در يك سال گذشته ما شاهد بودهايم كه گردشگران بيشتري نسبت به گذشته به ايران آمدهاند و اين موضوع برميگردد به تاثير رسانههاي بينالمللي. چند وقتي ميشود كه ما در شهرهاي مختلف تعداد بيشتري گردشگر خارجي ميبينيم، كه اين موضوع خودش يك رونق اقتصادي را به همراه ميآورد به اضافه اينكه يك نوع گردشگري اقتصادي هم ميشود اسمش را گذاشت.
به گزارش عطنا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه، دکتر محمدمهدی فرقانی یادداشتی درباره تاثیر رسانهها در گردشگری در روزنامه اعتماد نوشته است که متن آن در پی میآید:
واقعيت اين است كه اگر قرار است، افكار عمومي بينالمللي تصوير خودش را از كشورهاي مختلف از طريق رسانهها دريافت كند كه ميكند و معتقديم كه مردم دنيا، كشورها و ملتها را آنگونه ميشناسند كه رسانهها آن كشور و ملت را معرفي ميكنند، پس در نتيجه زماني كه تصوير مثبتي از كشور ما در رسانههاي بينالمللي نمايش داده شود طبيعتا گردشگران زيادي به ايران سفر ميكنند.
زماني كه در رسانههاي بينالمللي ايران را كشوري با ثبات، آرام و داراي رونق اقتصادي و امنيت معرفي كنند و از طرفي روي ميراث فرهنگي، طبيعي و گردشگري ايران تبليغات صورت بگيرد، قاعدتا ميتواند در سفر گردشگران به ايران تاثيرگذار باشد.
آن هم در شرايطي كه بسياري از كشورهاي جهان كه در گذشته گردشگرپذير بودند و حالا به دلايل ناامني، بحران و حملات تروريستي كمتر ميتوانند ميزبان مناسبي براي گردشگران باشند، اين اميدواري وجود دارد كه گردشگران به ايران بيايند. اما در يك سال گذشته ما شاهد بودهايم كه گردشگران بيشتري نسبت به گذشته به ايران آمدهاند و اين موضوع برميگردد به تاثير رسانههاي بينالمللي.
حالا چند وقتي ميشود كه ما در شهرهاي مختلف تعداد بيشتري گردشگر خارجي ميبينيم، كه اين موضوع خودش يك رونق اقتصادي را به همراه ميآورد به اضافه اينكه يك نوع گردشگري اقتصادي هم ميشود اسمش را گذاشت و آن سرمايهگذاراني هستند كه براي ارزيابي زمينههاي سرمايهگذاري به ايران ميآيند و ميتوانند با مشاهده وضعيت ايران و شرايط ثبات و امنيت و اشتياقي كه براي رونق اقتصادي وجود دارد، تشويق شوند كه سرمايهگذاري بيشتري در ايران داشته باشند.
در اين ميان تبليغات مردم در شبكههاي اجتماعي در مورد جاذبههاي گردشگري كشورمان در جذب گردشگران خارجي و به خصوص نسل جوان حتما تاثيرگذار است.