۱۴ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۹۰۱۸۰
دکتر عباس اسدی
دکتر عباس اسدی*

مي گويند در قديم «لات هرزه گويي» بود که در کوچه و بازار مي گشت و هر چه را خلاف ميل خود مي ديد يا هرکس را که دل خوشي از او نداشت، به باد فحش و ريشخند مي گرفت. تا اين که روزي فردي از درشکه پايين آمد و بر سرش فرياد کشيد: «هيچ معلوم است تو چه کاره اي؟ مستبدي؟ دموکراتي؟ جمهوري خواهي؟ آزادي طلبي؟ لطفا تکليف خود را مشخص کن!»
حالا به نظر مي رسد که ترامپ هم، لات هرزه گوي چاله ميدان سياست زمانه ماست. او نيز براي اين که خودي نشان دهد، هرگاه به کسي يا چيزي که مي رسد، نيش چاقويي مي زند و مي گذرد. يک بار تقصير مشکلات ينگه دنيا را به گردن فيل ها مي اندازد و ديگر بار آن را به خران نسبت مي دهد، يا يک روز، به نيمي از دنيا اعلام جنگ مي کند و روز ديگر، شاخه زيتون به سويشان دراز مي نمايد، يا اين که امروز تروريست ها را تکفير مي کند و فردا آنها را تحسين و تجهيز مي کند. خلاصه اين که، اين جناب، تکليف خود را روشن نمي کند تا مشخص شود که با خودش چند چند است!
به هر حال، گرد و خاکي که ترامپ امروز در جهان سياست به راه انداخته، حتي علماي سياست با تلسکوب هم نمي توانند افق ها را ببينند. آنان به محض اين که آسمان جهان سياست را آفتابي پيش بيني مي کنند، يکباره حضرت پرزيدنت در اتمسفر مجازي خود، رعد و برقي مي زند و رگباري در حد لاليگا به راه مي اندازد.
انگار، اين حضرت ميدان سياست را با قفس کشتي کچ اشتباهي فرض کرده و فکر مي کند که در اينجا هم مي تواند بر سر هر کسي و هر چيزي هارت و هورتی بکند و خط و نشاني بکشد و هل من مبارز بطلبد و يا جفت پا از بام اتازوني بر سينه کشوري فرود بيايد وآن را نقش بر زمين کند و در ميان هوراها کمربند قهرماني بر دوش بياندازد.
در حالي که نمي داند، صحنه سياست، نه قفس کشتي کچ است و نه او کشتي گير لايق. بلکه ترامپ يک لات هرزه گويي است که پيشه اش لاف زني از پشت قفس است، که تنها در بازار پوپوليسم، آن هم از نوع آمريکايي آن مي تواند چنين بساط کاسبي پهن کند.
چنين است که ترامپ را نبايد يک فرد خاص در نظر گرفت، بلکه او را بايد مدل دموکراسي مونتاژ شده در کارخانجات پوليتيک يانکي ها دانست. در واقع، ترامپ محصول وصلت ناميمون سياست با بورژوازي است. وصلتي که هميشه عاقبتش توليد کوتوله هاي سياسي است. همان طوري که امروز، کوتوله اي سياسي اي به نام ترامپ را پس انداخته است.
آري! ترامپ نه تنها يک کوتوله سياسي است، اواصلا  تفاله دموکراسي است، که از دهان مجسمه آزادي به زمين سياست پرتاب شده است.


*عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار