۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۷۳۵۱۰
احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی

عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی ضمن معرفی سه عنصر توسعه مستقل، توسعه دموکراتیک و توسعه غیرسکولار که جزء اهداف انقلاب اسلامی بوده است، نقطه ضعف حال حاضر که جلوی پیشرفت و توسعه را گرفته است ضعف در روش‌ها دانست و گفت: این نقطه ضعف باعث تضعیف برخی از دستاوردهای این سه عنصر شده است.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «ظهور و سقوط» به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش به مناسبت انقلاب 1357 بهمن‌ماه با حضور دکتر احسان خاندوزی و دکتر فرشاد مومنی، اعضای هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال باز کردن هدف‌ها و الگوهای متفاوت در حوزه پیشرفت بود و در واقع مردم و جامعه دست به دست هم برای انقلاب تلاش کردند، از سه عنصر در این مسیر سخن گفت و اظهار کرد: یک عنصر این است که می‌خواستیم یک توسعه توأم با استقلال سیاسی و اقتصادی را تجربه کنیم، توسعه مستقل به معنای توسعه منزوی نیست، اکثریت تجارب ثبت شده در توسعه‌یافتگی موفق کشورهایی بودند که از حوزه استقلال و نگاه به منافع خود و بیرون آمدن از زیر سرسپردگی نسبت به قدرت‌های دیگر برای نقش اقتصادی و سیاسی خود طرح ریختند.


وی افزود: دومین عنصر سازگاری توسعه با ارزش‌های دینی و فرهنگی یک جامعه مسلمان است، توسعه‌ای که از ارزش‌های مردمان خود بیگانه است گاهی غیر واقعی است و دوام نمی‌آورد.


خاندوزی ادامه داد: نکته سوم اینکه قرار بود توسعه‌ای با ویژگی مردم‌سالاری و برخواسته از بنیان‌های یک نظم مردم‌سالارانه را تجربه کنیم، اما به نظر می‌رسد که مدل پیشرفت اقتصادی که در سال‌های قبل از انقلاب وجود داشت از این عنصر تهی شده بود و روش پیشرفت اقتصادی و هیئت مسئول غیرمردمی بودن را انتخاب کردند.



از روش‌ها غفلت کرده‌ایم



عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی با توجه به سال‌های اول بعد از انقلاب گفت: تلاش‌های اولیه به صورت محسوس مبتنی بر این سه عنصر بوده است، تا در شیوه اداره کشور به سمت توسعه مستقل، توسعه دموکراتیک و توسعه غیرسکولار پیش‌رویم، آستانه بلوغ سیاست‌گذاران ما بعد از دهه‌های دوم وسوم بعد از انقلاب تنزل پیدا کرد.


وی در کنار این سه هدف غفلت از روش را یک نقطه ضعف جدی معرفی کرد و گفت: این نقطه ضعف باعث شد که بخشی از دستاوردهای سه گانه مذکور در کشور ایران به مرور تضعیف شود، هدف‌های متفاوت را پیش‌روی نظام سیاسی کشور قرار دادیم اما از چگونگی و روش تحقق آن اهداف غفلت کرده‌ایم.


این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه با توجه به پیچیدگی یک نظام اجتماعی باید در آن ظرافت‌های زیادی را ذکر کنیم و مقدمات زیادی را در آن ببینیم، گفت: باید ببینیم چه منافع، مهارت‌ها و توانمندی‌هایی را می‌توانیم برای این جامعه کار کنیم، در خصوص جزئیات تحقق اهداف خود در سال‌های گذشته کم فکر کرده‌ایم و کار کمی انجام شده است و همین ساده‌انگاری باعث شد که در بسیاری از موارد نه تنها به اهداف نرسیم بلکه مسیر خلاف آن را در عمل محقق کنیم.


خاندوزی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد از روش غفلت کرده‌ایم و روش‌های بسیار ناپخته را به کار گرفته‌ایم، افزود: ما روش‌هایی را که به نتیجه نمی‌رسد اصلاح نکرده‌ایم، نظام سرمایه‌داری به رغم تمام مشکلات خود در قرن بیستم از یک مزیت بالا برخوردار بود. در این نظام متدهای خودتصحیح‌گری وجود داشت و ایجاد یک بحران کوچک قبل از بزرگ شدن آن به فرصتی برای برخی اصلاحات تبدیل شد.


وی افزود: برای تضمین بقا و پایداری انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن باید به انقلاب در روش و هدف بازگردیم که 39 سال قبل انجام شد، که در این راه قبل از هدف‌گذاری باید به فکر پالایش روش‌های رسیدن به اهداف اصلی انقلاب باشیم.


استاد برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان اظهار کرد: نقطه ضعف ما که پالایش روش‌ها است، می‌تواند موضوع گفت‌وگوهای متنوع در هر بخش از سیاست‌های تولیدی قرار گیرد و «22 بهمن‌»های آینده باید به جای گرامی‌داشت‌های شعاری و سطحی به حل این مسائل معطوف شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار