۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۳۸۶۴۲
asadi

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی: استراتژي اروپا و آمريکا يکسان است اما تاکتيک ها تغيير مي کند.


به گزارش عطنا، دکتر عباس اسدي، استاد روزنامه‌نگاری در گفت‌وگو با  آريا در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: گزارش آژانس در ارتباط با پايبندي ايران به تعهدات برجام دو پهلو بود و به نوعي تاييد اظهارات نيکي هيلي است که اظهار داشت آژانس بايد از سايت هاي نظامي ايران بازديد کند. اگر چه در گزارش آژانس اعلام شد که ايران تخطي نکرده اما آمانو تلويحا صحبت هاي دولت آمريکا را مطرح کرد و گفت در صورت لزوم از سايت هاي نظامي ايران بايد بازديد کرد.


رئيس جمهور فرانسه نيز اعلام کرده است در سال 2025 شرايطي ايجاد کنيم که موضوع بازديد از سايت هاي نظامي ايران را در متن برجام بگنجانيم؛ بنابراين نبايد تصور کنيم گزارش آژانس مثبت بوده است.


اين کارشناس روابط بين الملل در ادامه افزود: ترامپ به دنبال تحريک ايران است تا واکنش ايران موجب نقض برجام شود و دست آمريکا را براي بازگرداندن تحريمها باز کند البته ايران هم محتاطانه رفتار مي کند تا بهانه اي دست آمريکا ندهد. آمريکايي ها اعلام کرده اند هر اقدامي لازم است، انجام مي دهند تا ايران را ناقض برجام نشان دهند. ترامپ موضع قابل اتکايي ندارد و ضد و نقيض صحبت مي کند و يک فرد غير قابل پيش بيني است و داراي ثبات نيست که بتوان به آن اعتماد کرد. دولت آمريکا به دنبال آن است که در گزارش خود به کنگره در 15 اکتبر نظر منفي عليه ايران جمع کند تا اعلام نمايد که ايران تخطي کرده و حاضر نيست برجام را عملياتي کند. آمريکا با فشارهاي رسانه اي بر ايران راهبرد خود را پيش مي برد؛ اين در حالي است که آمريکا بسياري از تعهدات برجام را نقض کرده و گام هاي منفي عليه ايران برداشته است و در واقع با اقدامات خود روح و متن برجام از بين رفته، اما ايران تلاش مي کند بهانه دست آمريکا ندهد.


وي در ارتباط با مواضع اروپايي ها در خصوص برجام گفت: اروپايي ها از اظهارات ترامپ نگران هستند و به اين نتيجه رسيده اند که رئيس جمهور امريکا فرد معقولي نيست و نمي توان به وي اعتماد کرد. اروپايي ها حداقل در ظاهر تلاش مي کنند استقلال خود را نشان دهند اما نبايد فراموش کنيم منافع اروپا و آمريکا به يکديگر گره خورده است. اتحاديه اروپا و آمريکا داراي نقاط مشترک هستند و از حکومت ايران ناراضي و هر بار موضوعات غير برجامي مانند نقض حقوق بشر و بحث موشکي را مطرح مي کنند لذا نبايد به اروپا دل بست که به نفع ايران کار مي کند. اگر در حمايت از ايران مواضعي اتخاذ مي کنند به دليل آن است که دروازه ايران بر روي شرکت هاي اروپايي باز شده و در بازار ايران منافعي دارند؛ لذا به خاطر اين منافع موضعي اتخاذ مي کنند که با موضع آمريکا متناقض است. البته اين مواضع به اين معنا نيست که اروپا منافع ايران را تامين مي کند ديديم که انگليس و فرانسه در سازمان ملل عليه ايران موضع گرفتند و در بحران روسيه نيز مواضع ضد ايراني دارند. استراتژي اروپا و آمريکا يکسان است اما تاکتيک ها تغيير مي کند.


دکتر اسدي در خصوص امکان رايزني پوتين با دولت ترامپ در ارتباط با موضوع برجام گفت:آمريکا، روسيه را متهم به دخالت در انتخابات خود کرده است و روسيه و چين در قبال بحران کره شمالي نسبت به مواضع ترامپ اختلاف نظر دارند. آمريکا، کره شمالي را تهديد به حمله کرده در حالي که روسيه از کره شمالي دفاع مي کند و معتقد است بحران شبه جزيره کره بايد به صورت ديپلماتيک حل شود. داعش نيز در حال شکست است و احتمال دارد داعش از سوريه و عراق به طرف قفقاز برود که خطري براي روسيه است. لذا در رايزني پوتين با ترامپ در خصوص برجام، روسيه منافع خود را تامين مي کند؛ جاهايي مذاکره مي کنند و درمواردي هم اختلاف پيدا مي کنند اما درنهايت سياست هاي راهبردي ايران و روسيه محکم تر از آن است که ترامپ، پوتين را در مقابل ايران قرار دهد و در برخي موارد ممکن است تاکتيک ها را تغيير دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار