۰۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۵۱
کد خبر: ۲۶۳۴۵۶
neshast tosee sarzaeim (35)

استادیار دانشگاه علامه طباطبائی در میزگردی در  کشور قطر گفت که ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر ممکن و تنها یک توهم است.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، علی سرزعیم در نشستی که با عنوان «تحریم های آمریکا علیه ایران، چشم انداز آینده» در سالن ابن خلدون دانشگاه قطر برگزار شد ، اظهار کرد: ممکن است تحریم های نفتی علیه ایران صادرات نفت کشور را تحت تاثیر قرار دهد اما مانع از کاهش درآمدهای ارزی ایران خواهد شد.


وی در توضیح این تحلیل گفت که افزایش قیمت نفت ، درآمدهای ایران را افزایش داده است ضمن اینکه بخشی از درآمدهای ایران ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی است که اساسا تحریم پذیری کمتری دارند و می توان آن را به صورت غیر متمرکز فروخت.


استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه تصور دولت آمریکا برای به صفر رساندن انرژی صادراتی توهم و باطل است ، اظهار داشت : گزارش یک مرکز مطالعاتی وابسته به آکسفورد نشان می دهد که کاهش صادرات نفت ایران قطعا کمتر از میزانی که در مرحله قبلی تحریم ها اعمال شده بود ، نخواهد شد.


سرزعیم افزود : اگر چه برخی از اعضای دولت ترامپ مانند جان بولتون دوست دارند ترامپ به ایران حمله نظامی کند اما با توجه به رفتارهای تاجر مآبانه ترامپ این موضوع فعلا دور از ذهن است .


وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران با اروپا بعد از خروج دولت آمریکا ، گفت که اروپا دارای منافع زیادی از ادامه همکاری با ایران است ؛ آنها از یک جهت می خواهند نقش خود را در دیپلماسی منطقه ای و جهانی ایفاد کنند و از سوی دیگر می دانند که در صورت پیشبرد اهداف آمریکا علیه ایران ، نوبت به اتحادیه اروپا ، چین و روسیه هم خواهد رسید چنانکه مشاهده می کنیم ترامپ از اکنون اقدامات خود علیه چین و تا حدودی روسیه را آغاز کرده است .


سرزعیم در عین حال اظهار کرد: منصرف شدن اروپا برای همکاری با ایران به معنای پایان همکاری های ایران هم خواهد بود .


استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهارات خود گفت: به نظر من حتی کشورهای عربی هم با وجودی که در ظاهر با آمریکا همراهی می کنند ، اما به نیات واقعی ترامپ آگاهند و می دانند که او به زودی به سراغ آنها هم خواهد رفت و بسیار بیش از آنکه اکنون وجود دارد از آنها پول طلب می کند.


وی در خصوص احتمال مذاکراه ایران و آمریکا هم گفت که تهران اعلام کرده است برای هر گونه گفت وگویی ترامپ باید به تعهداتی که در گذشته زیر پا گذاشته باز گردد و تا زمانی که او به تعهدات دولت آمریکا اعتنایی ندارد ، طرح مذاکره تنها فریب افکار عمومی است .


نشست دانشگاه قطر که با مشارکت مرکز مطالعات شبکه الجزیره، الجزیره مباشر و مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر برگزار شد ، میهمانان دیگری هم داشت.



'فاطمه الصمادی' ، کارشناس امور ایران مرکز مطالعات شبکه الجزیره هم در سخنانی گفت : بررسی های مراکز کارشناسی و تحقیقاتی ایران نشان می دهد که اعمال تحریم ها علیه این کشور مردم آن را هدف قرار داده است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زندگی مردم ایران در اثر تحریم ها سخت شده است، گفت که به اعتقاد من تحریم ها همچنین روی میزان سرمایه گذاری ایران که این کشور در حال حاضر به آن نیاز شدیدی دارد تاثیر خواهد گذاشت .
الصمادی در خصوص تاثیر کاهش درآمدهای ایران بر نفوذ منطقه ای این کشور هم گفت که کاهش در آمدها باعث کاهش نفوذ اقلیمی ایران نخواهد شد و ممکن است تهران را برای گسترش نفوذ خود هم تحریک کند . به اعتقاد من موضوع نفوذ منطقه ای ایران بخشی از امنیت ملی این کشور محسوب می شود.
'محجوب الزویری' رییس مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر هم که در این نشست حضور داشت ، طی سخنانی ، گفت : تهران با ادامه همکاری با اتحادیه اروپا تلاش می کند تا مانع از شکل گیری یک اتحاد جهانی علیه خود شود .
وی با تاکید بر اینکه تصور نمی کند خروج از توافق هسته ای بخشی از برنامه ایران باشد ، افزود : به نظر من تحریم های آمریکا علیه نفوذ منطقه ای ایران تاثیر نخواهد داشت .
الزویری با اشاره به اختلافات عربستان با جمهوری اسلامی ایران از 4 دهه گذشته ، اظهار داشت : تهران هم متقابلا برخی کشورهای عربی را دروازه ورود آمریکا به منطقه می داند و همین بدبینی دو طرف طی سالهای گذشته راه را برای هر گونه توافق و گفت وگو میان کشورهای عربی و ایران بسته است .
رییس مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر در عین حال گفت که ممکن است مرگ جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی در استانبول ترکیه روی اتحاد مواضع عربی در منطقه و همچنین ائتلاف راهبردی خاورمیانه موثر باشد.
به گفته وی در صورتی که دولت ترامپ ضمانت های لازم برای اتحاد راهبردی خاورمیانه ارایه نکند ، این نوزاد مرده به دنیا خواهد آمد.
'لوسینانو زاکارا' استاد آرژانتینی علوم سیاسی دانشگاه قطر هم در این نشست طی سخنانی بروز هر گونه درگیری میان ایران و آمریکا را بسیار بعید دانست و گفت : درگیری های جزیی مانند آنچه در گذشته شاهد بوده ایم ممکن است اتفاق بیافتد اما بروز یک جنگ تمام عیار پیش بینی نمی شود.
زاکارا گفت که ترامپ معتقد است که تحریم ها کارساز خواهد بود و تهران رفتار خود را تغییر خواهد داد لذا نیاز به بروز جنگ نیست.
وی با بیان اینکه هدف اصلی دولت ترامپ از تحریم ها افزایش حضور منطقه ای خود است ، اضافه کرد: دولت اوباما به تغییر رژیم فکر نمی کرد، اما دولت ترامپ به دنبال تحقق آن است.
'رجب یورلماز' استادیار علوم سیاسی دانشگاه 'بایزید' از ترکیه هم در این نشست گفت : ایالات متحده می گوید که تحریم های آمریکا در حال تلاش برای آسیب رساندن به اقتصاد ایران و کاهش نفوذ تهران در سوریه، عراق و منطقه است. آمریکا فشار به کشورها برای قطع ارتباط با ایران را از چین آغاز کرده است .
وی اظهار داشت : تحریم های ایران روی کشورهایی مانند چین که فعالیت های اقتصادی آنها بر موضوع انرژی متمرکز است هم تاثیر گذارخواهد بود.
یورلماز با بیان اینکه تحریم ایران روی اقتصاد ترکیه هم تاثیر خواهد گذاشت ، گفت که آنکارا با تحریم ایران مخالف است و اعلام کرده که به مقامت خود ادامه خواهد داد.
استاد دانشگاه بایزید ضمن اشاره به روابط حسنه تهران – آنکارا گفت که کشور من به نفت و گاز ایران نیاز شدیدی دارد و به همین جهت با هر گونه تحریم آن مخالف بوده و خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار