۱۳ مهر ۱۳۹۵ ۲۰:۵۹
کد خبر: ۵۱۲۹۲
basij-ebratha-8

نشست عبرت‌های عاشورا در انقلاب اسلامی، با سخنرانی محمدحسین رجبی دوانی و حجت‌الاسلام روح الله حسینیان به همت بسیج دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شهید همت این دانشکده برگزار شد.


 


به گزارش عطنا، در این نشست محمدحسین رجبی دوانی با بیان اینکه مردم پس از رحلت پیامبر مسیر اشتباهی را طی کردند و رسالت خدا را زیر پا گذاشتند، گفت: خدا با سپردن رهبری جامعه اسلامی‌بعد از پیامبر به دست امام علی (ع) بر مردم منت گذاشت ولی با این حال مردم قدر این نعمت الهی را نداستند و با انحراف از رسالت پیامبر در دین بدعت گذاشتند. وی اضافه کرد: جامعه در 25 سال که از مسیر اسلام دور شد و زمانی همین مردم دوباره از امام علی(ع) سر کار آوردند به او خیانت و فتنه کردند و علی نتوانست مردم را به اصول اساسی و اولیه اسلام خالص برگردند، زیرا مردم از او اطاعت نکردند. با این حال توانست تا حدودی اصول خود را پیش ببرد.



رجبی دوانی: خواص جامعه، مسلم بن عقیل را تنها گذاشتند


مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام درباره دلیل اطاعت نکردن مردم از امام علی(ع) اظهار کرد: مردم به فتوحات و گرفتن زن و بچه به کنیزی و اسارت عادت کرده بودند آنها به رسومات قبل از اسلام باز گشته بودند و علی را مانع این اعمال خود می‌دیدند، بعد از شهات امام علی (ع) مردم ابتدا به دور امام حسن (ع) جمع شدند  سپس وقتی دیدند او هم راه و روش علی را پیروی می‌کنند، معاویه را انتخاب کردند.


رجبی دوانی ادامه داد: پس از مرگ معاویه و با روی کار آمدن یزید شیاد، مردم دانستند چقدر اشتباه کرده‌اند. بنابراین یک دعوت گسترده عمومی‌از امام حسین(ع) صورت گرفت، اکثریت قریب به اتفاق دعوت کنندگان شعیه هم نبودند. وی با یک مثالی در این باره افزود: یگ گروهی به اسم عثمانی‌ها وجود داشت که بدترین مردمان بودند به دلیل گستردگی دعوت از امام و حتمی‌بودن سقوط یزید؛ برای اینکه سر این گروه بی کلاه نماند و رسوا نشوند این گروه نیز نامه جهت حمایت از امام حسین(ع) نوشتند و با او بیعت کردند.


مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در تشریح قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: امام حسین(ع) در درجه اول می‌خواست به روشنگری بپردازد ولی حمایت گسترده مردم باعث ایجاد تکلیف شد، اما همه امام را تنها گذاشتند و به او خیانت کردند. وی ادامه داد: مردم نباید رهبر الهی را تنها بگذارند، عقیل کوفه را گرفته بود ولی خواص داری نفوذ کوفه به او خیانت کردند و مردم پس از این اتفاق عقیل را تنها گذاشتند و مسیر اشتباهی را طی کردند. بنابراین خواص هر جامعه تاثیر زیادی بر حرکت مردم عادی دارد.


رجبی دوانی مقایسه مردم کوفه و مردم ایران در زمان انقلاب عنوان کرد: در انقلاب اسلامی‌مردم با پوشیدن کفن و ریختن به خیابان‌ها از رهبر انقلاب حمایت کردند تا انقلاب به پیروزی رسید. در انقلاب خواص پشت انقلاب ایستادند و مردم هم بی تفاوت نشدند تا طاغوت سقوط کرد. اما چون مردم امام حسین را تنها گذاشتند او نتوانست قیام جهانی خود را عملی کند. البته انقلاب برای نجات ایران و منطقه بود.


بعد انقلاب اسلامی‌کسانی که به هر دلیلی نتوانسته بودند پست و مقام از امام دریافت کنند یا پست‌های بالاتری را می‌خواستند از مسیر اصلی انقلاب منحرف شدند و مسیر دیگری را پیش گرفتند و حتی دنبال کودتا بودند. برای نمونه در فتنه آذربایجان، شریعتمداری که یک مرجع تقلید بود هم از وسوسه‌های شیطان در امان نماند. جالب است بدانید همچنان هستند کسانی که برای زیارت این شخص به قبرش مراجعه می‌کنند و در آنجا به عزاداری می‌پردازند. همچنین یکی از تدابیر آقا(رهبری) برای اینکه ضد انقلاب دوباره از این مسئله سو استفاده نکند دستور به دفن منتظری در کنار حرم حضرت معصومه(س) بود.



حسینیان: مشکل اساسی جامعه، محافظه‌کاری علما است


در بخش دوم این مراسم حجت اسلام روح‌الله حسینیان به ادامه سخنرانی پراخت، وی گفت: چه اتفاقی در جامعه افتاد که فرزند پیامبر به طرز فجیعی به شهادت رسیدند؟ و فرزندانش را اسیر و تحقیر کردند؟ وقتی با دیدگاه جامعه‌شناسانه به حوادث سه خلیفه اول و دوران سیاه معاویه نگاه می‌کنیم، چرایی این موضوع روشن می‌شود.


حجت اسلام حسینیان به اشاره به اینکه سپاه حر جلو امام را گرفتند و در آنجا نمازی به همراهی دو سپاه خوانده شد و از خطبه امام در این نماز یاد کرد و  اظهار داشت: ارزش‌های جامعه تغییر پیدا کردند و ارزش‌ها تبدیل به ضد ارزش شدند و ضد ارزش‌ها تبدیل به ارزش شده است و از «معروف» چیزی باقی نمانده است  مثال آن روایت که فرمودند: لیوانی پر از آب را برگردانیم و فقط آبی در دیواره لیوان باقی بماند. بنابراین حق شکست خورده و باطل بر جامعه حاکم شده است. که علت اصلی آن دنیاپرستی مردم است. وی افزود: منظور از دنیا پرستی، دنیاپرستی خواص است نه مردم عادی، چون مردم عادی همیشه در تنگنایند و به خاطر یک لقمه نان دنبال رو خواص هستند. روزی خواص دغدغه جهاد و اسلام داشتند اما امروز دغدغه مال، ثروت و مادیات دنیا را دارند.


عضو حزب جبهه پایداری ادامه داد: مشکل دیگر جامعه علما هستند، عالمان که باید از ارزش‌های اساسی دفاع کنند خودشان دنیاپرست شدند مگر نه این است  خدا از علما پیمان گرفته است که در مقابل سیری ظالم  و گرسنه آرادم نگیرد. مردم از عالمان انتظار دارند در مقابل ستمگران بیاستند. اما در جامعه امروز نیز می‌بینیم که عالمان محافظه کار شدند و یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز ما همین محافظه کاری است.


حجت اسلام حسینیان اضافه کرد: در زمان امام حسین عبدالله‌بن عباس نمونه از افراد محافظه کاری بود که به امام حسین می‌گوید حسین تو نور چشم عالم هستی، تو باقی مانده پیامبر هستی، تو خود را با یزید درگیر نکن کشته می‌شوی و نور خدا در عالم خاموش می‌شود. در جامعه ما نیز همه مودب شده‌اند و نمی‌خواهند هیچ کس را از خود برنجانند و هیچ موضعی نسبت به هیچکس و یا هیچ سیاستی ندارند.




 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار