۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۹۲۷۵۲
مهدی پازوکی

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل کسب و کار‌ها در شرایط شیوع کرونا کاهش تقاضا است، بیان کرد: این امر در مشاغل حضوری به مانند اغذیه‌فروشی‌ها، لباس‌فروشی‌ها و صنوفی از این دست بیشتر دیده می‌شوند تا مشاغل آنلاین که نیاز به مراجعه حضوری ندارند، اما آن‌ها نیز به تبع سطح تقاضا برای فعالیتی که انجام می‌دهند با کاهش روبرو شده، به عنوان مثال سفارش غذا به صورت آنلاین که امروزه تقاضا برای آن زیاد است، اما با شیوع کرونا از درخواست سفارش برای آن‌ها به میزان زیادی کاسته شده است.


به گزارش عطنا، مهدی پازوکی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه به ایام شب عید نزدیک می‌شویم، بسیاری از مشاغل بسته به نوع و ماهیت فعالیتی که دارند روی کارکرد شب عید خود حساب کرده بودند، اما از ابتدای اسفندماه به دلیل شیوع بیماری کرونا در درجه اول کسب و کار‌هایی که با سلامت مردم نسبت مستقیمی دارد از جمله رستوران‌ها، فست قودها، هتل‌ها، شرکت‌های حمل و نقلی با ریزش بسیار زیاد مشتری روبرو شدند و در وهله دوم نیز سایر کسب و کار‌هایی که با خرید‌های شب عید ارتباط داشتند، از جمله صنف پوشاک با کمبود شدید تقاضا مواجه شدند.


وی افزود: این اصناف با توجه به هزینه‌هایی که دارند، نیاز به حمایت دارند، از یک سو آن‌ها هزینه‌هایی مانند اجاره بها، حقوق و دستمزد کارگران، حق بیمه و... دارند و از سوی دیگر نیز باید مالیات خود را بپردارند، این در حالیست که اقدام اخیر دولت در حمایت از این کسب و کار‌ها و انجام کار‌هایی نظیر تعویق دوماهه اقساط تسهیلات، یا توصیه برای همکاری‌های مالیاتی نیز مناسب ارزیابی می‌شود، از سویی باید دید تسهیلاتی که دولت قرار است به این کسب و کار‌ها پرداخت شود، سازوکار‌های آن چه خواهد بود.


پازوکی با تاکید بر اینکه با همبستگی ملی که در راه مبارزه با ویروس کرونا به وجود آمده، همین وحدت را برای کمک به کسب و کار‌ها نیز می‌توان به کار برد، گفت: در این راستا لازم است دولت از لحاظ مالیاتی، بیمه‌ای و... با این کسب و کار‌ها راه بیاید و هوای آن‌ها را داشته باشد و از سوی دیگر نیز صاحبخانه‌های مشاغل نیز می‌توانند با توجه به شرایط ویژه‌ای که در کشور به خاطر ویروس کرونا ایجاد شده، با کسب و کار‌ها تعامل داشته باشند، تا آن‌ها در شب عید بیش از این با ضرر و زیان روبه‌رو نشوند.


این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل کسب و کار‌ها در چنین شرایطی کاهش تقاضا است، بیان داشت: این امر در مشاغل حضوری مانند اغذیه‌فروشی‌ها، لباس‌فروشی‌ها و صنوفی از این دست بیشتر دیده می‌شوند تا مشاغل آنلاین که نیاز به مراجعه حضوری ندارند، اما آن‌ها نیز به تبع سطح تقاضا برای فعالیتی که انجام می‌دهند با کاهش روبرو شده، به عنوان مثال سفارش غذا به صورت آنلاین که امروزه تقاضا برای آن زیاد است، اما با شیوع کرونا از درخواست سفارش برای آن‌ها به میزان زیادی کاسته شده است.


وی با بیان اینکه این رکود اقتصادی ناشی از گسترش کرونا در تمامی کشور‌ها وجود دارد و تنها مختص به ایران نیست، اضافه کرد: به عنوان مثال دو کارخانه مطرح کره جنوبی یعنی سامسونگ و ال‌جی نیز فعالیت‌های تولیدی خود را به خاطر کرونا متوقف کرده‌اند، این در حالیست که بنگاه‌های تولیدی در کشورمان هنوز به فعالیت خود با رعایت موارد بهداشتی ادامه می‌دهند، اما به طور قطع ادامه کار آن‌ها با مشکلاتی مواجه است، حال باید دید دولت در این باره و برای بنگاه‌ها چه تمهیداتی را خواهد اندیشید.


پازوکی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و عدم ارتباط موثر با اقتصاد جهانی، کسب و کار‌های درگیر با کرونا را با خسارات بیشتری روبه‌رو کرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه تحریم‌ها در شدیدترین وضع خود قرار دارد، بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی از مدتی قبل با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند، حال که کرونا نیز اضافه شده این معضلات دو چندان شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار