۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ۰۱:۳۰
کد خبر: ۲۹۳۲۵۴
محمدجواد محقق‌نیا در نشست تخصصی «ربا در  نظام بانکداری ایران و استفاده از قوانین موجود جهت برخورد با فرایند ربوی»

استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه حدود 60 الی 70 درصد منابع بانکی کشور وارد چرخه تولید نمی شود، اظهار کرد: مسئولان اقتصادی باید برای حضور جدی تر سیستم بانکی کشور در حوزه تولید چاره اندیشی کنند.


به گزارش عطنا، حجت‌الاسلام محمدجواد محقق نیا در مصاحبه با ویژه برنامه شعار سال «فردای روشن» که از آنتن رادیو گفت و گو پخش می شد با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» تصریح کرد: این شعار بر اساس نیاز کشور انتخاب شده است و در واقع نامگذاری حکیمانه و دقیقی است.


وی با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل تحریم ها و مسائل ارزی از ورود مقداری از کالاهای مصرفی به کشور منع شدیم و تولید اندکی در کشور رونق گرفت و برخی از کارخانه ها بار دیگر به چرخه تولید بازگشتند، ادامه داد: البته باید به این موضوع توجه داشت مشکلات در کشور در راه تولید کنندگان کمرشکن و خانمان سوز است و امروز وقتی گفته می شود کسی در حوزه تولید کار می کند ، می گویند به خاطر عشق یا از سر دیوانگی در این حوزه همچنان مشغول به فعالیت است.


این استاد دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای برداشتن موانع تولید در کشور چاره اندیشی کنند و در جلوی راه تولیدکنندگان فرش قرمز پهن کنند، تصریح کرد : مسوولان باید مشکلات تولیدکنندگان را مشکلات خودشان بدانند و با تمام وجود نسبت به رفع این مشکلات اهتمام کنند .


وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات در راه تولید مسائل بانکی و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان است، تصریح کرد: حدود 60 الی 70 درصد منابع بانکی وارد چرخه تولید نمی شود و خارج از این چرخه هزینه می شود در حالی که باید کاری کنیم که عمده منابع بانکی به سمت تولید سوق پیدا کند .


محقق نیا با تاکید بر اینکه رفتار سیستم بانکی کشور نسبت به موضوع تولید باید عوض شود، ادامه داد: در این چارچوب ضروری است مسئولان اقتصادی برای حضور جدی تر سیستم بانکی کشور در امر تولید امتیازاتی را قائل شوند.


این دکترای اقتصاد همچنین با تاکید بر اینکه تولید کشور باید سودآور و کم هزینه باشد، گفت: در این راستا باید جلوی بازارهای غیرمولد گرفته شود ، راه های بدست آوردن سود به غیر از راه تولید مسدود شود ، جلوی دلالی گرفته شود و فکری برای سرمایه‌های سرگردان در بازار شود تا با برنامه‌ریزی به سمت تولید سوق پیدا کند.


این استاد دانشگاه در پایان صحبت های خود در این چارچوب گفت: اگر نقدینگی موجود در کشور را به سمت تولید سوق دهیم، دیگر نیازی به منابع خارجی و درآمد نفتی نخواهیم داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار