۰۳ شهريور ۱۳۹۵ ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۸۰۵۶
asadi

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: آمريکايي ها به دنبال آن هستند که يک زن به قدرت برسد تا روند فمنيزه کردن سياست در جهان را شتاب بخشند.


به گزارش عطنا و به نقل از خبرگزاري آريا، دکتر عباس اسدي، در خصوص تهديد جمهوري‌خواهان به لغو برجام در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريکا گفت: اين تهديدات صرفا جنبه تبليغات انتخاباتي دارد و در واقع با شعارهايي که عليه ايران از سوي ترامپ و جمهوريخواهان مطرح مي شود، مي خواهند اعتماد بخشي از لابي هايي را که نسبت به سياست ترامپ ترديد دارند، جلب کنند و بگويند که ترامپ در صورت پيروزي در قبال ايران سياست خشن تري اتخاذ مي‌کند. در صورتي که هر کدام از نامزدهاي حزب جمهوري‌خواه و دموکرات به پيروزي برسند تفاوتي در سياست هاي آمريکا ايجاد نمي شود. هر دو ، دو روي يک سکه هستند و شعارهايي که در فضاي انتخابات مطرح مي کنند، بيشتر کاربرد انتخاباتي دارد و معمولا بيشتر در اين فضاي انتخابات شعارهاي احساسي سر مي دهند و اين شعارها در دراز مدت يک استراتژي تلقي نمي شود. اين سياست ها صرفا براي دوره انتخابات مطرح مي شود تا راي افرادي را که دچار ترديد هستند ، جلب کنند.


اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال که در شرايط فعلي جريان هاي سياسي کشور چه استراتژي بايد در قبال برجام اتخاذ کنند؟ گفت: استراتژي که در داخل در خصوص برجام و سياست هاي آمريکا اتخاذ مي شود، بايد همان سياست هاي مقام معظم رهبري باشد. آمريکا تعهدات خود را زير پا گذاشته است و در موضوع برجام ثابت شد که آمريکا قابل اعتماد نيست. آنها در ظاهر برجام را پذيرفته و امضا کرده اند اما در عمل در معاملات بانک ها و شرکت‌هاي خارجي با ايران کارشکني مي‌کنند. بر اساس نظر مقام معظم رهبري آمريکا نه تنها براي ايران بلکه براي اکثر کشورهاي جهان قابل اعتماد نيست. اگر دولت مي خواهد استراتژي مشخصي را در برابر آمريکا اتخاذ کند، بايد همان سياست هاي رهبر معظم انقلاب را اتخاذ کند و آن را الگوي خود قرار دهد. سياست کشور ما با تمام سياست کشورهاي ديگر متفاوت است. نبايد برخلاف ارزشهاي انقلابي عمل کرد. حتي در دور افتاده ترين مناطق ايران مردم بر اين باورند که آمريکا در قبال ايران سياست دوگانه اي را اتخاذ کرده است. بنابراين فردي هم که در راس قدرت است، بايد چنين ديدي به آمريکا داشته باشد. بنابراين بايد بيانات مهم مقام معظم رهبري را به عنوان محور سياست خارجي خود در نظر بگيريم و بر اساس آن پيش برويم.


دکتر اسدي در تحليل خود از اينکه کدام کانديدا در آمريکا پيروز انتخابات خواهد بود، گفت: در آمريکا خواستار آن هستند که دموکرات ها پيروز انتخابات شوند اما رقابت فشرده است و ترامپ نيز تلاش مي کند. اوباما به شدت از کلينتون حمايت مي کند و عقلا و نخبگان در آمريکا به هيلاري کلينتون گرايش دارند. اين احتمال مي رود که هيلاري کلينتون به قدرت برسد جهان به سمت فمنيزه کردن سياست پيش مي رود و آمريکايي ها به دنبال آن هستند که يک زن به قدرت برسد تا روند فمنيزه کردن سياست در جهان را شتاب بخشند. اگر چه دو نامزد انتخابات به موازات يکديگر پيش مي روند و احتمال دارد با يک درصد آرا يکي از دو کانديدا برنده انتخابات شود، اما در راستاي فمنيزه کردن سياست، کلينتون رئيس جمهور آينده آمريکا خواهد شد و مي خواهند اين پيام را صادر کنند که خانم‌ها مي‌توانند رئيس جمهور شوند تا در برخي کشورها که موانعي وجود دارد، آنها را به چالش بکشند.


لازم به ذکر است دکتر اسدی، نظریه‌ای تحت عنوان «رسانه ها و فمینیزه کردن سیاست» در سال 94 در قالب کرسی های نظریه‌پردازی دانشگاه علامه طباطبائی ارایه کرده است که به زودی در دو جلد کتاب منتشر می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار