۰۴ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۲۹۹۰۰
mehdi Pazuki

پازوکی گفت: دولت روحانی در کاهش تورم موفق عمل کرده است، اما برای رفع مشکلات اقتصادی نیاز به حضور افراد شایسته‌تر در مدیریت اقتصادی وجود دارد. دولت آینده باید در رأس سه نهاد مهم وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی افرادی قرار دهد که از دانش بالایی برخوردار باشند و بتوانند به‌خوبی اوضاع را مدیریت کنند.


به گزارش عطنا، مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبائی یادداشتی درباره کابینه دولت جدید روحانی نوشت و با تاکید بر اهمیت موضوعات اقتصادی دغدغه‌های مدیریتی-اقتصادی خود را مطرح کرد. این یادداشت که در روزنامه آرمان امروز منتشر شده به شرح زیر است:


بعد از در قدرت قرار گرفتن‌ روحانی و بررسی‌های صدروزه توسط دولت یازدهم، مشخص شد که بی‌‌ثباتی و بی‌انضباطی اقتصاد ایران را فراگرفته است. این بی‌‌انضباطی در سه حوزه پولی، اداری و اقتصادی محرز بود.


بی‌انضباطی پولی موجب ضعف در سیستم بانکی‌ کشور و بی‌انضباطی اداری‌، ضعف سیستم اداری کشور را مشخص کرده ‌بود، طوری‌که به‌جای نیروهای‌ کارآمد و توانمند، اشخاص ضعیف و با دانش کم، به صرف داشتن رابطه در پست‌های مختلف قرار گرفته بودند. منظور از بی‌انضباطی مالی، بی‌انضباطی در بودجه‌نویسی است.


دولت‌های نهم و دهم، به حوزه‌هایی که نباید پول می‌دادند، پول دادند و هر روز هزینه جاری ‌کشور بیشتر می‌شد. این تزریق نقدینگی نه‌تنها باعث بهبود اوضاع نشد، بلکه مشکلاتی برای کشور و دولت به وجود آورد.


دولت روحانی در کاهش تورم موفق عمل کرده است، اما برای رفع مشکلات اقتصادی نیاز به حضور افراد شایسته‌تر در مدیریت اقتصادی وجود دارد. دولت آینده باید در رأس سه نهاد مهم وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی افرادی قرار دهد که از دانش بالایی برخوردار باشند و بتوانند به‌خوبی اوضاع را مدیریت کنند. در ایران مدیران با دانش و شایسته بسیاری وجود دارند. در این حالت نباید افراد کم‌تجربه و نابلد در سمت‌های مهم قرار بگیرند.


رئیس‌جمهوریی و مشاورانش باید بدانند اگر نتوانند بر مشکلات اقتصادی کشور غلبه کنند، کشور با تبعات منفی زیادی مواجه خواهد شد. رای امیدوارانه مردم به روحانی به سه علت بود؛ نخست اینکه روحانی اهل تعامل با دنیاست.


دوم اینکه در همه زمینه‌ها عقلانیت بر دولت او حاکم است و سوم اینکه روحانی می‌کوشد با روش‌های کارشناسی و علمی با معضلات اقتصادی مقابله کند. قطعا برای نگه داشتن امید مردم، باید تیم اقتصادی دولت تقویت شود. دولت باید بدون ملاحظه افراد شایسته‌تر را به کار بگمارد و نباید در مقابل گروه‌های فشار، تسلیم شود.


رئیس‌جمهوریی فراموش نکند مردمی که به او رأی دادند، خواهان تغییر بودند و هیچ‌کس از ایشان طلبکار نیست. دکتر روحانی در چینش اعضای کابینه بعدی باید بیش از هرچیز به دو مؤلفه دانش و کارآمدی توجه کند.


به دیدگاه نگارنده‌ احمدی‌نژاد به علت نداشتن دانش کافی نتوانست کشور را مدیریت کند. در دولت او به‌رغم درآمدهای نجومی حاصل از فروش نفت، اوضاع اقتصادی کشور بدتر شد. باید خط‌قرمز رئیس‌جمهوریی، منافع ملی باشد و بکوشد از اقتصاددانان باسواد و کارآمد در تیم اقتصادی دولت استفاده کند. امروزه دوره حرف‌درمانی تمام شده و دوره کار، تلاش، کوشش و انتخاب سیاست‌های بخردانه در چارچوب روش‌های علمی و کارشناسی است.


چراکه تنها با این روش می‌توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد. روحانی می‌داند با یک مدیریت سنتی نمی‌توان یک جامعه صنعتی را اداره کرد. اداره کشور نیاز به تفکر پویا و فعال دارد که بتواند با سیاست‌های بخردانه دولت را چابک، کوچک و البته کارآمد کند. کشور نیاز به کارآمدی و اندیشه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار