۲۸ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۹۷۹۵۷
022A2360
 

به گزارش عطنا، نشست ورودی­‌های جدید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری روز دوشنبه 26 آبان به صورت مجازی برگزار شد. در ابتدای نشست پیام تصویری دکتر حسین سلیمی، ریاست دانشگاه علامه طباطبایی قرائت شد.

پیام ریاست دانشگاه علامه طباطبایی


دکتر حسین سلیمی در این نشست مجازی خطاب به دانشجویان جدید الورود گفت: «حضور دانشجویان ورودی‌ جدید گرامی دانشگاه علامه طباطبایی را خیر مقدم عرض می‌کنم، در شرایطی که ممکن است مشکلات مربوط به بیماری کووید 19 و محدودیت‌های متفاوت، گاهی مواقع فشارهایی را بیاورد، خبرهای خوشی مانند ورود جوانان فرهیخته‌­ای همانند شما به دانشگاه علامه طباطبایی، می­‌تواند یک نوش‌­دارو باشد بر تمام مشکلات اجتماعی که ما در محیط جامعۀ دانشگاه احساس می‌­کنیم. ورود شما به عنوان بخشی از سرمایه­‌های فکری، انسانی و علمی کشور به دانشگاه ‌علامه، مایۀ مباهات دانشگاه ماست و ما امیدواریم که با ورود به عرصه دانشگاه، هم در فضای علمی کشور بیشتر بدرخشید و هم شرایطی را برای ارتقای دانشگاه خودتان و در پی آن ارتقای جامعۀ ایرانی فراهم کنید. دوستان گرامی، دانشگاهی را که شما وارد آن شدید، برجسته­‌ترین دانشگاه کشور در حوزۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی است؛ دانشگاه شما مرکز اصلی نظریه‌پردازی در حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است؛ دانشگاه شما دانشگاهی است که مهم­ترین مراکز رشد و کارآفرینی در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی در درون آن مستقر است. حدود ۶۰۰ نفر از فرهیخته‌­ترین و تواناترین استادان دانشگاه‌های کشور در این دانشگاه در خدمت شما هستند و بیش از ۱۵۰۰ استاد نیمه‌­وقت و حق‌­التدریس در کنار آن‌ها، کار آموزش شما را برعهده دارند. دانشگاه شما، دانشگاهی است که تنها و بزرگترین کتابخانۀ دیجیتال کشور را در اختیار دارد و مراکز پژوهشی متعدد آن، انجمن‌­های علمی متعدد آن و کانون‌های فرهنگی متعدد آن آماده هستند تا مشارکت شما را در امر پژوهش، فعالیت فرهنگی و فعالیت علمی جذب کنند. امروز، هم یک روز فرخنده برای ما و هم یک نقطۀ عطف در زندگی شما است، نقطه عطفی که اگر بتوانید درست از آن استفاده کنید، انشالله وارد یک مرحله پویا و تعیین‌کننده در زندگی خودتان خواهید شد و برای ما به دلیل اینکه می­‌توانیم از استعدادهای شما برای بالا بردن سطح علمی و سطح تأثیرگذاری در کشور استفاده کنیم. امروز، دانشگاه شما تنها دانشگاهی است که در کنار آموزش‌های رسمی، دوره‌های آموزش حرفه‌ای و دوره‌هایی که به شما کمک می­‌کند، زودتر وارد بازار کار شوید را به شما ارائه می­‌کند و امیدواریم با حضور فعال در این دوره‌­ها، زمینۀ حضور در بازار کار را نیز برای خودتان فراهم کنید. شرط همۀ این موفقیت­‌ها این است که دچار جریان‌­های بی‌­پشتوانه و فراز و نشیب­‌های موقتی و فضاهای التهابی نشوید و در علم‌­آموزی و دانش‌­ورزی و دانشجویی ثابت­‌قدم باشید و دست در دست استادان خودتان، انشالله کمک کنید که دانشگاه علامه طباطبایی به قله‌های بالاتری از قله­‌ای که امروز در آن قرار دارد، دست پیدا کند. برای همه شما آرزوی موفقیت می­‌کنم و آرزو می‌کنم که دوران این بیماری به زودی پایان پیدا کند و بتوانیم در حضور شما، از نشاط، شادابی، سرزندگی و تفکر شما بیشتر بهره­‌مند شویم. و السلام علیکم و رحمه الله».

پیام رئیس دانشکده علوم اجتماعی


پس از پیام ریاست دانشگاه علامه طباطایی، دکتر علی‌­اکبر تاج ­مزینانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنان خود خطاب به دانشجویان اظهار کرد:

«با عرض سلام و ادب و احترام خدمت دانشجویان عزیزی که به تازگی به خانواده دانشگاه ‌علامه ‌طباطبایی پیوستند. البته برخی از شما ممکن است سال­‌های گذشته یا مقاطع قبلی در دانشگاه بوده باشید اما بسیاری از شما به خصوص در مقطع کارشناسی، بار اول هست که به ما می­‌پیوندید.

ما مشتاقانه منتظر این روزها بودیم، که شما به جمع ما بپیوندید و برنامه­‌های حضوری داشته باشیم، ولی شرایط به نحوی پیش رفت که متأسفانه ما را از دیدار حضوری شما محروم کرد، اما امیدواریم که خودتان و خانواده‌تان در سلامت کامل به سر ببرید و به زودی شاهد برطرف شدن این وضعیت باشیم و حضور سبز شما را در دانشکده داشته باشیم.

واقعاً این روزها برای ما خیلی سخت هست که مراجعه می‌کنیم به دانشکده، بدون این که دانشجوها و شور و هیجان آن‌ها را در دانشکده داشته باشیم. اما این روزها را تحمل می­‌کنیم و سپری می‌­کنیم با این امید که به‌­زودی شاهد حضور شما باشیم.

با این حال این باعث نمی‌­شود که ما از فعالیت­‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی دانشکده کم کنیم. امیدوارم که بتوانیم این تعامل را هر چه بیشتر برقرار کنیم و از بعضی امکانات استفاده می‌کنیم تا بتوانیم این تهدید را حتی به فرصت تبدیل کنیم.

راه­‌های ارتباطی مستقیمی را طراحی کردیم و اگر شما به وب‌سایت دانشکده مراجعه کنید، آنجا قسمت اطلاعات تماس در سه قسمت کارکنان، مدیران و اعضای هیئت علمی وجود دارد. تمام اعضای هیئت علمی برنامه هفتگی خود را آنجا گذاشته­‌اند و شما می­‌توانید ببینید که چه زمانی می‌­توانید مشاوره بگیرید و در اتاق مجازی تعاملاتی داشته باشید، کارکنان هم به همین شکل در دسترس شما هستند؛ امیدواریم که این راه‌­ها بتوانند خلأ حضور را برطرف کنند».

پیام معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی


دکتر محمدتقی کرمی، معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی در سخنان کوتاهی خطاب به دانشجویان گفت: «یک نکته که در فضای جدید یعنی فضای نسل سوم و نسل چهارم دانشگاه مهم است، این است که دانشجویان از ابتدا برای پژوهش، یک حساب ویژه باز کنند و برای آینده علمی و تخصصی خودشان در فعالیت­های پژوهشی شرکت کنند. معاونت پژوهش، بیشترین درگیری که دارد، در قسمت پایان‌­نامه­‌ها در مقطع دکتری و ارشد است».

پیام معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی


دکتر میترا عظیمی، معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی هم در سخنانی عنوان کرد: «بنده تقریباً دو سال است که معاون آموزشی دانشکده هستم، در این دو سال با مواردی آشنا شده‌­ام که دانشجویان -در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری- آن را رعایت نکردند و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شدند.

نخستین مسئله‌ای که لازم است به تمامی دوستان یادآور شوم این است که به خصوص در دورۀ آموزش مجازی، شما یک کار جدی که باید انجام دهید، مراجعه به سایت دانشکده و دانشگاه برای ارتباط مستمر است. هرگونه اخبار، اطلاعات، راه­‌های دسترسی و آیین­‌نامه‌­ها همه بر روی سایت دانشکده و دانشگاه قرار می‌­گیرد. در مقطع کارشناسی لازم هست که شما از همان اول، چارت درسی خود را به طور مشخص داشته باشید.

من خواهشم این است که برنامه را طبق همان چیزی که مدیر گروه و گروه شما در نظر گرفته اخذ کنید و سعی کنید واحدها را به طور منظم طی کنید که در مرحلۀ فارغ‌التحصیلی­ به مشکل بر نخورید.

نکته دیگری که برای بنده خیلی جالب بود، این بود که دانشجویانی که جدیدالورود هستند، وقتی که ترم اول وارد دانشگاه می‌­شوند، یک دفعه در درس خواندن تنبلی می­‌کنند و خیلی راحت مشروط می‌­شوند. دانشگاه علامه، اگر دانشگاهی سطح یک است، به خاطر همین سختگیری‌­های آموزشی‌­ای که دارد اعمال می‌کند است، اگر شما خدایی نکرده سه ترم مشروط شوید اخراج می‌­شوید. کم تعداد نیستند دانشجویانی که به این موارد توجه نمی­‌کنند و یک دفعه می­‌بینند که سه ترم مشروط و از دانشگاه اخراج شدند؛ من خواهش می­‌کنم که این موارد را دقت داشته باشید.

طول دوره شما هشت نیم‌سال است و حداقل در هر نیم‌سال باید دوازده واحد اخذ کنید، اگر کمتر از دوازده واحد باشد، اصلاً برای شما ترم محسوب نمی­‌شود و البته دانشجوهای مشروطی نمی‌­توانند از ۱۴ واحد بیشتر بردارند، این‌ها معمولاً با سنوات و انواع و اقسام مشکلات آموزشی به ترم نه و ده می­‌رسند.

در مقطع ارشد طول دوره چهار نیم‌سال است و دو سال هم به شرط تصویب پروپوزال و تأیید استاد راهنما ما می­‌توانیم به شما سنوات اضافه بدهیم.

نمره قبولی در ارشد 12 است و معدل شما هم نباید کمتر از 14 باشد و دو ترم هم اگر مشروط شوید اخراج می‌­شوید. در مقطع دکتری طول دوره هشت ترم است و نکتۀ مهم در مورد این مقطع، این است که شما باید هجده کاربرگ در پرونده‌­تان داشته باشید».

پیام مدیر گروه برنامه‌ریزی اجتماعی


دکتر محمود جمعه­‌پور، مدیر گروه برنامه‌­ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی نیز در مطالبی خطاب به دانشجویان ابراز کرد: «خوشبختانه بعد از تقریباً ده سال که ما رشتۀ برنامه­‌ریزی شهری داشتیم و حدود پانزده سال هم که برنامه‌ریزی منطقه‌ای داشتیم، امسال اولین دورۀ دکترای شهرسازی­‌مان هم وارد دانشگاه شده و شروع به تحصیل کرده‌اند، که بنده خوش‌­آمد می‌گویم به دانشجویان جدید به خصوص دانشجویان دکتری، اگر در جلسه حضور دارند. گروه ما در حال حاضر شش عضو رسمی هیئت علمی دارد. این گروه در حال حاضر یک مجلۀ علمی پژوهشی فعال دارد».

پیام مدیر گروه مطالعات زنان


دکتر علی جنادله، مدیر گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی نیز در سخنان خود عنوان کرد: «در گروه مطالعات زنان با هفت نفر عضو هیئت علمی، در خدمت شما دوستان عزیز هستیم؛ دوستانی که ورودی رشته مطالعات زنان هستند می‌­توانند با ورود به سایت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش گروه مطالعات زنان، با تک تک اعضای گروه مطالعات زنان آشنایی پیدا کنند و همچنین هر یک از همکاران عزیزمان در این گروه، برنامۀ حضور و نحوه ارتباطشان با دانشجویان را مشخص کرده‌اند.

برای ارتباط مستقیم همه دوستان مطالعات زنان، یک گروه واتساپی تشکیل خواهد شد که دوستان بتوانند با بنده ارتباط مستقیم داشته باشند. با توجه به کمبود وقتی که در جلسه داریم، توضیحات جزئی‌تر مربوط به رشتۀ مطالعات زنان را من به جلسۀ اختصاصی گروه مطالعات زنان با نو ورودی­‌ها واگذار می­‌کنم».

پیام مدیر گروه مددکاری اجتماعی


دکتر حمیده عادلیان، مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی هم در سخنان خود تأکید کرد: «یکی از مهمترین ویژگی­‌هایی که ما سعی کردیم ایجاد کنیم، تعامل، مشارکت و درگیر کردن دانشجویان در برنامه‌های مختلف و متعدد است و امیدوارم که شما با پیوستن به جمع ما، بتوانید بخش مهمی از این مشارکت را رقم بزنید.

ویژگی دیگر حرفۀ مددکاری اجتماعی که مبتنی بر عمل هست، ایجاب می­‌کند که علاوه بر پرداختن به مباحث نظری، تمرکز بر مباحث عملی هم اتفاق بیفتد، به همین دلیل هم هست که شاید بشود گفت، رشته مددکاری اجتماعی یکی از معدود رشته‌­هایی است که تمرکزش را بر کار عملی قرارداده است.

نکته مهم دیگر این است که به دلیل ارتباط یک سری از دروس با هم، دروس پیش‌نیاز ما خیلی زیاد است و بنابراین توصیۀ من خصوصاً به دانشجویان مقطع کارشناسی این است که، تا جایی که امکان دارد بر اساس چارت درسی ارائه شده جلو بروند.

تمام اطلاعات مربوط به چارت درسی از طریق جلسۀ بعدی که توسط سایر همکاران در گروه آموزشی خدمتتان خواهیم داشت، ارائه خواهد شد. توصیۀ بعدی من این است که تا جایی که امکان دارد قوانین و شیوه­‌نامه‌­های مربوط به مقاطع خودتان را در همین ابتدای راه مطالعه کنید».

پیام مدیر گروه جمعیت‌شناسی


در ادامه نشست، دکتر محمود مشفق، مدیر گروه جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی سخنانی را مطرح کرد: «گروه جمعیت شناسی، یکی از گروه‌­هایی است که هدفش آموزش جمعیت‌شناسی به علاقه مندان رشته جمعیت­‌شناسی، انجام پژوهش­‌های جمعیت‌شناسی در زمینۀ مسائل جمعیتی کشور و سطح بین‌­المللی و ارائۀ مشاوره­‌های جمعیتی به نهادهای دولتی و خصوصی است.

این گروه در ابتدا فعالیت خودش را در دل جامعه‌­شناسی شروع کرد و اخیراً به عنوان یک گروه مستقل فعالیت می­‌کند. نکته دیگری که باید خدمتتان عرض کنم، بحث عضویت در انجمن علمی جمعیت‌شناسی است، انجمنی که به صورت خودجوش و توسط خود دانشجویان فعالیت می­‌کند».

پیام مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی


دکتر مسعود عالمی نیسی، مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی هم در سخنانی ابراز کرد: «اگر بخواهم فضای گروه و امکاناتی که وجود دارد را به چند دسته تقسیم کنم باید بگویم که اولاً ما جزء معدود گروه­‌هایی هستیم که در هر سه مقطع، دورۀ تحصیلی داریم: دورۀ کارشناسی­‌مان برنامه­‌ریزی اجتماعی و تعاون است که در آیندۀ نزدیک ان‌شاالله عنوانش به سیاست­‌گذاری اجتماعی تغییر می­‌کند؛ در مقطع ارشد برنامه­‌ریزی رفاه اجتماعی و در مقطع دکتری، دکتری رفاه اجتماعی. در مقطع ارشد هم ان‌شاالله در آینده‌­ای نزدیک ارشد سیاست‌­گذاری اجتماعی را تأسیس خواهیم کرد. در کنار مقاطع، انجمن سیاست­‌گذاری اجتماعی که قبلاً عنوانش رفاه اجتماعی بود هم فعالیت می­‌کند و جزء فعال‌­ترین انجمن‌­ها است».

پیام مدیر گروه مطالعات فرهنگی


دکتر محمدسعید ذکایی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی در سخنان خود تأکیدکرد: «مطالعات فرهنگی حوزه­‌ای کاملاً بین رشته‌ای است و از شما طلب می­‌کند که دایرۀ مطالعات خود را توسعه دهید، برنامۀ خود را هر چه زودتر شکل دهید و مسیر مطالعات بعدی خود را از پیش شناسایی کنید».

پیام مدیر گروه جامعه‌­شناسی


در ادامۀ نشست دکتر علی­‌اکبر تاج­ مزینانی به نیابت از دکتر اردشیر انتظاری، مدیر گروه جامعه‌­شناسی دانشکده علوم اجتماعی در مطالبی ابراز کرد: «می‌­شود گفت که گروه اصلی دانشکده، گروه جامعه­‌شناسی است، گروهی مادر که نه تنها در درون دانشکده علوم اجتماعی بلکه به گروه­‌های دیگر در داخل دانشگاه هم خدمت­‌رسانی را انجام می­‌دهد».

پاسخ به پرسش‌ها در پایان نشست


در پایان نشست، دکتر میترا عظیمی، معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی نکاتی را در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان ابراز کرد: «من خیلی سریع در پاسخ به سؤالاتی که دربارۀ بخش مهارت‌افزایی دانشگاه پرسیده بودید خدمتتان بگویم‌ که، دانشگاه مدیریتی دارد به اسم «مدیریت آموزش‌های تخصصی آزاد و مهارت‌افزایی»، که دوره‌های آن را خود دانشگاه آن را برگزار می‌کندبرگزار کنندۀ آن دانشکده علوم اجتماعی نیست؛ این بخش، دوره‌های تخصصی و دوره‌های عمومی دارد. شما به واسطۀ اینکه دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی هستید با برخورداری از تخفیف‌های ۲۰ تا ۳۰ درصدی می­توانید از این دوره­‌هااستفاده کنید و مدرک معتبر هم دریافت کنید».

خبرنگار: محمد ایزدی یونسی | دبیر: فاطمه ملک‌محمدی

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار