۰۴ تير ۱۳۹۶ ۱۶:۵۸
کد خبر: ۹۲۶۰۳
tabriz uni

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری از جذب 75 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت:دانشگاه تبریز مستعد جذب دانشجویان منطقه قفقاز است.




به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، پانزدهمین مراسم نکوداشت دانش آموختگان غیرایرانی و دهمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود، در این راستا روز گذشته نشستی با حضور دکتر‌عبدالحمید علیزاده، سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عوامل اجرای برگزاری این مراسم در دانشگاه تبریز برگزار شد، که در حاشیه این نشست گفت‌و‌گوی با سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی انجام داده‌ایم، که از منظرتان می‌گذرد.


*این جشنواره بفرمایید در چه راستایی برگزار می‌شود؟


پانزدهمین مراسم نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی و در کنار آن دهمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی با حضور  مقامات کشوری و استانی و دانشجویان بیش از 30 کشور خارجی از 14 الی 16  تیر ماه در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود که در این جشنواره از 400 دانش‌آموخته تجلیل و 600 میهمان خارجی و داخلی حضور خواهند داشت.


 هدف کلی از برگزاری این جشنواره‌ها و نکوداشت‌ها، ایجاد تعامل فرهنگی است که در دل فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی و دانشگاهی انجام می‌شود. زیرا در کشور حدود 25 هزار دانشجوی خارجی از بیش از 100 کشور در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیلی به کشورهای خود بر می‌گردند و می‌توانند سفیران فرهنگی کشور ما باشند.


همچنین در کنار دهمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی،  نمایشگاه پویایی فرهنگی از قبیل آیین، رسوم، سنن و آنچه به ملیت خودشان مرتبط است، در محل پارک ائل‌گلی تبریز به مدت سه روز برگزار خواهد شد و حضور برای عموم آزاد بوده و دعوت می‌شود تا همشهریان از این جشنواره بازدید کنند.


*  علل انتخاب دانشگاه تبریز برای میزبانی این دوره جشنواره چه بوده است؟


ظرفیت‌هایی که  دانشگاه تبریز در عرصه‌های مختلف داشته و دارد، اصلی‌ترین علت این انتخاب بود و با توجه به قدمت و اینکه دانشگاه تبریز امسال 70 امین سالگرد تاسیس را جشن خواهد گرفت و با توجه به  انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 همگی دست‌به‌دست داد تا این‌بار این دانشگاه به عنوان میزبان انتخاب شود.


همچنین با توجه به تعاملات فرهنگی و اجتماعی که خطه آذربایجان و در این میان شهر تبریز در گذشته و این روزها با کشورهای منطقه دارد، به طوریکه اکثر کشورهای منطقه، کنسولگری در شهر تبریز دارند و در این خصوص نیز تعاملات فرهنگی خوبی صورت گرفته است و در حال حاضر نیز دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر کشور دارای توانمندی‌های فراوانی بوده و توسعه ارتباطات بین‌المللی این دانشگاه در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.


*  چه راهبردها و تمهیداتی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این‌گونه جشنواره‌ها در دانشگاه‌های مختلف کشور در نظر گرفته شده است؟


از آنجایی که پدیده پذیرش دانشجوی خارجی در کشور، نوپا است، فعلاً به صورت متمرکز سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، این جشنواره‌ها را با همکاری دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌کند ولی با توجه به افقی که برای پذیرش دانشجویان خارجی در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است  باید در انتهای برنامه، 75 هزار دانشجوی خارجی جذب دانشگاه‌های کشور شوند و این یک هدف بلند مدت است که لازمه آن تعامل با کل بدنه آموزش عالی ایران است.


همچنین یکی از برنامه‌های دیگری که در سازمان امور دانشجویان دنبال می‌شود امضای عقدتفاهم با 10 دانشگاه برتر و ممتاز کشور با توجه به دارا بودن پارامترهای لازم بین‌المللی شدن و پذیرش دانشجوی خارجی است و  امیدواریم در ادامه این برنامه و در آینده نزدیک با برگزاری چنین جشنوارها و مراسم‌هایی به صورت غیرمتمرکز و خارج از حوزه ستادی وزارت علوم خود دانشگاه‌ها با توجه به توانایی و ظرفیتی که دارند این جشنواره را مدیریت و برگزار کنند. فعلاً در حال حاضر برنامه این است که سازمان و اداره کل دانشجویان غیر ایرانی این جشنواره را به صورت سالیانه و متمرکز با محوریت و مرکزیت یک دانشگاه بزرگ کشور برگزار کند.


*  برای دانشگاه‌های برتر و ممتازی همچون دانشگاه تبریز به خاطر موقعیت منطقه‌ای و استراتژیکی که با کشورهای حوزه قفقاز دارد چه برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است؟


بر اساس برنامه راهبردی وزارت علوم در تفاهم‌نامه‌هایی که به‌زودی با دانشگاه‌های برتر امضاء خواهد شد، دقیقاً روی همین موضوع تمرکز خواهد شد. یعنی علاوه بر توجه به ظرفیت‌های  نیروی انسانی ماهر و متخصص منطقه و دانشگاه‌های آذربایجان، میزان علاقمندی دانشجویان این منطقه به رشته‌های مختلف در اولویت قرار گرفته و برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو توسط دانشگاه‌های داخل کشور با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های موجود، می‌شود و در این راستا نیز سازمان از این دانشگاه‌ها به‌شدت حمایت خواهد کرد. در واقع یک ماموریت سپاری را دنبال می‌کنیم و در این خصوص نیز مطمئن هستیم دانشگاه تبریز با توجه به اینکه دانشگاه مادر استان بوده و در منطقه جامعیت دارد، قطعاً می‌تواند ما را در راه رسیدن به اهداف تعیین شده یعنی جذب دانشجو از کشورهای حوزه قفقاز کمک نماید.


*  در برنامه ششم توسعه کشور چه برنامه‌های راهبردی برای توسعه دیپلماسی علمی در نظر گرفته شده است؟


امروزه فضای آموزش عالی ایران به شدت به سمت بین‌المللی شدن پیش می‌رود. دراین راستا نیز بحث  دیپلماسی علمی و توسعه آموزش عالی فراملی مطرح است ما در این راستا باید با حرکت در مرز دانش، ظرفیت‌های علمی خویش را در عرصه‌های بین‌المللی به نمایش در آوریم و متقاضی جذب کنیم.


این موضوع در برنامه ششم توسعه کشور وظیفه‌ای است که به عهده آموزش عالی گذاشته شده است و در این زمینه ما مطمئن هستیم با توجه به  تجربیات کشور ما در توسعه فناوری نانو و خیلی از مباحث دیگر در بازه ‌زمانی بسیار کوتاه دارد، می‌‌توانیم به اهداف تعیین شده برسیم. به عنوان مثال امروزه با حمایتی که از علم نانو صورت گرفته،کشور ایران از سرآمدان این فناوری در جهان است.


* و مطلب پایانی؛


در برنامه ششم توسعه ما ملزم به رعایت بحث بین‌المللی‌سازی آموزش عالی هستیم، قطعا در این زمینه برنامه‌های متنوعی داریم که عمده‌ترین برنامه ما تکیه بر دانشگاه‌های مادر و توانمند است که امید می‌رود دانشگاه تبریز در این مقوله به عنوان یکی از بازوان پرتوان اصلی وزارت علوم و آموزش عالی کشور باشد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار