۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۳۱۸۴۲
pajooyan

استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها نیاز به یک برنامه و سیاست‌گذاری داردکه به وسیله متخصصان و اقتصاددان انجام شود؛ تا زمانی که مردم به این صورت پول می‌گیرند، نمی‌توان مشکلات کلان اقتصادی را حل کرد.


به گزارش عطنا به نقل از خبرآنلاین، جمشید پژویان با اشاره به سایه سنگین یارانه‌ها روی اقتصاد کشور، اظهار داشت: اصلا قرار نبوده که از ابتدا یارانه نقدی به مردم بدهند؛ یک چنین چیزی یک مساله ناباورانه و غیرقابل قبول در دنیا است.


وی با بیان این‌که در هیچ‌کجای دنیا به کل مردم سر ماه یک مبلغی را نمی‌دهند، افزود: حالا شاید در کشورهای کوچک که درآمد نفتی‌شان 3، 4 برابر ایران است، در این رابطه کارهایی می‌کنند، ولی در چارچوب اقتصاد ایران، یعنی اقتصادی که 70 میلیون متقاضی یارانه دارد و دارای منابع و امکانات فراوان است، این نوع تصمیم‌گیری و سیاست‌های مدیریتی اقتصادی در طول سال‌های گذشته غلط بوده است.


پژویان با اشاره به اتخاذ سیاست پرداخت یارانه‌های نقدی در دولت احمدی‌نژاد، تصریح کرد: نتیجه این‌گونه سیاست‌ها به این‌جا رسیده که ما امروز در جایی قرار گرفتیم که اصلا محق آن نیستیم. ما به جایی رسیدیم که به مردم یارانه و پول می‌دهیم. آخر سر برای چه یارانه می‌دهیم؟


استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی عنوان کرد: اصل نظریه‌ای که هدفمند کردن یارانه‌ها را مطرح کرد، این بود که باید اصلاح ساختاری اقتصادی صورت گیرد و قیمت‌های نسبی اصلاح شود.


پژویان ادامه داد: در واقع بسیاری از اقلام مثل نفت، گاز و... قابل صادرات بودند، اما قیمت‌شان پایین بود و به همین دلیل مصرف‌شان در کشور افزایش یافته بود. حالا این‌که ما این اقلام را با قیمت‌های پایین می‌دهیم، به عبارتی داریم یارانه به کسانی می‌دهیم که بیشترین استفاده از این کالاها را دارند.


وی گفت: این در شرایطی است که بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار شد یک پولی به مردم برای جبران این افزایش قیمت‌ها داده شود. کاری ندارم به این‌که این کار درست بود یا غلط، ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که مادام‌العمر ادامه پیدا کند.



ایجاد ساختار باثبات اقتصادی


پژویان افزود: مساله اساسی این است که برای حمایت مردم به یک ساختار اقتصادی باثبات و یک سازمان تامین اجتماعی باثبات نیاز است. در واقع به یک سازمان تامین اجتماعی‌ای نیاز است که بخواهد تمام پوشش حمایتی را برای مردمی که نیازمند هستند، فراهم کند؛ مثل همه جای دنیا.


وی بیان کرد: شما اگر به این سیستم‌ها در کشورهای دیگر سر بزنید، می‌بینید سازمان تامین اجتماعی با سازوکاری که دارد، از کسانی که صدمه می‌بینند و بیکار می‌شوند و نیازمند هستند، حمایت می‌کنند. اما سازمان تامین‌اجتماعی ما چنین رویکردی را ندارد و به سیستم حمایتی توجه ندارد. در نتیجه شرایط این‌گونه می‌شود که دولت مجبور است ماهانه میلیاردها تومان پول خرج کند.


پژویان با تاکید بر این‌که دولت دوازدهم باید در رابطه با پرداخت یارانه‌های نقدی سیاست را تغییر دهد، تصریح کرد: مگر این شرایط را می‌شود ادامه داد؟ کدام کشور در دنیا وجود دارد که به تمام مردم بخواهد ماهانه مبلغی را بدهد؟ این اصلا در کجای دنیا قابل قبول است؟ تحت چه نظریه اقتصادی می‌توان یک چنین چیزی را پذیرفت؟


وی با تاکید بر این‌که مدیریت اقتصادی دولت در این‌جا اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: من قبلا گفته‌ام که باید یک سیستم نظام تامین اجتماعی برقرار شود.


این استاد اقتصاد با بیان این‌که اقتصاد کشور را می‌شود به راحتی با یک برنامه اقتصادی درست نجات داد، متذکر شد: اصلا ادامه روند پرداخت یارانه‌ها امکان ندارد. اگر این روند ادامه پیدا کند، باید با تورم آن را اصلاح کنید؟ چطور می‌شود این کار را کرد؟ این مشکل قبلی بوده است.


وی ادامه داد: دولت ناتوان است از این‌که یارانه را روی مواد غذایی و... بدهد؛ در صورتی که همچنان تورم بالا می‌رود و ارزش یک مرغی که یارانه‌بگیر می‌خرید، تبدیل به یک ران مرغ و حتی کمتر می‌شود.


پژویان خاطرنشان کرد: اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها نیازمند به یک برنامه و سیاست‌گذاری است که به وسیله متخصصان و اقتصاددانان انجام شود. تا زمانی که مردم به این صورت پول می‌گیرند، نمی‌توان مشکلات کلان اقتصادی را حل کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار