۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۸۲۰۸۰
358011_606

دکتر سیدمحمد مهدی غمامی، استادیار دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد:  آنچه بدیهی است عدم التزام بانک مرکزی به تعهدات قانونی خود در قبال نظام پولی - بانکی کشور است که نه در دولت فعلی که در دولت‌های گذشته هم، چنین رویه‌ای را به‌وجود آورده و ماحصل آن تکرار حوادثی همانند مال‌باختن ناشی از مؤسسات مالی غیرمجاز یا مجاز غیرمنتظم، ورود بسیاری از شرکت‌های دولتی به عرصه سفته‌بازی و بازار پول، واسطه‌گری رانت‌آمیز برخی صرافی‌ها برای بانک مرکزی جهت فروش ارز در بازار، فروش بیت کوین در صرافی‌ها را رقم زده است. 


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه صبح نو، دکتر سیدمحمد مهدی غمامی، استادیار دانشگاه امام صادق (ع) در یادداشتی در این روزنامه با بیان مسئولیت بانک مرکزی در تنظیم و اجرای سیاست پولی و اعتباری، از این بانک برای عدم التزام به تعهدات قانونی‌اش انتقاد کرد و خواستار اتخاذ تمهیدات فوری برای این معضل شد. متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است.


بانک مرکزی در هر کشور مدافع و صیانت‌کننده پول ملی و منافع عمومی حاصل از آن برای همه افراد ملت است. این قاعده بدیهی را قانون پولی و بانکی کشور، بیش از چهل سال قبل (1351) به صراحت در بند «ب» ماده (10) بیان کرد که «هدف بانک مرکزی ایران حفظ ارزش پول و موازنه پرداخت‌ها و تسهیل مبادلات بازرگانی و کمک به رشد اقتصادی کشور است.» به این ترتیب مسئولیت قانونی بانک مرکزی پاسداشت از یک کالای عمومی باارزش در میان همه افراد ملت است که این تکلیف را باید براساس «مسئولیت تنظیم و اجرای سیاست پولی و اعتباری» برعهده گرفته و بر حسن اجرای آن سعی وافر داشته باشد.


 درواقع به همین دلیل است که قانونگذار در قبال این مسئولیت، اختیارات قابل توجهی از جمله بندهای ماده (11) قانون یاد شده را هم به بانک مرکزی داده است که با کمک آن اقدام به «تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و تعهد یا تضمین پرداخت‌های ارزی با تصویب شورای پول و اعتبار و همچنین نظارت بر معاملات‌ارزی» و «نظارت بر معاملات طلا و تنظیم مقررات مربوط» کند، ولی آنچه این روزها شاهد آن هستیم، «عدم اقدام» یا «عدم اقدام شایسته» در قبال کاهش پرشتاب پول ملی است.


 آنچه بدیهی است عدم التزام بانک مرکزی به تعهدات قانونی خود در قبال نظام پولی - بانکی کشور است که نه در دولت فعلی که در دولت‌های گذشته هم، چنین رویه‌ای را به‌وجود آورده و ماحصل آن تکرار حوادثی همانند مال‌باختن ناشی از مؤسسات مالی غیرمجاز یا مجاز غیرمنتظم، ورود بسیاری از شرکت‌های دولتی به عرصه سفته‌بازی و بازار پول، واسطه‌گری رانت‌آمیز برخی صرافی‌ها برای بانک مرکزی جهت فروش ارز در بازار، فروش بیت کوین در صرافی‌ها را رقم زده و هم اکنون که کمتر از یک ماه است که مهار کنترل ارز و طلا، سهواً یا عمداً از دست این مسوول قانونی خارج شده است.


پدیده‌ای دهشت‌بار که عکس العمل به آن با تأخیر و غیرقاطع بوده و در عمل یک ضداخلاق فراگیر را به‌وجود آورده است: «حرص برای خرید طلا و ارز».


بنابراین مسئولیت بانک مرکزی و مدیران آن محرز است، مسئولیتی که رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی بر آن صحه نهاده و ابراز می‌کند: «از بانک مرکزی هم انتظار داریم با تحرک و فعال‌تر بر بازار ارز مسلط شود چرا که این وضعیت به هیچ وجه مناسب نیست.» (20/1/1397)


 به هر حال آنچه پدید آمده مبین عدم ورود مقتضی بانک مرکزی به موضوع ارز و طلا، و به طور کلی اقدامات لازم در مورد نظام پولی - بانکی کشور است که باید هم در خصوص رفع این معضل در شرایط فعلی، تمهیدی عاجل که از جمله آن تغییر مدیران بی‌تعهد، بی‌تجربه و رانتی است اتخاذ شود و هم برای پیشگیری از اتفاقات مشابه، در خصوص اصلاح قانون پولی - بانکی کشور با محوریت اِعمال نظارت مؤثر بر بازار ارز و طلا از جمله توزیع آنها، ساماندهی صرافی‌ها و جلوگیری از به‌کارگیری هر روش تبعیض‌آمیز و رانت‌آلود در تعامل با آنها (با توجه به اظهارات سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس)، ممنوعیت سوءاستفاده از تغییرات قیمت ارز با تسعیر آن و پاسخگو کردن بانک مرکزی نسبت به وقایع مشابه اقدامی عاجل ترتیب داد.


 در غیر این‌صورت سیاهه‌ای باید تنظیم کرد از به باد دادن یک ماهه دستاوردهای مورد نظر دولت اعم از تثبیت نرخ ارز و ایجاد رشد اقتصادی مثبت که توسط بانک مرکزی و برخلاف ماده (10) قانون پولی و بانکی کشور، راجع به وظیفه این بانک جهت کمک به رشد اقتصادی کشور. البته برای رفع التهاب ارزی به‌وجود آمده، علاوه‌بر تیم اقتصادی دولت، سایر نهادها هم باید اقدامات جدی‌ای انجام دهند. در این راستا از یک سو مجلس باید با ارائه یک پیشنهاد قانونی کارآمد و جامع نسبت به همه جوانب موضوع، از اصلاح پراکنده و جزئی و موقت قانون خودداری کند و در هر صورت از اقدامات قانونی خود، ارزیابی پیشینی داشته باشد. همچنین قوه قضاییه به‌ویژه دادستان هم شایسته است وفق ماده (290) قانون آیین دادرسی کیفری، نسبت به اخلال در بازار ارز و طلا از طریق اعمال قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور (1369) بدون هیچ تسامحی، اهتمام جدی‌تری از خود به نمایش بگذارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار