۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ۰۳:۲۴
کد خبر: ۲۹۳۴۱۱
فتح‌الله تاری، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی

فتح‌الله تاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این‌كه جهش تولید در كوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد و باید زیرساختی فراهم شود كه به صورت مداوم از آن بهره برد، گفت: بخش‌هایی در اقتصاد ایران وابستگی ارزی ندارد و اكنون فرصتی برای رونق آنها ایجاد شده است. همچنین تجربه سال‌های گذشته نشان داده می‌توان از توان مهندسی در كشورهای دیگر استفاده كرد.
وی تاكید كرد: بخش ساختمان اشتغال‌زایی بالایی دارد و دقیقاً مصداق بارز درون‌زایی است كه تقریباً همه اقلام آن در داخل تولید می‌شود. دولت در این شرایط باید بستر سرمایه‌گذاری برای بخش‌هایی را فراهم كند كه اشتغال‌زایی بیشتری دارد كه هم انگیزه تولید بالا برود و هم تقاضا برای آن كالا را افزایش دهد كه بخش ساختمان از این ظرفیت برخوردار است.
وی با اشاره به این‌كه بخش ساختمان در اقتصاد مصداق بارز درون‌زایی است كه همیشه تقاضای آن بیشتر از عرضه است، افزود: همیشه آن چیزی كه عرضه می‌شود مطلوب همه جامعه نیست و نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق دارد. به عنوان مثال نیاز همه جامعه طرح‌های مسكنی مانند مسكن‌های اجتماعی و... نیست و باید طرح‌های خرد هم در شهرها با سرمایه‌های اندك انجام شود.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی تصریح كرد: مسكن در شهرها با طرح‌های بزرگ تفاوت دارد و باید در شهرها كم‌ارتفاع‌تر باشد. از سوی دیگر باید به این مهم توجه كرد نیاز مسكن در هر شهر تفاوت اساسی دارد و نباید یك طرح را برای همه شهرها اجرا كرد.
تاری به بخش‌های دیگر اقتصاد برای جهش تولید اشاره كرد و گفت: كرونا نشان داد ظرفیت‌های اقتصادی ایران بیش از آن چیزی است كه دیده می‌شود. در بخش پتروشیمی برخی مواد پس از مرحله اولیه تولید صادر و برخی مواد اولیه وارد می‌شد كه به دلیل شیوع ویروس كرونا برخی از آن اقلام وارداتی در داخل تولید شد. به جای صادرات مرحله نخست مواد پتروشیمی باید حلقه‌های دیگر این بخش تكمیل شود كه نیاز به حداقل دو سال زمان دارد و اگر این اتفاق بیفتد اشتغال در این بخش دوبرابر خواهد شد. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاكید بر این‌كه سرمایه‌گذاری برای تولید نیاز به دقت و سرعت عمل دارد ادامه داد: دولت از همه این بخش‌ها آگاه است اما در این زمینه كوتاهی می‌كند و اكنون بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال و بهبود فضای كسب‌وكار است.
وی بیان کرد: در بخش كشاورزی همیشه كشاورزان از پایین بودن بازده اقتصادی گلایه می‌كنند و تنها دلیل آن شهرنشین بودن متخصصین كشاورزی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار