۰۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۲۹۸۲۳
مصاحبه حضوری پذیرفته‌شدگان آزمون به‌کارگیری نیروی قراردادی دانشگاه علامه

مصاحبه حضوری از پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون به‌کارگیری نیروی‌های قراردادی دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه در روزهای دوم و سوم مردادماه برگزار شد.


به گزارش عطنا، بر اساس اعلام معاونت توسعه و منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی از تعداد ۱۴۵ نفر پذیرفته شده مرحله اول آزمون به‌کارگیری نیروی‌های قراردادی دانشگاه، ۲۰ نفر بعد از انجام مصاحبه تخصصی شغلی به عنوان کارشناس در بخش‌های مورد نیاز مشغول به فعالیت می‌شوند.


در طی این دو روز افراد پذیرفته شده در سه حوزه مشاوره و بهداشت روان، آزمون عملی ICDL و مصاحبه تخصصی، ارزیابی شدند، ضمن‌آنکه متخصصان هر حوزه در زمینه موردنظر، افراد برگزیده آزمون را مورد ارزیابی قرار دادند.


پذیرفته‌شدگان به عنوان کارشناس در بخش‌هایی از جمله پژوهشی و مراکز جدیدالتأسیس، کتابداری، کارپرداز، مالی، همکاری‌های بین‌الملل، سمعی و بصری، آموزشی، فرهنگی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت خواهند شد.



تأکید در زمینه سطح علمی و تخصصی مصاحبه حضوری توسط داوطلبان



وی به سؤالات مطرح شده در جلسه مصاحبه خود اشاره کرد و افزود: سطح علمی سؤالات مطرح شده توسط مصاحبه‌کنندگان به خوبی توان تخصصی هر فرد را مشخص می‌کند.


رقیه علیزاده دیگر داوطلب دعوت شده به مصاحبه که فارغ‌التحصیل رشته کتابداری است، وضعیت برگزاری آزمون عملی (ICDL) را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: سؤالاتی درمورد برنامه‌های ورد، اکسل، پاورپوینت و سایر اطلاعاتی که یک فرد باید در زمینه استفاده از کامپیوتر و اینترنت را بداند از او پرسیده شده است.


افروز همراهی که فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته کتابداری از دانشگاه علامه‌طباطبائی است و برای ردیف شغلی کتابداری نیز دعوت به مصاحبه شده است، اظهار کرد: ترکیب افرادی که در مصاحبه تخصصی حضور داشتند، اگر چه خوب بود ولی سؤالات نیمه علمی را مطرح می‌کردند که به بسیاری از آنها پاسخ دادم.


وی با بیان اینکه بهتر بود برای ردیف‌های شغلی از نظر تخصصی نیز تقسیم‌بندی صورت می‌گرفت، گفت: به عنوان مثال در رشته کتابداری، می‌شد سطح تخصصی افراد در زمینه مواردی چون امانت، فهرست‌نویسی به زبان لاتین و مواردی از این قبیل نیز مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.


مهدی حسن‌پور که دارای فوق‌دیپلم حسابداری است و برای رشته کارپردازی دعوت به مصاحبه شده است، می‌گوید: کارپردازی تنها ردیف شغلی بود که در آن افراد می‌توانستند با مدرک فوق‌دیپلم پذیرش شوند.


وی با بیان اینکه سؤالات مطرح شده توسط مصاحبه‌کنندگان در نشست تخصصی به خوبی می‌توانست توان علمی هر فرد را به صورت واقعی مشخص کند، بیان کرد: جلسه مصاحبه بیشتر به صورت دوستانه و برای آشنایی با توانمندی‌های تخصصی فرد است که برای بنده در این جلسه همه چیز عالی بود.


داوطلب دیگری که نخواست اسمش فاش شود و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کتابداری از دانشگاه شهید بهشتی است، گفت: سطح آزمون‌ها برای ارزیابی توان داوطلب بسیار بالا و علمی بود به‌طوری که در آزمون‌های (ICDL) و مشاوره به خوبی توان هر فرد و ویژگی‌های مثبت و منفی او مشخص می‌شد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر شخصی من، ‌اگر مصاحبه حضوری را از آزمون‌های استخدامی حذف کنند، بسیار بهتر است.



ابولفضل امانیان، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی که در آزمون کتبی قبول شده است، نیز گفت: یک روز قبل از آزمون مصاحبه حضوری در محل برگزاری این مصاحبه‌ها در دانشکده علوم ارتباطات حضور پیدا کردم تا از نزدیک وضعیت را ارزیابی کنم و بتوانم با آمادگی بیشتری در مصاحبه شرکت کنم.


وی با اشاره به اینکه اصلاً اطلاع نداشتم که قرار است که آزمون‌های (ICDL) و مشاوره به صورت عملی برگزار شود، افزود: با بررسی‌هایی که انجام دادم، مشخص شد که سطح مصاحبه‌کنندگان به صورت عملی و تخصصی بسیار بالا است و این نشان از تغییرات محسوس در حوزه جذب منابع انسانی برای دانشگاه علامه طباطبائی دارد که البته قبلاً اینگونه نبود.


محمد گلینی نیز یکی از دواطلبانی بود که در ردیف شغلی کارشناس فناروی اطلاعات و ارتباطات دعوت به مصاحبه شده است و می‌گوید: افراد مصاحبه‌کننده ابتدا رزومه فرد را بررسی کرده و سپس توانمندی‌های او در زمینه علمی، فنی و تخصصی را ارزیابی می‌کنند.



تجربه عملی و توان تخصصی در مصاحبه‌های حضوری بسیار مهم است


حسین رحیمی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی که یکی از مصاحبه‌کنندگان داوطلبان آزمون به کارگیری نیروی قراردادی برای دانشگاه علامه طباطبائی بود، گفت: در آزمون (ICDL) توانمندی افراد در استفاده از برنامه‌های ورد، اکسل، پاورپوینت، مفاهیم اولیه و پایه ویندوز و کامپیوتر و مواردی از این قبیل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه هر فرد باید متناسب با فعالیت‌های خود بتواند از برنامه‌های نرم‌افزاری و کامپیوتری استفاده کند، افزود: با برگزاری آزمون عملی توانمندی تخصصی هر داوطلب در حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر مشخص می‌شود.



علوی با بیان اینکه در مصاحبه حضوری بیشتر توان تخصصی و علمی فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: از مصاحبه‌شوندگان بیشتر در حوزه تخصصی شامل روحیه مدیریتی و فناروی اطلاعات و ارتباطات سؤالاتی پرسیده شد که در مجموع توان علمی و تخصصی افرادی که با مجموعه دستگاه‌های اجرایی سابقه همکاری داشتند، بهتر بود.



کارشناس مشاوره: بر اساس مشاهدات بالینی هر فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد


محسن محمدی که به عنوان کارشناس مرکز مشاوره بهداشت و روان داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می‌داد نیز گفت: در آزمون مشاوره سطح افراد از لحاظ شخصیت، سلامت روانی و ویژگی‌های مورد نیاز برای شغل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه قبلاً با تشکیل کارگروهی معیارهای مورد نظر برای ارزیابی سلامت روانی داوطلبان در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: در جلسه مصاحبه یک سری سؤالاتی از داوطلب پرسیده شده و همچنین بر اساس مشاهدات بالینی سطح هر فرد مشخص می‌شود.


محمدی تصریح کرد: در آزمون اگر نکته خاصی در مورد نقاط مثبت و منفی داوطلبان باشد، مد نظر قرار گرفته و در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.


کارشناس مرکز مشاوره بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه وضعیت عمومی داوطلبان اکثراً در شرایط نرمال قرار دارد، گفت: معمولاً داوطلبانی که تجربه کاری داشته باشند در آزمون‌های عملی نیز موفق‌تر هستند.



پورروستایی: ملاک ما آشنایی داوطلب با حوزه فناوری است


سعید پورروستایی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز که در گروه ردیف شغلی کارشناس این مرکز به مصاحبه با داوطلبان می‌پرداخت، بیان کرد: رقابت تنگاتنگی بین داوطلبان این بخش از نظر عملی و نظری وجود داشت.



عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی که مدرس رشته تکنولوژی آموزشی است در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین ملاک‌های ما در ارزیابی داوطلبان برای ردیف شغلی فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی با این حوزه است، ضمن‌آنکه سؤالاتی در زمینه اصول، چارچوب و مدیریت در حوزه سازمانی نیز از داوطلبان پرسیده شد.


محمد جمشیدی، رئیس اداره دبیرخانه دانشگاه علامه طباطبائی که دارای سابقه فعالیت به عنوان کارشناس‌ ارشد روابط‌عمومی است و از داوطلبان برای ردیف شغلی کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات و سمعی و بصری مصاحبه می‌گرفت، نیز گفت: در جلسه مصاحبه، داوطلبان در زمینه‌ها و بحث‌هایی چون توسعه سازمانی، خودکنترلی و خود تنظیمی و مواردی از این قبیل مورد ارزیابی قرار گرفتند تا سطح و توان تخصصی آنها مشخص شود.


وی خاطر نشان کرد: کسانی که برای ردیف شغلی سمعی و بصری و موارد مشابه با این حوزه پذیرفته می‌شوند باید اطلاع داشته باشند که حداقل آشنایی اولیه با ابزار و وسایل تخصصی مورد نیاز را داشته باشند.



جهان: مدل «شایستگی» در آزمون مصاحبه عملی دانشگاه علامه رعایت شده است


مجید جهان، مدیر منابع انسانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور که زیر نظر وزارت علوم نیز اداره می‌شود هم به عنوان مصاحبه‌کننده در جلسه داوطلبان ردیف شغلی کارشناس امور مالی و کارپردازی حضور داشت.


جهان با بیان اینکه ترکیب مصاحبه‌کنندگان از داوطلبان بسیار مناسب چیده شده بود، گفت: هم در نحوه انجام مصاحبه و هم در زمینه سؤالات مطرح شده مدل شایستگی برای گزینش افراد، رعایت شده بود.


وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه توسعه منابع انسانی و مدل‎های شایستگی، افراد داوطلب مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: در حوزه منابع انسانی بر انتخاب افراد متناسب با سیستم‌ها و مدل‌هایی جهت رشد و توسعه خدمات‌دهی در دستگاه اجرایی مد نظر قرار می‌گیرد که به آن مدل شایستگی می‌گویند.



جهان اضافه کرد: در این مدل افرادی انتخاب می‌شوند که خود را برای توسعه و تعالی و سبک و روش منابع انسانی سازگار کنند که ویژگی‌های مدل شایستگی به خوبی توسط مسئولان برگزاری آزمون عملی به کارگیری نیروی قراردادی در دانشگاه علامه‌طباطبائی، رعایت شده بود.

آباقری: تجربه کاری فرد مصاحبه شونده در مصاحبه حضوری تأثیرگذار است


حسن آباقری، مدیر امور مالی دانشگاه علامه طباطبائی که به عنوان مصاحبه‌کننده در ردیف شغلی کارشناس مالی و کارپردازی حضور داشت، گفت: در فرآیند مصاحبه عملی ابتدا رزومه فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و معمولاً کسانی که دارای تجربه کاری باشند در این زمینه موفق‌تر عمل می‌کنند.


وی با بیان اینکه در جلسه مصاحبه عملی سؤالات تخصصی مرتبط با رشته مورد نظر از فرد پرسیده می‌شود، افزود: به نظر من اگر چه مصاحبه‌شوندگان دارای تحصیلات علمی، تئوریک و  مرتبط با ردیف شغلی مورد نظر خود از دانشگاه‌های سطح یک کشور هستند، اما متأسفانه تجربه عملی در این زمینه را ندارند.


آباقری با بیان اینکه در مصاحبه از پذیرفته‌شدگان آزمون به‌کارگیری نیروی قراردادی، ردیف شغلی کارشناس مالی و کارپردازی انتظار ما برآورده نشده است، گفت: به نظرم حداقل در زمینه کارپرداز باید فردی انتخاب شود که با مجموعه دانشگاه کار کرده و از نزدیک با روند کار آشنا بوده و دارای تجربه در این زمینه باشد.


معاون امور مالی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: اکثر داوطلبانی که در ردیف شغلی کارشناس امور مالی و کارپردازی دعوت به مصاحبه شده بودند، تجربه فعالیت و کار در دستگاه‌های دولتی را نداشتند و فقط با شرکت‌های خصوصی کار کرده بودند.


محسن یعقوبی رئیس اداره تدارکات و پشتیبانی دانشگاه علامه طباطبائی که در ردیف شغلی کارشناس مالی و کارپردازی از داوطلبان مصاحبه می‌گرفت، گفت: در مصاحبه برای انتخاب کارشناس امور مالی و کارپرداز، 50 درصد تخصص فرد و 50 درصد نیز تعهدات او مورد ارزیابی قرار گرفت.


وی با اشاره به اینکه در مصاحبه از داوطلبان باید روش‌های خاصی را برای ارزیابی تعهدات کاری و شغلی او قرار دهیم، افزود: به هر حال چون فرد در حوزه مالی و کارپردازی با پول سر و کار دارد، مهمترین ویژگی او باید تعهد باشد که از طریق سؤالات تخصصی این مورد را در داوطلبان ارزیابی کردیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار