یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل کسب و کارها در شرایط شیوع کرونا کاهش تقاضا است، بیان کرد: این امر در مشاغل حضوری به مانند اغذیهفروشیها، لباسفروشیها و صنوفی از این دست بیشتر دیده میشوند تا مشاغل آنلاین که نیاز به مراجعه حضوری ندارند، اما آنها نیز به تبع سطح تقاضا برای فعالیتی که انجام میدهند با کاهش روبرو شده، به عنوان مثال سفارش غذا به صورت آنلاین که امروزه تقاضا برای آن زیاد است، اما با شیوع کرونا از درخواست سفارش برای آنها به میزان زیادی کاسته شده است.
به گزارش عطنا، مهدی پازوکی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که برای فعالیتهای اقتصادی ایجاد شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه به ایام شب عید نزدیک میشویم، بسیاری از مشاغل بسته به نوع و ماهیت فعالیتی که دارند روی کارکرد شب عید خود حساب کرده بودند، اما از ابتدای اسفندماه به دلیل شیوع بیماری کرونا در درجه اول کسب و کارهایی که با سلامت مردم نسبت مستقیمی دارد از جمله رستورانها، فست قودها، هتلها، شرکتهای حمل و نقلی با ریزش بسیار زیاد مشتری روبرو شدند و در وهله دوم نیز سایر کسب و کارهایی که با خریدهای شب عید ارتباط داشتند، از جمله صنف پوشاک با کمبود شدید تقاضا مواجه شدند.
وی افزود: این اصناف با توجه به هزینههایی که دارند، نیاز به حمایت دارند، از یک سو آنها هزینههایی مانند اجاره بها، حقوق و دستمزد کارگران، حق بیمه و... دارند و از سوی دیگر نیز باید مالیات خود را بپردارند، این در حالیست که اقدام اخیر دولت در حمایت از این کسب و کارها و انجام کارهایی نظیر تعویق دوماهه اقساط تسهیلات، یا توصیه برای همکاریهای مالیاتی نیز مناسب ارزیابی میشود، از سویی باید دید تسهیلاتی که دولت قرار است به این کسب و کارها پرداخت شود، سازوکارهای آن چه خواهد بود.
پازوکی با تاکید بر اینکه با همبستگی ملی که در راه مبارزه با ویروس کرونا به وجود آمده، همین وحدت را برای کمک به کسب و کارها نیز میتوان به کار برد، گفت: در این راستا لازم است دولت از لحاظ مالیاتی، بیمهای و... با این کسب و کارها راه بیاید و هوای آنها را داشته باشد و از سوی دیگر نیز صاحبخانههای مشاغل نیز میتوانند با توجه به شرایط ویژهای که در کشور به خاطر ویروس کرونا ایجاد شده، با کسب و کارها تعامل داشته باشند، تا آنها در شب عید بیش از این با ضرر و زیان روبهرو نشوند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل کسب و کارها در چنین شرایطی کاهش تقاضا است، بیان داشت: این امر در مشاغل حضوری مانند اغذیهفروشیها، لباسفروشیها و صنوفی از این دست بیشتر دیده میشوند تا مشاغل آنلاین که نیاز به مراجعه حضوری ندارند، اما آنها نیز به تبع سطح تقاضا برای فعالیتی که انجام میدهند با کاهش روبرو شده، به عنوان مثال سفارش غذا به صورت آنلاین که امروزه تقاضا برای آن زیاد است، اما با شیوع کرونا از درخواست سفارش برای آنها به میزان زیادی کاسته شده است.
وی با بیان اینکه این رکود اقتصادی ناشی از گسترش کرونا در تمامی کشورها وجود دارد و تنها مختص به ایران نیست، اضافه کرد: به عنوان مثال دو کارخانه مطرح کره جنوبی یعنی سامسونگ و الجی نیز فعالیتهای تولیدی خود را به خاطر کرونا متوقف کردهاند، این در حالیست که بنگاههای تولیدی در کشورمان هنوز به فعالیت خود با رعایت موارد بهداشتی ادامه میدهند، اما به طور قطع ادامه کار آنها با مشکلاتی مواجه است، حال باید دید دولت در این باره و برای بنگاهها چه تمهیداتی را خواهد اندیشید.
پازوکی با اشاره به اینکه تحریمها و عدم ارتباط موثر با اقتصاد جهانی، کسب و کارهای درگیر با کرونا را با خسارات بیشتری روبهرو کرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه تحریمها در شدیدترین وضع خود قرار دارد، بنگاهها و واحدهای تولیدی از مدتی قبل با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم میکردند، حال که کرونا نیز اضافه شده این معضلات دو چندان شده است.