۲۷ تير ۱۳۹۵ ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۴۰۶۱


دکتر محسن صالحی با اشاره به توازن نرخ تورم با کاهش سودهای بانکی، اظهار داشت: اگر این موضوع را با ادبیات اقتصادی بررسی کنیم، در هر اقتصادی نرخ سود واقعی باید در حالت مثبت باشد. یعنی اگر سپرده گذار پول خود را در بانک نگه داری کند باید، سود دریافتی آن بیشتر از نرخ تورم باشد.


به گزارش عطنا به نقل از برنامه «چشم انداز» از شبکه ی رادیویی گفت و گو؛ وی با اشاره به تعریف نرخ سود در کشورهای مختلف افزود: در بسیاری از کشورهایی که نظام اقتصادی رو به رشد و سرپایی دارند، هدف سیاست گذاری اقتصادی بر حفظ ارزش پول آن کشور استوار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر این که اولین هدف بانک‌های مرکزی باید حفظ ارزش پول ملی باشد، گفت: شبکه ی بانکی از طریق نرخ سود بانکی، و با حفظ قدرت خرید مردم سعی دارد تا این میزان را به میزانی بالاتر از نرخ تورم برساند.

وی با بیان این که ریشه ی نرخ سود در کشور تورم است، افزود: هرچه قدر که نرخ تورم بالاتر باشد، نرخ سودهای بانکی باید افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم باید حفظ شود.

دکتر محسن صالحی با اشاره به کاهش نرخ تورم و سود‌های بانکی در کشور، اظهار داشت: تورم کشور در طول سال‌ها از ۳۸ درصد به حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده و در حال حاضر تک رقمی شده است، بر همین اساس می‌بینیم که نرخ سودهای بانکی نیز کاهش و تقلیل پیدا کرده است.

وی همچنین در ادامه افزود: اقتصاد کشور ایران زمانی می‌تواند با کشورهای مطلوب اقتصادی مقایسه شود که از تورم متناسب با آن کشورها برخوردار باشد.

همچنین دراین گفتگو، دکتر وحید شقاقی، رئیس کمیته نظارت دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتند و با اشاره به دلایل کاهش یا افزایش سودهای بانکی در کشور، گفت: هر اقتصادی با تکیه بر سه مولفه ی ضروری کار خود را پیش می‌برد، به طوری که اگر یکی از مولفه‌ها حضور نداشته باشد اقتصاد ناشی از آن با مشکلاتی چون عدم تداوم رشد مواجه خواهد شد.

وی در ادامه با معرفی سه مولفه ی مهم اقتصاد تصریح کرد: نرخ بهینه ارز، تامین منابع مالی و نرخ سودهای بانکی مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در رشد و تداوم اقتصادی هر کشوری هستند.


رئیس کمیته نظارت دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت و تاثیر گذاری نرخ سودهای بانکی بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: در حال حاضر عمده ی کشورهای مهم دنیا از نرخ‌های بهره و سود تسهیلات بانکی بسیار پایینی برخوردار هستند؛ برای مثال در کشور ژاپن نرخ بهره در حالت منفی قرار دارد که بر این اساس نرخ‌های سود بانکی در ژاپن یک یا دو درصد بیشتر از نرخ سود سپرده‌های بانکی هستند.


وی همچنین در ادامه با اشاره به اقتصاد کشور‌های آلمان و هلند، گفت: نرخ سود سپرده در کشورهای آلمان و هلند صفر است، به طوری که سود سپرده‌های بانکی آن‌ها نیم تا یک درصد ارزیابی می‌شود.


دکتر وحید شقاقی در خصوص اقتصاد کشورهای همجوار و منطقه ای ایران، خاطر نشان کرد: کشورهایی مانند عربستان، قطر و کویت و … سود بانکی نزدیک به دو درصد دارند، در حالی که کشور ترکیه با سود بانکیِ نزدیک به ۷ و نیم درصد ااقتصاد خود را پیش می‌برد.


وی با اشاره به نرخ سود بانکی ۱۵ درصدی کشور ایران، گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی در ایران همواره بالای ۲۰ در صد تا ۲۷ درصد بوده است.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به ارتباط نرخ تورم با نرخ سودهای بانکی و نرخ تسهیلات بانک‌ها در ایران، خاطر نشان کرد: هر کدام از سه نرخ ذکر شده باید همواره در ارتباط یکدیگر و با هماهنگی کامل پیش بروند؛ به طوری که حداکثر تفاوت آن‌ها باید تا یک درصد باشد.


وی در خصوص فضای رقابتی اقتصاد ایران با سایر اقتصاد‌های دنیا، گفت: متاسفانه اقتصاد ایران اقتصاد بانک محور است و بدین ترتیب ۹۰ درصد تامین منابع مالی اقتصاد از طریق بانک صورت می‌گیرد، و کنار این بازار سرمایه و سایر حوزه‌های اقتصادی نقش چندانی در تامین منابع را ندارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار