همایش به دو محور کلی یعنی تاریخ مطبوعات تخصصی و موضوعی و تاریخ مطبوعات و چاپ پرداخته می‌شود. خوشبختانه تا این لحظه حدود 120 مقاله با موضوعات متنوع و گسترده از بسیاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی دریافت کرده‌ایم که داوری خواهند شد. همچنین قصد داریم در اسفند ماه چکیده‌ برخی از این مقالات را در چند پنل به صورت هم زمان ارائه دهیم تا افراد بسته به موضوع مورد علاقه در این پنل‌ها شرکت کنند. گفتنی است که در روزهای افتتاحیه و اختتامیه از مسئولین  و مقامات مربوطه دعوت خواهد شد.

مدیر گروه آموزشی روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبائی در پایان بیان کرد: امیدوار هستیم که این همایش با کیفیتی بالا برای اولین بار در ایران توسط دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شود. به منظور افزایش کیفیت برگزاری این همایش و با پیش بینی آلودگی هوای احتمالی و مسائل دیگر، بستر مجازی نیز برای برگزاری این رویداد در نظر گرفته شده است.
 

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار