عضو هیئت علمی مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه مفاهیم پیشنویس لایحه به روشنی تعریف نشده است، گفت: ممکن است «پیشنویس لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری» به همین شکل و با این ابهامات و نواقص تصویب و وارد ساختار نظام رسانهای شود اما امکان دارد در عمل جواب ندهد.
به گزارش عطنا، نخستین نشست تخصصی «بررسی پیشنویس لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری» با حضور محمد سلطانیفر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ضیاییپرور، مدیر دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، مهدی محسنیانراد، استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، باقر انصاری، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، امیرعباس فتاحزاده، مدیرمسئول روزنامه سپید و هفتهنامه رسانه، محمدرضا راهچمنی، صاحب امتیاز روزنامه اسرار، شهره ماهیصفت، روزنامهنگار، سیدمحسن بنیهاشمی، عضو هیئت علمی مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما و مهدی اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوشنبه، ۲۰ فروردینماه در دفتر مطالعات برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
سیدمحسن بنیهاشمی، عضو هیئت علمی مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما در ابتدای سخنان خود گفت: اصناف و گروههای تخصصی نیاز به حمایت دارند، بنابراین وجود سازمانهای حمایتکننده ضروری است.
وی اظهار کرد: «پیشنویس لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری» جای کار بسیاری دارد تا به سطحی که مورد نیاز کشور است، برسد. نواقص و نقاط ضعف و ابهامهای زیادی در ابعاد مختلف این لایحه وجود دارد که نباید از آنها چشمپوشی کرد.
عضو هیئت علمی مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما، نقایص ساختاری «پیشنویس لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری» را اشکال در شکلبندی، ترکیببندی، ترتیب مادهها، اتصالات بندها و مادهها دانست و گفت: ابهامهای این پیشنویس نیز قابل توجه است، مثلا ابهام در مفهومهای «حمایت قانون» و «تصویب و پشتیبانی قانون» که مشخص نیست منظور کدام قانون و چه شکلی از قانون است.
بنیهاشمی از جمله نقایص دیگر این لایحه را نقایص ویرایشی و نگارشی عنوان کرد و گفت: اگر اصلاحها و رفت و برگشتهای این لایحه زیاد هم بوده باشد، کافی نبوده است.
رئیس اسبق دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما در ادامه گفت: سازمان نظام روزنامهنگاری قابل مقایسه با سازمان نظام پزشکی نیست؛ چرا که هر کدام از این سازمانها با توجه به تخصص خود اقتضائات خاص خودشان را میطلبند.
این استاد دانشگاه که سابقه سردبیری بخشهای خبری صدا و سیما را در کارنامه خود دارد در ادامه گفت: با توجه به اینکه سازمان نظام روزنامهنگاری علاوه بر کار در حوزه تخصصی رسانه با حوزههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم سروکار دارد و پراکندگی و گستره عرصه روزنامهنگاری و خبرنگاری زیاد است، اگر بخواهیم چنین سازمانی را راه اندازی کنیم باید وجوه مختلف را در نظر بگیریم.
این فعال رسانهای ساختار «پیشنویس لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری» را کاملا آزاد دانست و تشریح کرد: سازمان نظام روزنامهنگاری برای فراهم کردن آزادی مطبوعات، احقاق حقوق مخاطبان و مواردی از این دست شکل گرفته است اما تمرکز آن بر وزارت ارشاد است.
نویسنده طرح جامع اتاق خبر به مثابه اتاق فکر در ادامه گفت: ممکن است «پیشنویس لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری» به همین شکل و با این ابهامات و نواقص تصویب و وارد ساختار شود اما امکان دارد در عمل جواب ندهد.
وی افزود: بسیاری از نهادهایی که مدعی روزنامهنگاری و خبرنگاری هستند در این لایحه نه دیده شدهاند و نه اتصال لایحه با آنها تعریف شده است.
بنیهاشمی راجع به ابهامهای موجود در متن پیشنویس لایحه گفت: بسیاری از موارد باید روشن شود، مثلا غیردولتی بودن اگر به معنی پرهیز از سیاستزدگی و حزبگرایی باشد، فوق العاده است اما اگر به معنی پشت سر گذاشتن یک سری حوزههای است که میتواند آسیبزا باشد باید توضیح داده شود.
سیدمحسن بنیهاشمی، عضو هیئت علمی مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما در پایان به یکی دیگر از ابهامات «پیشنویس لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری» اشاره کرد و گفت: تقریباً اسناد بالادستی در این لایحه توضیح داده نشده است؛ مثلا گفته نشده که اگر احیانا موضوع تخلفی که این سازمان خود را موظف به رسیدگی از آن میداند امنیتی باشد باید چگونه و با چه ساز و کاری به آن رسیدگی شود.