۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ۰۳:۱۴
کد خبر: ۱۴۴۲۷
bakhshi

اقتصاد بعد از رفع تحریم‌ها نیازمند برنامه اقتصادی و مدیریت منسجمی است. بعد از توافق انجام شده در وین، برای بسیاری از کشورها، سرمایه گذاران و شرکت‌های بین‌المللی فرصتی فراهم شده است تا به بازار ایران ورود کنند.اما در این میان آنچه حائز اهمیت است،فراهم کردن شرایط آسان برای ورود سرمایه‌های خارجی و سوق دادن سرمایه گذاری به سمت بخش‌های زیرساختی است. در واقع هنر سیاستگذاری دولت بعد از رفع تحریم‌ها این است که سرمایه گذاری در بخش‌های زیرساختی اقتصادی را گسترش دهد. ورود کالاهای مصرفی برای مصرف کنندگان جذابیت دارد اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که در سال‌های اخیر داشته ایم بخش‌های زیرساختی اقتصادی از سرمایه گذاری محروم ماند که باقی ماندن بسیاری از پروژه‌های عمرانی از سال‌های قبل مؤید این موضوع است.  گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها در بخش راه بیش از 3 هزار پروژه نیمه تمام عمرانی وجود دارد که بودجه سالانه این وزارتخانه کفاف اتمام این پروژه‌ها را نمی‌دهد. حال که یکی از برنامه‌های مهم دولت توسعه صنعت ریلی است رفع تحریم‌ها و ابراز تمایل کشورهای دیگر برای ورود به ایران فرصت مغتنمی برای توسعه این بخش است.
توسعه زیر ساخت‌ها پیش نیاز توسعه اقتصادی، افزایش تولید و اشتغال و در نهایت خروج از رکود است. برای تشویق سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بخش‌های زیرساختی اقتصادی می‌توانیم شرایط را به گونه‌ای تسهیل کنیم  که سرمایه گذاران خارجی بتوانند آسان تر و با اعتماد بیشتر وارد کشور شوند تا حوزه زیربنایی توسعه یابد. سرمایه‌گذاری خارجی برای همه کشورها بسیار مهم و ضروری است، اما شرایط و راهکارهای حضور سرمایه گذاری خارجی نیز باید مد نظر قرار گیرد و برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران مهم ترین کار معرفی فرصت‌ها است. متولیان اقتصادی در بخش‌های مختلف باید دانش لازم را برای جذب سرمایه گذاری خارجی کسب کنند و مهم تر اینکه فضا را برای سرمایه گذاران خارجی آماده و جذابیت‌های اقتصادی کشور به درستی معرفی شود.
تحریم‌ها در چند سال گذشته موجب کاهش منابع شد اما دولت همین منابع اندک را صرف پرداخت یارانه کرد.البته این یارانه بیشتر به صورت نقدی به خانوارها  پرداخت شد تا اینکه به بخش‌های تولید برود. بنابراین اکنون مطلوب‌ترین نوع سرمایه گذاری استفاده از سرمایه‌های خارجی در حوزه‌های زیربنایی است. باید زیر ساخت‌های قانونی سرمایه گذاری خارجی در کشور را به روز کنیم و بعد از آماده شدن شرایط نسبت به ایجاد سرمایه گذاری خارجی جدید در کشور اقدام کرد.
حال که کشورهای مختلف برای ورود به ایران ابراز تمایل می‌کنند ما نیز باید از این فرصت بیشترین استفاده را ببریم و بخش هایی  که نیاز بیشتری به سرمایه گذاری دارد را معرفی کنیم البته دولت نیز باید در این راه تلاش کند تا جذابیت‌های این بخش‌ها را به نحو احسن معرفی کند. اکنون بخش‌های نفت و گاز بیشترین درخواست را برای سرمایه گذاری دارد اما در کنار این 2بخش مهم اقتصادی باید ظرفیت‌های دیگر کشور هم معرفی شود. توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در آینده‌ای نزدیک  بهترین فرصت برای مذاکرات اقتصادی و سرمایه‌گذاری است تا این مذاکرات به  عقد قرارداد منجر شود، قراردادهایی که سود مشترک در آن رعایت شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار