عطنا- نشست بازخوانی ابعاد فردی و اجتماعی شخصیت حضرت زینب(س) با حضور دکتر زهرا شریف، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.
دکتر شریف در این نشست طی سخنانی گفت: حضرت زینب(س) در سنین کودکی مادر را از دست دادند و بعد از آن در سن 35 سالگی پدر را از دست دادند. در سن 45 سالگی برادر بزرگ، امام حسن مجتبی(ع) را از دست دادند و در سن 55 سالگی هم امام حسین(ع) را از دست دادند. یک سال و نیم بعد از واقعۀ عاشورا خود حضرت زینب(س) وفات مییابند. بانویی که این معصومین و همچنین حضرت رسول(ص)، امام سجاد(ع) و امام باقر (ع) را درک کرده اند.
وی ادامه داد: یکی از ابعاد وجودی آن حضرت این است که معصومین و افراد برجستۀ زیادی را درک کرده اند. نکتۀ دیگر این است زمانی که حضرت علی(ع) به کوفه سفر کردند ایشان هم همراه حضرت بودند و روایت شده بسیار به تعلیم و تربیت و بحث مراوده علمی با بانوان پرداخته اند، از ایشان احادیثی دربارۀ زهد، عبادت و مهربانی نقل شده است.
دکتر شریف اظهار کرد: ما با بانویی مواجه هستیم که در شرایط مختلف و در زمینه های متفاوت رفتارهایی متناسب با آن موقعیت ها را انجام می دهد و اتفاقاً همان رفتارها، رفتارهای دقیق و درستی است. مثلاً در زمان عاشورا مواجهه ایشان با دشمنان خطبه ای که می خوانند به لحاظ وزانت و بلاغت، بحث علمی که مطرح می کنند و حضوری که در میدان نبرد دارند، رفت و آمدی که می کنند؛ این یک رفتار و برخورد است و پیش از حادثۀ کربلا ما از حضرت زینب(س) همچنان علم می بینیم. همچنان شجاعت می بینیم.
این پژوهشگر با بیان اینکه، شخصیت حضرت زینب(س) پیش از حادثه کربلا با شخصیت حضرت زینب(س) در صحنۀ کربلا تفاوت های چشمگیری دارد، تاکید کرد: نکته این است، فردی که می تواند در شرایط مختلف در زمینه های متفاوت و کربلا که بسیار تفاوتش زیاد می شود، چنین شخصیتی یک وحدت، یک پیوستار و یک هارمونی عظیم را در درون خود داشته باشد. ما با دو زینب مواجه نیستیم. زینب کربلا و زینب بعد از کربلا از طرفی مواجه هستیم از آن جهت که رفتارهای متفاوتی انجام می دهند. اما از یک طرف این همان زینب است که در اینجا دارد عمل می کند. نکته این است که چه میشود که یک شخصیت به گونه ای بزرگ می شود و به گونه ای فکر، رفتار، زندگی می کند که سبب نشود آن تغییر شرایط، استواری، صلابت و درستی رفتار را از او بگیرد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در ادامه بیان کرد: چگونه می توان به یک ملاک و نظامی دست یافت که فرد را نه فقط برای یک شرایط مشخص و نه فقط برای زمینه های از پیش تعیین شده، رشد دهد و تربیت کند؟ این در واقع چه اتفاقی است که ما در این خاندان به خصوص در حضرت زینب(س) به عنوان یک بانو میبینیم که اتفاقاً در یک شرایطی رفتارهایی انجام می دهد که در عرف معمول رفتارهای زنانه محسوب نمی شود. قطعاً ایشان در خاندانی بزرگ شده اند که تعلیم، تربیت و علم یکی از شاخص های این نظام بوده است.
دکتر شریف خاظرنشان کرد: وقتی از ایشان پرسیدند که دیدی خدا با تو و خاندانت چه کرد؟ گفتند: ما رأیتُ الّا جمیلاً. من چیزی جز زیبایی ندیدم. قصدم تأمل به این داستان است که چگونه می توانیم و اساساً نظریات تربیتی، نظریات فرهنگی، نظریات اجتماعی و اخلاقی ما چگونه این اتفاق ها را توجیه خواهند کرد؟ بروز اجتماعی بر اساس آن صفاتی که فرد، نفس خودش ایجاد کرده، این هماهنگی بین آن صفات کسب شده و خروجی های رفتاری در بطن اجتماع و شرایط بسیار متغیر و متفاوت این هماهنگی چگونه پدید می آید؟ چه شاخص هایی دارد؟ آیا ما به عنوان کسانی که مدعی هستیم در نظریات جنسیتی خودمان، در نظریات تربیتی و فرهنگی خودمان می خواهیم شکاف بین نظر و عمل، شکاف بین عاملیت و ساختار، شکاف بین شرایط متغیر و ثابت های ذهنی، به عنوان کسانی که می خواهیم این شکاف ها را پر بکینم چگونه بایستی رفتار کنیم؟ و چگونه نظریه پردازی کنیم؟ و چگونه بیندیشیم که ما بتوانیم با چنین شخصیت هایی در اجتماع مواجه باشیم و این خروجی این نظام ها چنین شخصیت هایی باشند که می توانند در شرایط از پیش تعیین نشده بر اساس آن منش، روش و صفاتی که در درونشان کسب کرده اند رفتارهایی مناسب با آن شرایط از خود بروز دهند.
وی در ادامه گفت: ما در حضرت زینب(س) شخصیتی را می بینیم که اجتماعی از تنوع های گوناگون است و این تنوع ها آن وحدانیت شخصیت و یکدست بودن وجود ایشان را گزارش می کند. این همان زینب است که در کوفه کلاس علم و درس برگزار می کند و در صحرای کربلا خطابه و وعظ.
این پژوهشگر بیان کرد: این یک جریان پیوسته و اتفاق شکل گرفته در زمان کودکی و زمان بزرگتر شدن است. این آن چیزی است که در نظام ها و نظریات انتظار می رود که ما بتوانیم به گونه ای تربیت کنیم، به گونه ای دغدغه های فردی و اجتماعی را در افراد نهادینه کنیم و ایجاد کنیم که آنها را مطابق آن تربیت کنیم که در موقعی که باید عمل کنند متناسب با آن و فاخر عمل کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار کرد: یکی از راه هایی که بسیار اتفاق افتاده، نظام معنایی است که قرآن و بر اساس واژگان و مفاهیم معنایی که در آن مطرح شده پیش می رود. حال ایمان به چه معناست؟ کفر به چه معناست؟ تقوا به چه معناست؟ ما چه مترداف هایی با تقوا داریم که آنها برای ما چنین شخصیتی را ایجاد می کنند؟ واژه و کلیدواژه هایی همراه با تقوا در قرآن آمده که بتوان به یک کلیتی رسید.
دکتر شریف ادامه داد: ویژگی دیگری که آمده نیکی است. بارها و بارها در کنار تقوا بحث نیکی تکرار شده است. تشخیص بِر به آن چیزی که به عنوان بِر، خوبی و نیکی تلقی می شود چگونه است؟ بِر و نیکی فقط این نیست که در زمان های خاص و در قالب مناسک خاص ما صورتمان را به چپ و راست بگردانیم. بلکه توضیح می دهند بلکه به دنبال بخشودگی و بخشندگی به افرادی است که پیرامون خودشان و کسانی هستند که به عهد خود وفا می کنند. کسانی هستند که در شرایط مختلف صبر می کنند و اتفاقاً اهل تقوا نیز هستند.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به صورت دقیق از شخصیت حضرت زینب(س) پیامی دریافت کنیم باید به گونه ای زیست کنیم و به گونه ای باشیم که در شرایطی آنچه را که از ما انتظار می رود انجام دهیم نه آنکه بر یک راه ثابت و یک راه از پیش تعیین شده بتوانیم رفتارهایی که قابل پیش بینی است سربزند. این همان تأملی است که ما باید هم در حوزه فردی خود و هم در حوزه های نظریه پردازی و عمل خود به آن بپردازیم. این یک مجموعه ای می تواند باشد از فضائلی که ما انتظار داریم در حوزه اخلاق و تربیت مادران ما و نظام های ما در کودکانمان آن را پرورش دهند تا در آینده بتوانیم در اجتماعی که متغیر است و لحظه به لحظه تغیر می کند ببینیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: تربیت، یکسری ثابت هایی دارد و هویت فرد یکسری ثابتاتی دارد ولی این ثابتات باید به گونه ای گشوده، پویا و قابل انطباق باشد که در شرایط مختلف بتوانیم آنها را تطبیق دهیم و در یک دیالکتیکی بین اقتضائات عینی و آنچه از پیش کسب کرده ایم باشد. نتیجۀ آن، اصلاح فرد و جامعه به سمت آن سعادتی که مقدر است پیش برود و آن را هدایت کند.
وی ادامه داد: در خصوص بحث های تربیتی نظریات مختلفی است که ورود نمی کنم. اما بیشتر بحث بنده بر این تأمل بود که ما به این رابطه بین بحث ثابت ها و متغیرها و در واقع هویت فردی و اقتضائات عینی توجه کنیم. مخصوصاً می توانیم در فضاهایی که می خواهیم بحث را جنسیتی پیش ببریم این بحث را داشته باشیم که وقتی بحث می کنیم مطابق آن فضای متعارفی که مشهور است، ارزش گذرانه قضاوت نمی کنم و گزارش می کنم که شجاعت را به مردان نسبت می دهند و اتفاقاً عفت و حیا را به زنان نسبت می دهند، چه اتفاقی میافتد که ما با بانویی به عنوان اسوه زنان در بحث اندیشه شیعی مواجه هستیم که شجاعتی را به خرج میدهد که هیچکس و هیچ مردی در آن شرایط و در آن زمانی که ایشان قرار داشت نتوانست این کار را انجام دهد و از خود صادر کند.
دکتر شریف خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) مجموعه ای از صبر و بردباری هستند. حتی روایت شده مفسر قرآن هم بودند و وقتی حسنین مشغول صحبت بودند آن حضرت هم ورود می کنند و وارد بحث می شدند. این مجموعه ای است که در شرایط کنونی از هر انسانی مخصوصاً از افرادی که در سطح رفتارهای اجتماعی حضور دارند عرصۀ کنش را به خود اختصاص دادند که از آنها و از ما افرادی می سازد که در شرایط مختلف رفتار متناسب با او داشته باشیم.
این پژوهشگر در پایان تاکید کرد: اگر حضرت زینب(س) می تواند رفتارهایی تا این حد متفاوت بروز دهد و آنقدر دقیق و صحیح بروز دهد به خاطر این است که در یک پیوستار و هویت وحدانی قرار دارد که در او ملکات و صفاتی کسب شده است که این ویژگی ها پویا هستند و نسبت به شرایط گشوده هستند. به واسطه عبادات که انجام می دانند می توانند و این توانمندی را دارند که از این مجموعه پویا، یک خروجی فعال که معطوف به اتفاقات روز است استفاده کنند.
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: