۱۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۶۴۰۷۶
علی‌ سرزعیم، استادیار دانشکده بیمه‌اکو دانشگاه علامه طباطبائی

استادیار دانشکده بیمه‌اکو دانشگاه علامه طباطبائی در نشستی با عنوان «تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چشم‌انداز آینده» در دانشگاه قطر، گفت: ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن و تنها یک توهم است.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، علی‌ سرزعیم، 9 آبان‌ماه در نشستی با عنوان «تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چشم‌انداز آینده» در سالن ابن خلدون دانشگاه قطر، افزود: ممکن است، تحریم‌های نفتی علیه ایران صادرات نفت کشور را تحت تأثیر قرار دهد اما مانع از کاهش درآمدهای ارزی ایران خواهد شد.


وی در توضیح این تحلیل گفت که افزایش قیمت نفت، درآمدهای ایران را افزایش داده است، ضمن آنکه بخشی از درآمدهای ایران ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی است که اساساً تحریم‌پذیری کمتری دارند و می‌توان آن را به‌صورت غیرمتمرکز فروخت.


استادیار دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه تصور دولت آمریکا برای به صفر رساندن انرژی صادراتی توهم و باطل است، اظهار داشت: گزارش یک مرکز مطالعاتی وابسته به آکسفورد نشان می‌دهد که کاهش صادرات نفت ایران قطعاً کمتر از میزانی که در مرحله قبلی تحریم‌ها اعمال شده بود، نخواهد شد.


سرزعیم افزود: اگرچه برخی از اعضای دولت ترامپ مانند جان بولتون دوست دارند، ترامپ به ایران حمله نظامی کند اما با توجه به رفتارهای تاجرمآبانه ترامپ این موضوع فعلاً دور از ذهن است.


وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران با اروپا بعد از خروج دولت آمریکا، گفت که اروپا دارای منافع زیادی از ادامه همکاری با ایران است؛ آنها از یک‌جهت می‌خواهند نقش خود را در دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی ایفا کنند و از سوی دیگر می‌دانند که در صورت پیشبرد اهداف آمریکا علیه ایران، نوبت به اتحادیه اروپا، چین و روسیه هم خواهد رسید چنانکه مشاهده می‌کنیم ترامپ از اکنون اقدامات خود علیه چین و تا حدودی روسیه را آغاز کرده است.


سرزعیم درعین‌حال اظهار داشت؛ منصرف شدن اروپا برای همکاری با ایران به معنای پایان همکاری‌های ایران هم خواهد بود.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهارات خود گفت: به نظر من حتی کشورهای عربی هم باوجودی که در ظاهر با آمریکا همراهی می‌کنند، اما به نیات واقعی ترامپ آگاه هستند و می‌دانند که او به‌زودی به سراغ آنها هم خواهد رفت و بسیار بیش از آنکه اکنون وجود دارد از آنها پول طلب می‌کند.


وی در خصوص احتمال مذاکراه ایران و آمریکا هم گفت که تهران اعلام کرده است برای هرگونه گفت‌وگویی ترامپ باید به تعهداتی که درگذشته زیر پا گذاشته بازگردد و تا زمانی که او به تعهدات دولت آمریکا اعتنایی ندارد، طرح مذاکره تنها فریب افکار عمومی است.


نشست دانشگاه قطر که با مشارکت مرکز مطالعات شبکه الجزیره، الجزیره مباشر و مرکز مطالعات خلیج‌فارس دانشگاه قطر برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار