۲۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۴۴۹۹۱
pejohan

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: تاکنون دولت‌ها همواره با بهانه‌های مختلف به خودروسازی ایران باج داده‌اند، در حالی که طی چهار دهه گذشته، هیچ پیشرفتی در این صنعت نداشته‌ایم. اگر به کارنامه خودروسازان و حمایت‌هایی که آشکار و نهان از دولت برای روی پا ایستادن خود گرفته‌اند، توجه داشته باشیم می‌بینیم، دست خودروسازان پیش دولت دراز بوده است.





به گزارش عطنا، دکتر جمشید پژویان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه جام جم نسبت به وضعیت خودروسازی در ایران انتقاد کرده است که در ادامه می‌خوانیم؛


تاکنون دولت‌ها همواره با بهانه‌های مختلف به خودروسازی ایران باج داده‌اند، در حالی که طی چهار دهه گذشته، هیچ پیشرفتی در این صنعت نداشته‌ایم. اگر به کارنامه خودروسازان و حمایت‌هایی که آشکار و نهان از دولت برای روی پا ایستادن خود گرفته‌اند، توجه داشته باشیم می‌بینیم، دست خودروسازان پیش دولت دراز بوده است.


بهتر است واقعیت را قبول کنیم و اجازه دهیم، تولیدکننده‌ای که نمی‌تواند خود را اداره کند،‌ تعطیل شود و نگران عواقب آن نباشیم چون قطعا این اتفاق برای اقتصاد کم‌هزینه‌تر است، نه این که دائم از منابع و بیت‌المال برای تأمین منابع مالی بدون توجیه خود استفاده کند. مگر نه این که منابع مالی برای کارگاهی که چند دهه است مشغول فعالیت بوده فقط برای نوسازی یا طرح‌های توسعه‌ای موردنیاز است؟ آیا خودروسازان کار خاصی در زمینه بهینه‌سازی یا بهره‌وری انجام داده‌اند که همواره کمبود منابع دارند و به دنبال دریافت منابع دولتی و ارزان‌قیمت هستند؟


قطعا نمی‌توانیم از خودروسازان ایران انتظار داشته باشیم، یک‌شبه راه را اصلاح کنند و بهره‌ور باشند اما نکته قابل توجه این است که تاکنون به دلیل نداشتن نقشه راه دقیق در صنعت خودروسازی همواره منابع موجود را هدر داده‌ایم و دستاوردی جز از بین رفتن حقوق مصرف‌کنندگان نداشته‌ایم و شاهد مثال آن هم این نکته که کره‌ای‌ها روزگاری برای توسعه صنعت خودروسازی خود از صنایع خودروسازی ایران بازدید کردند، اما اکنون فاصله این کشور با ایران چقدر است؟


امروز باید از خودمان بپرسیم آیا واقعا ایران خودروسازی می‌خواهد؟ آیا واقعا می‌تواند در این زمینه مزیت رقابتی داشته باشد؟ پاسخ این سؤال‌ها بسیار مهم است چون دولت تا ابد نمی‌تواند با استفاده از درآمدهای نفتی خود برای فروش محصولات بی‌کیفیت خودرویی ایران میان خریداران داخلی انگیزه ایجاد کند و خارجی‌ها هم تکلیفشان روشن است.


حمایت‌های صورت گرفته از صنعت خودرو باید حساب‌شده باشد. در همه دورانی که تولید انبوه با شکل جدید آغاز شد، دولت با حمایت تعرفه‌ای و در برخی مواقع حمایت اعتباری تلاش کرده، صنعت خودرو را سرپا نگه دارد. این موضوع در حالی است که خودروسازان کشور وابسته شده‌اند و توان لازم برای تولید رقابت‌پذیر و صادرات محور را ندارند، به صورتی که با کوچک‌ترین تغییر نرخ ارز خودرو گران می‌شود. این نشانه وابستگی و حاصل سیاست‌های اشتباه قبل است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار