۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۴۵۷۴۹
hamayesh-amuzesh-pezhoohesh-eghtesad-21

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یک نگاه ساده وجود دارد که می‌گوید اقتصاد اسلامی اگر می‌توانست کاری کند در این چند دهه پس از انقلاب کرده بود اما اگر به درستی نگاه کنیم هنوز ما به یک نظام فکری اقتصاد اسلامی نرسیده‌ایم.


به گزارش عطنا به نقل از ایکنا، فارس نوشت: مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مبانی و مدل‌های اقتصادی با حضور مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبائی، مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات مدل‌های اقتصادی و جمعی از اساتید و دانش پژوهان علم اقتصاد برگزار شد.

در این مراسم مسعود درخشان ضمن اعلام مسرت از برگزاری چنین دوره‌هایی، گفت: تمثال شهدا را می‌بینیم و خجل می‌شویم که چرا هنوز وضع بانک‌ها این است، چرا وضعیت فقر اینگونه است، چرا شکاف طبقاتی اینگونه است، پس باید کاری جدی را شروع کنیم.

وی افزود: یک نگاه ساده وجود دارد که می‌گوید اقتصاد اسلامی اگر می‌توانست کاری کند در این چند دهه پس از انقلاب کرده بود و با همین استدلال برای می‌گویند برویم ببینیم دنیا چگونه پیشرفت کرده است ما  هم همان راه را برویم اما اگر به درستی نگاه کنیم هنوز ما به یک نظام فکری اقتصاد اسلامی نرسیده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای بنده نقل شده است که در داستان برجام ۳ هزار نفر از متفکرین غربی مشغول کار بودند این یعنی ما با یک نظام فکری مواجه هستیم که دارند با فکر حرکت می‌کنند.

درخشان افزود: روزگاری در جنگ‌ها از بمب‌های آدم کش استفاده می‎‌کردند اما دیگر بمبی برای نابودی کشوری احتیاج نیست در حال حاظر بمب‌ها فکری شده‌اند، ما با بمب‌های فکری مواجه هستیم که اگر برای مقابله با آن کاری نکنیم متضرر خواهیم شد.

وی برای موضوع بمب‌های فکری شرکت رسانه‌ای BBC را مثال زد و گفت: تصور کنید همین شبکه انگلیسی اگر نبود تمام مختصات جهان تغیییر می‌کرد، ببینید این شبکه چگونه در افکار عمومی نقش بازی می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در حال یک مبارزه بزرگ علمی هستیم که اهداف آن ساده است ولی راه بسیار سخت است، اقتصاد دانان در این راه سخت باید یک جهان‌بینی داشته باشند که بدون جهان‌بینی حرکت در این مسیر غیر ممکن است.

درخشان تصریح کرد: جهان بینی ما قرآن است، باید به قرآن و آیات آن اهتمام بیشتری داشته باشیم یا همین کتاب اقتصادنا من هنوز این کتاب را با وجودی که نزدیک به ۶۰ سال از انتشارش می‌گذرد معتبر می‌دانم.

وی با اشاره به سخنان رهبری، گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر دیگر از اقتصاد اسلامی صحبت نمی‌کنند بلکه حالا حرف از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است، این یعنی ایشان به این موضوع جهت کاربردی داده‌اند و به نظر باید در این مسیر حرکت کرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: صنعت، فناوری و نقشه راه آینده اقتصاد جزو مهم‌ترین مسائل است که باید با دغدغه به این موضوعات وارد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار