۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۰:۴۶
کد خبر: ۱۷۳۰۲۰
ماندانا تیشه‌یار، سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه پروژه بین‌المللی‌سازی در دانشگاه‌ها نیاز به پشتوانه دارد گفت: برای جذب اسپانسرها باید ایده‌ها را شناسایی و با استفاده از برنامه‌های استراتژی خود از آنها برای جذب اسپانسر استفاده کنیم؛ 6 دانشگاه فردوسی مشهد، سیستان، شیراز، شهیدچمران اهواز، کردستان و دانشگاه علامه‌طباطبائی توانستند برای پروژه «بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران» 1 میلیون یورو از اتحادیه اروپایی جذب کنند.


به گزارش خبرنگار عطنا، همایش ملی «بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران»، چهارشنبه، ۱۸ بهمن با سخنرانی دکتر ماندانا تیشه‌یار، مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی با موضوع «جذب سرمایه و مدیریت پروژه‌های بین‌الملل» در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه برگزار شد.


ماندانا تیشه‌یار، مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی در ابتدای همایش با اشاره به جذب سرمایه در پروژه‌های علمی گفت: ما درگیر فرایندی هستیم که کمک‌های داوطلبانه نقدی و غیر‌نقدی از شرکت‌ها، افراد، نهادهای خیریه، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی را جذب کنیم تا پشتوانه‌ای برای پروژه‌های علمی داشته باشیم.


وی با استناد به سخن سعدی در گلستان«دانشمندان را زر بده تا بیشتر بخوانند و زهاد را هیچ نده تا زاهد بمانند» گفت: در کشور ایران متاسفانه بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری کم‌ شده است در صورتی که ما نیاز به پشتوانه داریم.


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی با مطرح کردن این سوال که چرا باید بودجه برای تحقیق و آموزش در نظر گرفته شود؟ اظهار کرد: بهترین سرمایه‌گذاری برای آینده آموزش است، برای رشد یک جامعه در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی بخش آموزش باید پشتیبانی شود.


تیشه‌یار افزود: برای جذب سرمایه باید کالایی برای فروش نیز داشته باشیم و آنچه که یک دانشگاه می‌تواند به فروش برساند ایده و پروژه پژوهشی است.


وی هنر دفاتر بین‌الملل را شناسایی استادان و دانشجویان دانشگاه، ایده‌های آنها، چگونگی تبدیل ایده به سرمایه و چگونگی به فروش رساندن ایده‌ها، معرفی کرد و گفت: یکی از نقاط ضعف این است که تک تک دانشکده‌ها، گروه‌ها و اساتید را نمی‌شناسیم.


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه بیان کرد: وقتی ایده و پروژه‌ها شناسایی شد باید به مشتریان در سطح بین‌الملل و شناخت روندهای موجود نیز توجه کرد.


تیشه‌یار با اشاره به روندهای موجود تصریح کرد: اگر از بازارهای علم و فناوری و دانش در دنیا شناخت کافی نداشته باشیم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.


وی برای رسیدن به هدف در کنار رقبا استفاده از یک استراتژی مناسب را پیشنهاد کرد و افزود: اینها یک گردش کاری است که دفاتر بین‌الملل باید برای خود تعریف کنند.



اسپانسرها باید شناسایی شوند



مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی برای پیشرفت دانشگاه‌ها چندین گام را معرفی کرد و گفت: باید سیاست‌های بین‌المللی‌سازی را در کشور و دانشگاه‌ها تعریف کنیم تا بتوانیم بخش‌های کلان را تجزیه و تحلیل، معیارها و سیاست‌های جذب سرمایه را مشخص و قوانین و مقررات مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی شناسایی کنیم، در تجزیه و تحلیل در بخش خرد نیز باید با اساتید که مقالات، نشریات و پروژه‌های بین‌المللی را رصد می‌کنند در ارتباط باشیم و همچنین با شبکه‌ها و نهادهای بین‌المللی پیوند برقرار کنیم.


تیشه‌یار افزود: یک کارشناس و استاد باید در نظر گرفته شود تا در یک پایگاه پروژه‌های بین‌المللی مانند کامستک، اتحادیه‌ دانشگاه‌های جهان را شناسایی کند و بداند که چه پروژه‌هایی باید ذیل چه چیزی جلو رود.


وی با اشاره به اینکه باید در دفاتر بین‌الملل خود اسپانسرها را نیز شناسایی کنیم، اظهار کرد: در بسیاری از همایش‌های بین‌المللی که برگزار می‌شود، اسپانسر محدودی را جذب می‌کنیم و اغلب سرمایه از سمت دانشگاه می‌رسد.


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: باید بتوانیم پروژه‌ها و ایده‌ها را به درخواست اسپانسرها ربط دهیم، پلی میان ایده‌ها و اسپانسرها ایجاد کنیم که اینکار به علم و دانش بسیاری نیاز دارد.


تیشه‌یار در ادامه انتخاب یک عنوان خوب، الویت‌های منطقه‌ای، متغیرهای دانشگاهی مانند مهارت‌ و دانش را برخی متغیرهای انتخاب سوژه دانست و  درباره متغیر مهارت و دانش دانشگاهی گفت: مهارت در جستجو، شبکه سازی، لابی‌کردن با دیگران، بازاریابی کردن را دانشجو انجام می‌دهد و استاد از دانش خود برای پیشنهاد موضوع استفاده می‌کند.


وی فازهای طراحی پروژه را تفکر کردن و رسیدن به یک تشخیص، برنامه‌ریزی و تدوین یک طرح، اجرا طرح و در نهایت بازبینی و ارزیابی معرفی کرد و در ادامه به یک جدول که برای اغلب پروژه‌ها باید پر شود اشاره کرد و گزینه‌های آن را معرفی کرد: هدف تولید، اهداف کلی، برون‌دادها، دستاوردها و فعالیت‌ها، شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی.


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره هدف کلی اعلام کرد: منظور نتایج کلی که پروژه می‌خواهد به آن بپردازد است و اینکه هدف کلی باید اثر بلندمدت داشته باشد، مرتبط با الویت‌ها و موضوع پروژه باشد و در مقابل اهداف جزئی محدودیت زمانی ، تاثیر میان‌مدت و نتیجه مستقیم در پروژه دارد و بر اساس الویت‌های ملی و منطقه‌ای است.


تیشه‌یار مبهم بودن پروژه ، جزئی نوشتن هدف کلی، زیاد نوشتن اهداف کلی، انتخاب هدفی که با سوژه پروژه همخوانی ندارد، برنامه‌ریزی نکردن برای برطرف کردن ریسک‌ها برخی از مشکلات هدف عنوان کرد.


وی مهم‌ترین مسئله در شاخص‌ها و میدان‌های ارزیابی را وجود یک نفر برای سنجش رسیدن به هدف خواند و افزود: برای ارزیابی یک وسیله و ابزار نیز نیاز است مثلا آمارسنجی، تهیه گزارش، مصاحبه و... .



وجود یک شریک اروپایی الزامی است


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه درباره برنامه «ارسموس پلاس» که بیش از 14 یورو برای پژوهش‌های مشترک سرمایه‌گذاری کرده است صحبت کرد و 4 حوزه اصلی آن را آموزش، پژوهش، جوانان و ورزش معرفی کرد و گفت: 6 دانشگاه ایرانی فردوسی مشهد، سیستان، شیراز، شهید چمران اهواز، کردستان و دانشگاه علامه‌طباطبائی توانستند برای پروژه خود تحت عنوان« بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران» 1 میلیون یورو از اتحادیه اروپایی جذب کنند.


تیشه‌یار درباره مراحل ثبت دانشگاه در ارسموس پلاس گفت: در ابتدا باید ثبت‌نام صورت گیرد که یک کد شناسایی به دانشگاه تعلق می‌گیرد، یعنی دانشگاه در بانک اطلاعات برنامه ارسموس پلاس ثبت می‌شود، سپس ارزیابی صورت می‌گیرد تا صلاحیت دانشگاه و کشور درخواست کننده سنجیده شود.


وی ادامه داد: هر سال در اوایل اکتبر پروژه‌ها و الویت‌های آن سال اعلام می‌شود، کار باید با کنسرسیوم انجام شود و حتما باید یک شریک اروپایی داشته باشید.


مدیر بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی در پاسخ به سوالاتی درباره دستاوردهای شرکت در ارسموس پلاس گفت: کارگاه‌های مختلف درباره سوژه‌های مختلف مانند تفاوت بین‌المللی‌شدن و جهانی‌شدن، شبکه‌سازی و... راه‌اندازی شده است، کتاب به نام‌های کتابچه راهنما اداره دفاتر بین‌الملل در حال آماده‌سازی است که کارشناسان هر 6 دانشگاه در حال نوشتن این مقالات هستند، کتاب معادل‌سازی دروس و رشته نیز در حال برنامه‌ریزی است.


وی در نهایت به جمع بندی همایش پرداخت و چندین پیشنهاد مطرح شده را بیان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری پیشنهاد تشکیل یک کارگروه را ارائه دادند، دانشگاه یزد و مراغه بر شبکه سازی تاکید کردند.


تیشه‌یار در پایان ادامه دادن همایش‌های ملی و ایجاد یک شبکه ملی همکاری‌های بین‌المللی، جمع‌آوری ایده‌ها و دعوت یکدیگر به مشارکت و فرستادن یک نامه از طرف مدیران بین‌الملل دانشگاه‌های کشور به آقای دکتر ظریف برای نشان دادن اهمیت دیپلماسی علمی و نقش دانشگاه‌ها در پیشبرد دیپلماسی علمی را پیشنهاد داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار